Digital Music Report 2007

Digital Music Report 2007

Het gaat goed met de digitale muziekindustrie: in 2006 werd voor twee miljard dollar aan online muziek verkocht. Dit is twee keer zoveel als vorig jaar. Ook zijn tegen een groot aantal P2P-websites inmiddels rechtszaken aangespannen. Toch blijft piraterij een grote bedreiging. Dit blijkt uit het Digital Music Report 2007 (pdf) van IFPI, de internationale organisatie van platenmaatschappijen. Het rapport beschrijft de ontwikkeling van de internationale markt voor digitale muziek in 2007.

YouTube
De digitale verkoop van muziek beslaat momenteel 10 procent van de totale opbrengsten van de muziekindustrie. Er zijn 498 online muziekdiensten beschikbaar in meer dan veertig landen met in totaal vier miljoen verschillende downloads. Daarnaast zijn er verschillende nieuwe distributiekanalen voor digitale muziek in opkomst.

iTunes blijft de downloadmarkt domineren, maar zal steeds meer moeten concurreren met andere diensten, mobiele mastertones en nieuwe, door reclame ondersteunde modellen. Ook sluiten sites als YouTube en MySpace steeds vaker deals om legaal muziek aan te kunnen bieden.

iPhone
Mobiele muziek zorgde voor ongeveer de helft van de digitale inkomsten in 2006, maar de scheiding tussen mobiele en online muziek varieert sterk per land. In Japan werd 90 procent van de digitale muziekverkoop bepaald door mobiele aankopen. Het jaar 2007 wordt een belangrijk jaar in de mobiele muziekmarkt aangezien handsetproducenten zoals Nokia en Sony Ericsson nieuwe series muziektelefoons aan het ontwerpen zijn. Ook de lang verwachte iPhone van Apple wordt gelanceerd.

Draagbare muziekspelers zijn een van de belangrijkste drijvers van groei in de digitale sector. Het aantal eigenaren met een mp3-speler waarop vooral betaalde muziek staat, is ongeveer gelijk aan het aantal mp3-spelers met gratis illegale muziek (14 procent). Toch overheerst nog steeds de bezorgdheid over de relatief kleine hoeveelheid digitaal gekochte liedjes.

Rechtszaken
De muziekindustrie onderneemt steeds vaker gerechtelijke stappen tegen grote P2P-netwerken. In 2006 werden 10.000 rechtszaken in achttien landen aangekondigd. Onafhankelijk onderzoeksbureau Jupiter toont aan dat de toenemende hoeveelheid rechtszaken tegen grote uploadsites het aantal illegale muziekdelers heeft doen afnemen. De belangrijkste successen werden geboekt in zaken tegen Kazaa in Australië, Bearshare in de VS, Zoek MP3 in Nederland en Kuro in Taiwan.

Terwijl de breedbandpenetratie in Europa naar 40 procent verdubbelde tussen 2004 en 2006, daalde het aantal gebruikers dat regelmatig files deelt van 18 naar 14 procent. Volgens IFPI zijn acties tegen individuele uploaders echter niet de beste manier om het probleem aan te pakken. De organisatie wil er liever voor zorgen dat internetproviders aangepakt worden.

Ongelimiteerde opslagruimte
Volgens IFPI is de muziekindustrie veranderd in een digitaal denkende en digitaal geletterde industrie die evolutie en revolutie combineert. De organisatie verwacht dat in 2010 wereldwijd minstens een kwart van alle muziekverkoop digitaal zal zijn.

De opkomst van digitale muziek heeft een belangrijke winnaar opgeleverd: de consument. Consumenten hebben immers toegang gekregen tot 24 uur per dag geopende muziekwinkels met ongelimiteerde opslagruimte. Ze kunnen muziek consumeren op allerlei nieuwe manieren. De muziekindustrie moet de consument nu alleen nog overhalen om P2P-netwerken te negeren en zich te beperken tot legale downloads. Op dit gebied is er echter nog een lange weg te gaan.

Bron:
http://www.marketingonline.nl/researchbase/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.