Nee, dit is geen vacature-stukje. Wel is het een feit van de huidige arbeidsmarkt: Sinds kort heb ik mijn eigen onderneming, waardoor ik in korte tijd met een groot aantal partijen aan de praat ben gekomen. En vrijwel zonder uitzondering vroegen ze mij of ik nog een paar webmarketeers wist. Collega’s die ik hiernaar vraag, bevestigen het: webmarketeers zijn hot, op dit moment.
Nu zijn ze niet gemakkelijk te vinden: ik kom nog maar weinig “oude” marketeers tegen die zijn veranderd in webmarketeers. Dat heeft wellicht te maken met de afstand tussen marketing en ICT die al sinds tijden bestaat en waar Eduard de Wilde al eerder goed over schreef. Daarnaast merk ik dat je van een bepaald hout gesneden moet zijn om het bijvoorbeeld leuk te vinden om de posts van Marketingfacts te volgen. Of om urenlang achter internet te zitten.
Waar je dus naar kijkt is een markt die op dit moment gevuld wordt met of afgestudeerde studenten en scholieren of mensen die al langere tijd op het web zitten. Te weinig om aan de huidige vraag te voldoen.
Is deze situatie vervelend ? Aan de ene kant niet : als je de tijden hebt meegemaakt dat je als webmarketeer niet erg gevraagd was in de markt, dan is het een zegen. Aan de andere kant - nu starten bedrijven geweldige initiatieven op, waarvoor wel mensen te vinden moeten zijn. Want anders blijven de goede iniatieven wellicht in de goede intenties steken.
Een oplossing hiervoor?
Voor bedrijven - naast de gebruikelijke vacaturesites: verdiep je in de wereld van webmarketeers en bezoek de sites die zij bezoeken. Gebruik veel stagiaires van de vele hogescholen/scholen die multimedia, internet en/of marketing in hun pakket hebben. Laat webmarketeers merken dat je een interessant bedrijf voor ze bent met leuke, interessante internet-initiatieven. Adverteer op dit en andere blogs ;-D.
Voor de webmarketeers - naast de gebruikelijke vacature sites: kijk goed om je heen waar de interessante initiatieven zijn. Ik mag niet zomaar bedrijfsnamen gaan roepen, helaas. Mocht je interesse hebben, stuur mij een mail, maar ik ga zeker niet actief headhuntertje spelen. Kijk vooral hier op Marketingfacts naar de vacatures – tot nu toe een van de weinig plekken waar internet-vacatures centraal te vinden zijn. En uit eigen ervaring weet ik dat bedrijven die op zoek zijn naar webmarketeers, hier de zaken erg goed volgen.
Misschien ook een reden om een interessant verhaal te posten?