Red het milieu, sponsor de Formule 1

26 februari 2007, 16:19

Ik las op Adfoblog zojuist een raar bericht: Honda gaat het milieu redden, met een auto die 2 liter benzine per kilometer verbruikt.

Op Honda’s F1 website lees je hoe de vork in deze steel zit: Honda’s F1 raceauto wordt voor seizoen 2007 bedrukt met een afbeelding van de aarde, die bestaat uit miljoenen online verkochte pixeltjes. En met elke pixel-aankoop doneer je aan een goed ‘milieu’-doel.

Via the website www.myearthdream.com, anyone who wishes, will have the opportunity to have their name on the car, make a pledge to make a lifestyle change to improve the environment and make a donation to an environmental charity. Under the concept of “our car is your car”, each name will form a tiny individual pixel which will help build the image of planet earth on the car. Each name will be visible on the website when you make the pledge or under a microscope on the car.

Alle bestaande adverteerders, plus Universal Music, Gatorade, Fila, IBM, Instron, Oliver Sweeney, Perkin Elmer, Showa Denko, TUV en GF Agie Charmilles hebben alvast wat pixeltjes gekocht. Nu jij nog!

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

9 Reacties

    mangold

    Nou, ’t is niet 100% jatwerk hoor. Het is eerder een mashup, van de million dollar homepage met die Agfa reclames van een paar jaar terug, waar grote foto’s bij nader inzien uit een heleboel kleintjes bleken te bestaan. 😉


    26 februari 2007 om 16:52
    wowbagger

    Toen Jan Lammers een paar jaar geleden de financiering voor zijn team niet rond kreeg met grote sponsors heeft ie toen hetzelfde gedaan. Niet zo ‘hypocriet’ (het ging ‘m gewoon om het geld), maar wel succesvol. Met veel kleine sponsors (zwart-witte blokjes over de hele auto) hield ie het team op de baan.

    Ik vind het persoonlijk wel sympathiek, voor weinig op een echte F1. De grootte maakt voor het idee niet uit.


    26 februari 2007 om 18:35
    bertboerland

    en gaan ze dan bomen planten?

    rubberplantage neem ik aan 🙂


    26 februari 2007 om 19:16
    martinm

    Als redelijke F1 fan sta ik hier niet echt van te kijken. Dit past juist heel goed bij de F1 anno 2007. Het bevriezen van de motoren is de eerste stap die werd gedaan vanuit het kosten oogpunt. Echter gaan er nu steeds meer geluiden op (welliswaar minder luidruchting vanwege de zuinigere V8 waarmee wordt gereden) om F1 autos in de nabije toekomst te laten rijden op een milieu vriendelijke brandstof. Deze techniek zal daarna zijn weg moeten vinden naar de consumenten autos.

    Daarnaast sluit het mooi aan bij de Honda Civic IMA 🙂


    26 februari 2007 om 20:40
    ssmeding

    Inderdaad een mooi initiatief. De radicale zet om alle sponsors van de auto te halen en dit te vervangen door zo’n project kan wereldwijd zeker op een hoop sympathie rekenen. En Martin geeft al aan dat het goed aansluit bij de plannen voor een milieuvriendelijker Formule 1, waarbij deze klasse zou kunnen zorgen voor innovaties die ook toegepast kunnen worden in onze eigen auto’s.

    Natuurlijk komt je naam niet werkelijk op de auto te staan. Het spuiten van een dergelijk complexe livery is erg duur, zeker als je in ogenschouw neemt dat alles aan een Formule 1-auto zo licht mogelijk moet zijn, tot aan de verflak aan toe. Deze moeite zou te groot zijn, ook omdat de namen met het blote oog niet leesbaar zijn. Maar je kunt jezelf dan in elk geval terugvinden op hun website.

    Wat Honda voor het gemak trouwens even vergeet alleen even dat het Formule 1-circus van opperbaas Bernie Ecclestone al sinds de jaren ’90 rijkelijk investeert in de aanplant van nieuwe bossen om zo de CO2-uitstoot van de racewagens, maar bijvoorbeeld ook al het vliegverkeer dat de Formule 1 gedurende een seizoen genereert, te compenseren. In die zin is de Formule 1 al ‘CO2 neutraal’, maar elke extra inspanning is uiteraard meegenomen.


    26 februari 2007 om 21:05
    Ton Verplanke

    @bertboerland: LOL

    Voor mij komt dit project over als een IJslandse walvisvaarder die zijn boot in de kleuren van de Rainbow Warrior spuit.


    26 februari 2007 om 21:34
    Patrick

    Deze actie is natuurlijk een geweldige impuls voor het groene imago van Honda. Maar wegen de kosten (100 miljoen?) op tegen de baten? Is een groen, milieu vriendelijk, automerk tegenwoordig zoveel waard?

    En voor de grote bedrijven die het project sponsoren is het natuurlijk wel leuk dat hun naam nu genoemd wordt, maar de exposure is natuurlijk vele malen minder dan bij het sponsoren met een logo op de auto. Wat is hun motief? Zijn het echte weldoeners voor het milieu? Is het sponsoren van Honda F1 niet zo duur? Komt er op een andere manier exposer voor de grote sponsoren? Of weegt het positieve effect van de koppeling van jouw merk aan dit goede doel zoveel engagement op dat exposure nauwelijks nog uit maakt?

    Ik ben erg benieuwd naar de marketinggedacht achter deze actie, want het gaat wel om een zeer grote bedragen.


    26 februari 2007 om 22:43
    ssmeding

    De al bestaande sponsoren van het team stonden al niet erg prominent op de auto. Het gaat dus niet om bedragen met zeven nullen.

    Het grootste deel van het budget van het Formule 1-team van Honda komt van Honda zelf. Tot en met vorig jaar hadden ze nog een grote tabaksfabrikant als hoofdsponsor, maar die heeft aan het eind van het seizoen het contract niet verlengd.

    De Formule 1 is voor een autofabrikant één van de belangrijkste marketinginstrumenten. Het bereik van de sport is wereldwijd sowieso meer dan 20% (exacte cijfers en bronnen kan ik zo snel niet vinden) bestaat vooral uit mannen in de leeftijd 15-35 en de link tussen autosport en auto’s lijkt me evident.

    Honda moet het wat verkoopcijfers betreft wereldwijd afleggen tegen landgenoot Toyota. Die laatste heeft een uitstekende reputatie opgebouwd wat betrouwbare personenauto’s betreft en staat meer recent met modellen als de Prius en de Aygo ook bekend als een fabrikant die rekening houdt met het milieu. Je zou de livery van de Honda voor dit seizoen kunnen zien als een reactie om ook als een “groen” automerk gezien te worden.


    27 februari 2007 om 08:54
    ssmeding

    De reden dat ik even Toyota noem is dat zij naar verluid jaarlijks een budget van 300 miljoen ter beschikking stellen aan hun F1-team. Ze zijn hiermee het rijkste team met tot nu toe uiterst matige resultaten (slechts enkele podiumplaatsen).

    Dit geeft wel aan dat de motieven in deze bijzonder vormen van sport niet altijd eenvoudig te doorgronden zijn.

    Honda steekt sowieso al een gigantisch bedrag in het Formule 1-project. Ze zullen wel van mening zijn dat de waarde van de aandacht die hun merk op deze manier krijgt hoger ligt dan wanneer ze hun eigen stickers op de auto zouden plakken.

    Voor de andere sponsors zijn er ook andere motieven om te sponsoren. Naast de auto zijn er nog diverse andere commerciële uitingen, zoals kleding en in de pitbox. Daarbij is de prestigewaarde van de Formule 1 erg hoog (“officieel partner van het Honda Formule 1-team”) en ligt er ook veel potentie buiten de exposure om – denk aan netwerken, incentives/hospitality enz.


    27 februari 2007 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief