Internet meest gebruikte medium onder jongeren

26 februari 2007, 08:43

Internet is na TV en radio het derde medium waar wij Nederlanders de meeste tijd aan besteden. Dat blijkt uit het jongste mediaconsumptieonderzoek onder 1.200 Nederlanders van 15 jaar en ouder van Interview NSS (in opdracht van IAB Nederland).

In Nederland hebben nu ruim 10 miljoen mensen toegang tot internet waarvan 87% via breedband. Gemiddeld besteedde men eind 2006 de meeste tijd (36%) aan televisiekijken, gevolgd door radio (31%) en internet (20%). Aan dagbladen en tijdschriften worden respectievelijk 8% en 5% van de beschikbare mediatijd besteedt. Onder jongeren is internet inmiddels het meest gebruikte medium. Van alle tijd die beschikbaar is voor media neemt het medium in deze groep met 43% de eerste plaats in.

Het jaarlijkse IAB Mediaconsumptieonderzoek laat zien dat men in 2006 gemiddeld 62 minuten per dag aan internet besteedt. Het populairst zijn nog altijd surfen (22 minuten), e-mailen (21 minuten) en chatten (13 minuten). De sterkste stijgers zijn telefoneren via internet, online bankieren en het downloaden van videobestanden, ook al worden hieraan nog slechts minuten per dag besteed.

Meest interessante resultaat van het onderzoek is in mijn ogen de convergentie van mediaconsumptie. Zo blijkt bijvoorbeeld dat een derde van de ondervraagden wel eens radio beluistert via internet. In 2005 was dat nog minder dan een kwart. Dat geldt ook voor het telefoneren via internet, dat steeg van 8% naar 25% in een jaar tijd en blijkt vooral onder vrouwen erg populair. TV kijken via internet steeg van 7% naar 16%.

Bron: IAB

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Rick

    “Meest interessante resultaat van het onderzoek is in mijn ogen de convergentie van mediaconsumptie.”

    Hier is eigenlijk geen sprake van convergentie maar eerder van pure absorbtie van andere media door internet. Dit is niet wat de meeste convergentie-guru’s met hun set-top boxen voor ogen hadden…


    26 februari 2007 om 10:17
    Maurice Brand

    Verbaasd me dat radio nog “voorligt” op internet. Komt wel goed.


    26 februari 2007 om 13:18
    loket

    Net even contact gehad met SPOT. Een verklaring voor het lage aandeel van radio is dat er niet gevraagd wordt naar de mediatijd op het werk. Dat scheelt voor radio nogal. Bovendien ligt het volgens Paul van Niekerk van SPOT ook aan de manier van vragen. Als je mensen vanuit zichzelf laat bedenken welke media ze gebruikt hebben gisteren of wanneer dan ook krijg je andere cijfers dan wanneer je vraagt “heeft u gisteren naar de radio geluisterd?”


    27 februari 2007 om 10:26
    media

    Dank voor de aanvullende info Peter! Wel toevallig dat IAB meer internetgebruik meet en SPOT veel meer TV 😉


    27 februari 2007 om 10:28
    loket

    En STIR is te bescheiden met internet 😉

    Let op dat bij SPOT het aandeel van TV staat. Als radio meer zou zijn geweest qua tijd (door werk ook te meten) gaat TV naar beneden in aandeel. De officiele radiotijd is normaal gesproken iets langer per dag dan televisietijd, dus dan komt SPOT ook op zo’n 40% uit.


    27 februari 2007 om 11:25
    Jelle Bos

    Weet één van jullie of hier ook gevraagd is naar het gebruik van huis-aan-huiskranten? Dat is de laatste jaren (lichtelijk) in de lift.


    27 februari 2007 om 13:48
    Evert Vandenabeelen

    Is het niet relevanter bij de vergelijking van verschillende ‘media’, welke functies het gebruik van media heeft? Als iemand naar radioprogramma’s luistert via internet en tegelijkertijd surft naar de website van een krant is het toch interessanter voor de adverteerder om te weten waaróm hij internet, dan dát hij internet? Of is dit een open deur?


    27 februari 2007 om 15:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!