Check je google?

Op zoek naar een HP Proliant DL585 in google? Niet een obscuur product, maar gewoon een server? En je zoekt hem via google? Het resultaat van de bovenste link zie je hier.
De vraag is nu: hoe vaak controleert u als marketing of product manager de Google links? Kunnen dit soort zaken ook bij uw organisatie voorkomen? En wat doet u eraan dit te voorkomen? En om meteen door te gaan op dit onderwerp: controleert u wikipedia wel eens? Of de foto’s met uw bedrijfsnaam als tag in Flickr? Hoe ver moet je gaan als bedrijf om te controleren wat anderen over je schrijven? En vooral ook: wie is er voor verantwoordelijk?
Met dank aan Seth Godin’s blog.
Ook een aardige, controleer je of jouw bedrijf/productnaam voorkomt op blog search engines als technorati? Dat is de eerste plek waar je klachten zult vinden of bad word of mouth ziet verspreiden… maar sommige grote bedrijven steken liever hun kop in het zand dan proactief ermee om te gaan.
En wat denk je van zaken als:
Google Blogsearch
Ask Blogsearch
Technorati Search
Google Alerts
enz.
Op de meeste van dat soort zaken kun je je gewoon abonneren op de zoekopdracht middels RSS feeds. Op die manier houd je nieuwe vermeldingen goed bij en kun je direct reageren waar nodig. Een soort van Reputation Management.
Uhm, wat een los zand artikel.
Je bedoelt of je vraagt of je bedrijf haar SEO en CMS op orde heeft? of wil je het hebben over Reputation Management. Over Reputation management heb ik afgelopen donderdag naar aanleiding van het Vodafona akkefietje een stukje geschreven op mijn blog, misschien vind je dat leuk om lezen, ik zal hierop ook nog een soort van tutorial schrijven.
Overigens als je goed met SEO bezig bent dan zul je elke URL die niet meer bestaat (en dat kun je inderdaad checken) laten verwijzen naar een nieuwe, of hoger in de structuur gelegen pagina.
Ruben heeft hierover trouwens een stuk geschreven naar aanleiding van de verhuizing van Rabobank.nl
Maar hoever moet ik nou gaan om te controleren wat anderen over mij schrijven, Bas? Ik ben oprecht verbaasd dat er geen linkje Meer onder dit stukje staat.
Ik denk dat de belangrijkste vraag in deze niet is: hoe meet je het? Maar wie is binnen de grotere organisaties verantwoordelijk hiervoor? Tools zijn er, dat weten wij (de bloggers van MF) maar al te goed. Echter: wie is verantwoordelijk voor de controle hierop. Seth Godin geeft aan: hoe kan je dit als product manager je laten overkomen? Maar ik vraag me dus af: hoe is dit in grotere organisaties belegd? Wie is er voor verantwoordelijk? En weten deze mensen dat?
Heb ik het nu verkeerd of is dit gewoon een kwestie van dagelijks je 404 errors checken?
Dan ben je hier toch zo achter? En stel dat er geen bezoeker op binnenkomt, dan is het dus ook niet echt erg, en dan hoef je het dus ook niet met hoge spoed aan te passen?
Wel is dit idd een school voorbeeld van hoe het dus niet zou moeten zijn…
Er zit iets meer achter Gerben. Want een 404 heb je altijd, als er een verkeerde link in zit. Het verschil is dat die link hier niet meer in je eigen site zit (dus mogelijk dat je zelf de doorverwijzing wel verwijderd hebt), maar nog wel in google.
Wat zou je voorstel voor het beleggen van die verantwoordelijkheid zijn Bas?
Dat ligt uiteraard aan de structuur van het bedrijf. Ik denk dat de persoon die het online zet hier de verantwoordelijkheid moet krijgen. Dus indien de product manager dit zelf doen middels een CMS: de product manager. Indien daar een IT afdeling tussen zit: de IT afdeling. Hoewel dat waarschijnlijk weer te veel gaat worden, dus ik zou snel geneigd zijn om te gaan naar de persoon die verantwoordelijk is voor de marketing van de producten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!