Vijf tips om negatieve zoekresultaten de baas te zijn

21 februari 2007, 14:25

Er is al veel over geschreven sinds het gebeurde: Carl postte vorige week over Vodafone’s HSDPA dienst, met de alleszeggende titel: Vodafone HSDPA: niet doen! Roy haakte hier meteen op in door te praten over het Search Engine Reputation Management aspect van dit geheel. In de oude wereld was dit een kop in een krant of tijdschrift geweest, en was het een week daarna weer vergeten. Dat is nu natuurlijk heel anders… Hoe kun je de negatieve gevolgen nu beperken?

Zoekmachines zijn niet zo vergeeflijk, en zeker als een artikel op een gezaghebbende site als Marketingfacts komt te staan, zal het effect nog lang na-ijlen. Het is natuurlijk erg interessant om eens te kijken wat nu de impact is van die ene post, en de blog-reacties die daarop volgden.

Als je nu zoekt naar Vodafone op Google.nl, kom je de post van Carl op positie 20 tegen. Zoek je iets specifieker, op “Vodafone HSDPA”, dan staat de post van Carl op 3. Hetzelfde effect is te zien in Yahoo (nummer 1), en Live Search (nummer 1 en 2 voor Bright, die reageerden).

André had een uitputtende post over hoe dit door middel van SERM voorkomen had kunnen worden, maar de vraag is nu natuurlijk: hoe gaat Vodafone dit probleem nu oplossen?

Een paar voorbeelden van stappen die Vodafone zou kunnen zetten:

  • als het probleem positief is opgelost, vraag Carl dan om een update bij het artikel te zetten;
  • koop een adword op de zoekterm Vodafone HSDPA die verwijst naar de organische resultaten;
  • laat je Wikipedia entry uitbreiden en zorg dat hier ook HSDPA in komt te staan;
  • breidt de Vodafone Hyves pagina uit en vermeld ook hierin de term HSDPA;
  • vanaf de Vodafone site linken naar positieve artikelen over Vodafone op diverse weblogs.

Dat laatste heeft ook wel neven effecten, dus overleg met je SEO over hoe je linked naar die sites.

Joost de Valk
Oprichter en Chief Product Officer bij Yoast

Ik ben een internet entrepreneur. Ik ben oprichter van Yoast waar ik op het moment Chief Product Officer ben. Daarnaast ben ik investeerder in en adviseur van diverse startups waaronder WordProof.

Categorie
Tags

22 Reacties

    Paul van Veenendaal

    vanaf de Vodafone site linken naar positieve artikelen over Vodafone op diverse weblogs”

    Neem aan met de linktekst “Vodafone HSDPA”? Vanaf de Vodafone.nl site (PageRank 6), Mobielbreedband.nl + linkinkoop/linkaanvraag bijv. een aantal (theme based) startpagina dochters moet de toppositie voor “Vodafone HSDPA” snel weer veroverd zijn.


    21 februari 2007 om 14:42
    nikao

    nog een tip:

    meng je in de conversatie via de comments, als het om een blogposting gaat.

    zo ziet iedereen dat je meewerkt om het probleem op te lossen…


    21 februari 2007 om 15:00
    jdevalk

    Paul: precies 😉


    21 februari 2007 om 15:26
    ssmeding

    Ik begrijp waarom je je Wikipedia-pagina zou willen aanpassen, maar ik vraag me af of de Wiki-community ook staat te springen om dit soort acties. Als ze opmerken dat de wijziging is aangebracht door iemand van Vodafone of iemand die gelieerd is aan Vodafone, zal deze worden teruggedraaid onder het motto “niet NPOV” (neutral point of view). Je wilt een nieuwe discussie dat je de zaakjes mooier probeert voor te doen dan ze zijn, voorkomen.

    Wellicht dat Vodafone naar aanleiding van de klachten van Carl en anderen zijn geuit zijn product zal verbeteren. Op dat moment kun je een persbericht de wereld in slingeren “Vodafone verbetert HSDPA-dienst naar aanleiding van aanwijzingen klanten” en hiermee via diverse media de negatieve berichten verdringen. Je zou zelfs van mensen die eerder problemen hadden kunnen vragen of ze dit offensief willen steunen, bijvoorbeeld op hun weblog.

    @C. vd Berge: Het bleef wel heel erg stil, maar je wilt natuurlijk ook voorkomen dat er een oneindige discussie ontstaat met mensen die je dienst alleen maar “k*t” vinden. Als er meer dan 50 reacties staan, haalt dit in het kader van SERM ook weinig uit, want de meeste mensen nemen dan niet meer de moeite om de hele thread aan reacties te lezen.


    21 februari 2007 om 15:30
    jdevalk

    Sint: ik had het niet voor niks over “laten uitbreiden” 🙂 er kan een heleboel, mits je maar neutraal bent. Maar melden op die Wikipedia pagina dat je HSDPA als eerste in Nederland introduceerde, is niks mis mee.


    21 februari 2007 om 17:15
    Peter van der Graaf

    Slechte recenties in een tijdschrift of op televisie bereiken een grote doelgroep, maar verdwijnen snel weer uit het oog. Het probleem met online recenties is dat ze blijven bestaan en altijd nog met zoekmachines te vinden zijn. Ik heb veel te maken met online reputatiemanagement en het beheersen van de top zoekresultaten op je bedrijfsnaam is essencieel.

    Wanneer mensen een positieve recentie over je plaatsen, beloon je dat met een link naar het artikel. Als de tekst van de recentie maar voldoende focus legt op je bedrijfsnaam zijn jouw links hetgene dat hem hoog laat scoren in b.v. Google.

    Je kunt natuurlijk ook de slechte recentie van je concurrent wat extra linkpunten doorspelen zonder dat je betrokkenheid kan worden bewezen ;)!


    21 februari 2007 om 18:07
    jdevalk

    Ben het helemaal met je eens op je eerste punt Peter: het beheersen van de resultaten op je eigen bedrijfsnaam is zeker essentieel, en de top zou ik dan in ieder geval definieren als de volledige eerste 10…


    21 februari 2007 om 18:14
    Tinus

    Zoek eens in Google op “Plazoo” of “Financieel Consumenten Belang” dit zijn beiden organisaties die mij niet erg correct behandeld hebben. Ik heb op geen enkele manier excuses gekregen van beide organisaties, van Plazoo wel een hoop insinuaties en beledigingen die voor hun de zaak alleen maar erger maken.


    21 februari 2007 om 19:53
    jdevalk

    Dat ik weet hoe het werkt betekent niet dat ik het automatisch gebruik Paul, is een beetje het zelfde als cloaken 😉

    Maar je hebt natuurlijk volkomen gelijk, het IS niet zo makkelijk, maar wel te doen. Je moet je alleen afvragen wat het voor rare publiciteit kan opleveren ook weer. Als Onetomarket zou gaan proberen de resultaten op One to market te beheersen, zouden we wel eens precies in dezelfde valkuil kunnen trappen als waardoor die resultaten er überhaupt zijn…


    21 februari 2007 om 21:25
    Paul

    Joost, Snap je verhaal over SERM (Search Engine Raputation Management) en ook het, op dit moment, actuele voorbeeld van Vodafone. Echter je reactie vind ik wel apart.

    SERM is moeilijk en schijnbaar moeilijk te controleren anders hadden jullie het zelf wel onder controle neem ik aan. Je voorbeeld dat dit dezelfde valkuil zou zijn als voorheen strookt niet met de tips uit je posting…ofwel naast schrijven over Vodafone, aan de slag voor de baas?! ;-)))


    21 februari 2007 om 21:53
    dennis

    ‘ koop een adword op de zoekterm Vodafone HSDPA die verwijst naar de organische resultaten’

    M.i. zijn adwords volledig gescheiden van organic en hebben dus geen invloed op positionering?


    22 februari 2007 om 07:12
    jdevalk

    Dennis: het ging mij eigenlijk voornamelijk om het positieve brand effect wat je met zo’n advertentie zou kunnen proberen te bereiken.


    22 februari 2007 om 07:23
    KJ

    Het aankopen van gunstige zoekresultaten/kunstmatig schoon houden van de top-10 vind ik helemaal niks. (Potentiële) consumenten die een beetje dóórzoeken vinden de negatieve besprekingen namelijk tóch wel en voelen zich dan gesterkt in hun negatieve sentiment. Als Vodafone slim is pakken ze de kritiek aan bij de bron (de teleurgestelde gebruikers, zoals Tinus en Carl) en maken ze daar tevreden alsnog klanten (die de positieve boodschap vervolgens ook wel weer gaan uitdragen) van. En ondernemen zichtbare actie om hun aanbieding beter/transparanter te maken. Of zit ik nu een beetje teveel te Seth Godinnen?


    22 februari 2007 om 07:41
    C. vd Berge

    toch heb ik moeite met de meeste reacties hier; we praten over ‘beheersen’, en ‘controleren’ etc.

    Naar mijn mening zijn dit toch ‘ouderwetse’ benaderingen van een nieuwe trend; de dialoog wordt steeds opener en zichtbaarder, en iedere consument heeft tegenwoordig een platform.

    Er zijn andere manieren om daar mee om te gaan, dan te proberen om deze te controleren;

    interacteren is voor mij het belangrijke woord hier. Vandaar ook mijn opmerking dat het betreffende bedrijf openlijk zich moet mengen in de dialoog. Uiteraard hoeft dit helemaal geen discussie te worden, maar je moet laten zien dat je de dialoog opmerkt, serieus neemt en er ook wat mee doet…


    22 februari 2007 om 07:50
    ssmeding

    Je kunt inderdaad de negatieve berichten nooit uitwissen. Echter als potentiële klanten deze berichten lezen en daarbij óók zien hoe je hier op bent ingesprongen, bijvoorbeeld door hun feedback om te zetten in actie, kan dit ook juist positieve reclame zijn.


    22 februari 2007 om 07:53
    jdevalk

    Heren, ik denk dat we het helemaal eens zijn! Voorkomen is beter dan genezen, en andere boerenwijsheden gaan natuurlijk volledig op in dit geval 🙂

    Volgens mij was punt 1 van mijn tips ook een direct uitvloeisel daarvan 🙂


    22 februari 2007 om 08:11
    nikao

    @Joost

    toch vind ik daar een nuance verschil in zitten:

    vragen om een update gaat toch richting controleren (van de klant die iets post/vind), terwijl dit publiekelijk mengen in de dialoog niet noodzakelijk maakt.

    Ik vind dus dat een bedrijf dan juist wel openlijk zich moet mengen in de dialoog, en niet vragen om een update..(als het opgelost is zal de gebruiker dat vaak uit zichzelf ook wel doen).

    just my 2 $$


    22 februari 2007 om 10:24
    jdevalk

    Het is een nuance verschil inderdaad, ik zou het niet erg vinden om er om te vragen als de blogger het niet uit zichzelf deed. Het is misschien inderdaad wel beter om dat niet meteen te doen en eerst af te wachten of de blogger dat uit zichzelf doet.


    22 februari 2007 om 10:26
    Rick Hogeboom

    GRAPPIG:Ik zie hier boven een reactie van Tinus guichelaar maar als ik visualmedia in klik op google zie ik toch echt verschillende negatieve zoekresultaten staan Tinus guichgelaar! op de tweede en derde pagina. Groeten


    15 april 2007 om 06:50
    Masal

    Masallar, sesli masallar, masal dinle, masaldiyari masal-diyari masallar diyari


    2 juni 2009 om 14:01
    Türkü

    Türkü sözleri, türkü hikayeleri


    2 juni 2009 om 14:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!