Informatie webwinkels onder de maat

21 februari 2007, 05:26

Informatie webwinkels onder de maatVeel webwinkels geven consumenten onvoldoende of onjuiste informatie. Dat concludeert de Consumentenautoriteit op basis van een inventarisatie onder 500 webwinkels.

Voor bedrijven die via internet handelen, gelden speciale regels voor het verschaffen van informatie. Bij negen op de tien is daarmee wel iets mis, aldus de Consumentenautoriteit. Ruim de helft geeft de klant geen of onjuiste informatie over de regel dat mensen zeven dagen de tijd hebben zonder opgaaf van redenen hun aankoop via internet ongedaan te maken. Ook geven zij vaak de termijn waarbinnen iemand een aankoop kan terugsturen niet correct weer. Ruim 55 procent verbindt ten onrechte bepaalde voorwaarden aan het terugsturen van het gekochte product. Zij stellen bijvoorbeeld dat het alleen mag worden teruggestuurd in de ongeopende verpakking.

In 2006 is naar verwachting voor bijna 3 miljard euro aan producten en diensten door consumenten via internet gekocht. E-commerce en internetgebruik in Nederland stijgen al jaren en de verwachting is dat dit de komende jaren zal doorgaan aldus een persbericht van Thuiswinkel.org eerder deze maand.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marloes Wardenier

    Ik zou wel graag willen weten welke webwinkels niet de juiste c.q. onvolledige informatie geven. Is er geen ‘blacklist’?


    21 februari 2007 om 09:32
    Sander

    Zoals in dit artikel staat is er bij 90% wat mis, dat zou betekenen dat die blacklist wel erg lang wordt. Daarnaast heb ik zojuist de “regels” even bekeken en moet zeggen dat ik ze nou niet heel bijzonder vind. Sterker nog, ook met deze regels denk ik dat de webwinkel procedure zeker niet sluitend is.


    21 februari 2007 om 19:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!