Internet meest gebruikte medium onder jongeren

Internet meest gebruikte medium onder jongeren

Internet is na TV en radio het derde medium waar wij Nederlanders de meeste tijd aan besteden. Dat blijkt uit het jongste mediaconsumptieonderzoek onder 1.200 Nederlanders van 15 jaar en ouder van Interview NSS (in opdracht van IAB Nederland).

In Nederland hebben nu ruim 10 miljoen mensen toegang tot internet waarvan 87% via breedband. Gemiddeld besteedde men eind 2006 de meeste tijd (36%) aan televisiekijken, gevolgd door radio (31%) en internet (20%). Aan dagbladen en tijdschriften worden respectievelijk 8% en 5% van de beschikbare mediatijd besteedt. Onder jongeren is internet inmiddels het meest gebruikte medium. Van alle tijd die beschikbaar is voor media neemt het medium in deze groep met 43% de eerste plaats in.

Het jaarlijkse IAB Mediaconsumptieonderzoek laat zien dat men in 2006 gemiddeld 62 minuten per dag aan internet besteedt. Het populairst zijn nog altijd surfen (22 minuten), e-mailen (21 minuten) en chatten (13 minuten). De sterkste stijgers zijn telefoneren via internet, online bankieren en het downloaden van videobestanden, ook al worden hieraan nog slechts minuten per dag besteed.

Meest interessante resultaat van het onderzoek is in mijn ogen de convergentie van mediaconsumptie. Zo blijkt bijvoorbeeld dat een derde van de ondervraagden wel eens radio beluistert via internet. In 2005 was dat nog minder dan een kwart. Dat geldt ook voor het telefoneren via internet, dat steeg van 8% naar 25% in een jaar tijd en blijkt vooral onder vrouwen erg populair. TV kijken via internet steeg van 7% naar 16%.

Bron: IAB


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • "Meest interessante resultaat van het onderzoek is in mijn ogen de convergentie van mediaconsumptie."

    Hier is eigenlijk geen sprake van convergentie maar eerder van pure absorbtie van andere media door internet. Dit is niet wat de meeste convergentie-guru's met hun set-top boxen voor ogen hadden...

    geplaatst op
  • Verbaasd me dat radio nog "voorligt" op internet. Komt wel goed.

    geplaatst op
  • De cijfers van IAB, STIR en SPOT maar eens naast elkaar gezet. Bij SPOT is het TV-aandeel het grootst ;-)

    geplaatst op
  • Interessant overzicht Peter en opmerkelijk is het 'wij van wc-eend'-syndroom. Heb je een verklaring voor de grote verschillen tussen enerzijds SPOT en anderzijds IAB en STIR? Je geeft aan dat de manier waarop het gevraagd wordt een reden is voor het grote verschil maar dat zou toch nooit mogen leiden tot dit soort verschillen?

    geplaatst op
  • Net even contact gehad met SPOT. Een verklaring voor het lage aandeel van radio is dat er niet gevraagd wordt naar de mediatijd op het werk. Dat scheelt voor radio nogal. Bovendien ligt het volgens Paul van Niekerk van SPOT ook aan de manier van vragen. Als je mensen vanuit zichzelf laat bedenken welke media ze gebruikt hebben gisteren of wanneer dan ook krijg je andere cijfers dan wanneer je vraagt "heeft u gisteren naar de radio geluisterd?"

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvullende info Peter! Wel toevallig dat IAB meer internetgebruik meet en SPOT veel meer TV ;-)

    geplaatst op
  • En STIR is te bescheiden met internet ;-)

    Let op dat bij SPOT het aandeel van TV staat. Als radio meer zou zijn geweest qua tijd (door werk ook te meten) gaat TV naar beneden in aandeel. De officiele radiotijd is normaal gesproken iets langer per dag dan televisietijd, dus dan komt SPOT ook op zo'n 40% uit.

    geplaatst op
  • Weet één van jullie of hier ook gevraagd is naar het gebruik van huis-aan-huiskranten? Dat is de laatste jaren (lichtelijk) in de lift.

    geplaatst op
  • Is het niet relevanter bij de vergelijking van verschillende 'media', welke functies het gebruik van media heeft? Als iemand naar radioprogramma's luistert via internet en tegelijkertijd surft naar de website van een krant is het toch interessanter voor de adverteerder om te weten waaróm hij internet, dan dát hij internet? Of is dit een open deur?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.