TMT Trends: Media Predictions 2007

TMT Trends: Media Predictions 2007

User-generated content gaat de traditionele media steeds meer aanvullen. Het een sluit het ander echter niet uit. Zo is bijvoorbeeld online advertising goed op weg een miljardenindustrie te worden. Toch kopen 439 miljoen mensen nog steeds elke dag een krant. Dit blijkt uit het rapport TMT Trends: Media Predictions 2007 (pdf) dat door Deloitte is uitgegeven. In het rapport worden trends beschreven die naar verwachting zeer belangrijk zullen worden voor de wereldwijde media-industrie in 2007.

China
China biedt met haar 1,3 miljard inwoners de meeste mogelijkheden voor de mediasector in 2007. De mediasector zal er echter moeite mee krijgen om de Chinezen voor zich te winnen. Terwijl het bruto nationaal product van China nog steeds sterk blijft groeien, kan slechts de minderheid van de Chinezen het zich veroorloven om dezelfde hoeveelheid media te consumeren als burgers van meer ontwikkelde landen. Hoewel China een unieke markt op het gebied van schaal, aanpak en tijdloosheid is, moeten mediabedrijven die zich richten op deze markt realistisch kijken naar de mogelijkheden in 2007.

Long tail
De online winkel is steeds meer in opkomst. Hierbij is de long tail belangrijk: de mogelijkheid om waarde te creëren uit het bestaande assortiment van mediabedrijven. Toch moeten bedrijven niet te veel op de long tail leunen. Veel zoekopdrachten komen vanwege de beperkte mogelijkheden van de huidige zoekmachines namelijk nog steeds uit bij dezelfde titels. Hierdoor zal internet de populariteit van de blockbuster eigenlijk alleen maar versterken.

Ook zijn websites die muziek, boeken of films verkopen vaak geneigd om de meest populaire content een prominente plek op de site te geven. In 2007 zullen de mogelijkheden van de long tail groeien, maar het zal nog steeds het begin van de staart zijn dat het meeste oplevert.

Gigabytes of privacy
Sociale netwerksites trokken enorm veel nieuwe gebruikers in 2006. De uitdaging voor 2007 is geld te gaan verdienen aan deze enorme hoeveelheid potentiële klanten. Sociale netwerken zijn bekend omdat ze, geheel gratis, aan iedereen 15 megabytes of fame bieden. Een van de mogelijkheden om te verdienen aan sociale netwerken is het bieden van gigabytes of privacy tegen betaling. Trotse ouders vinden het leuk om foto’s van hun kinderen aan vrienden en familie te laten zien via internet. Ze zouden zich echter meer op hun gemak voelen als ze zelf konden bepalen wie er precies naar de foto’s kijkt.

Second Life
In 2007 vindt er een sterke groei plaats van films die tegelijkertijd op dvd in de winkel en via video on demand (vod) via internet beschikbaar zijn. De kracht van vod is de directe toegankelijkheid. Toch zal de markt voor vod waarschijnlijk klein blijven. Begin 2007 zijn er al 300 miljoen breedbandverbindingen, maar minder dan 5 procent van deze verbindingen is snel genoeg om vod goed uit te kunnen zenden.

De echte waarde van transacties die plaatsvinden in virtuele werelden stijgt in 2007. Second Life’s BNP komt rond de 700 miljoen dollar te liggen. Bewoners van virtuele werelden zijn in staat om geld op te nemen van hun virtuele bankrekeningen via reallife geldautomaten. Slechts weinig mensen zijn echter in staat om hun brood te verdienen in de virtuele wereld. Second life zal voor velen slechts een manier van recreatie zijn.

Bron:
http://www.marketingonline.nl/researchbase/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.