Webmarketeers zijn hot!

13 februari 2007, 07:10

Nee, dit is geen vacature-stukje. Wel is het een feit van de huidige arbeidsmarkt: Sinds kort heb ik mijn eigen onderneming, waardoor ik in korte tijd met een groot aantal partijen aan de praat ben gekomen. En vrijwel zonder uitzondering vroegen ze mij of ik nog een paar webmarketeers wist. Collega’s die ik hiernaar vraag, bevestigen het: webmarketeers zijn hot, op dit moment.

Nu zijn ze niet gemakkelijk te vinden: ik kom nog maar weinig “oude” marketeers tegen die zijn veranderd in webmarketeers. Dat heeft wellicht te maken met de afstand tussen marketing en ICT die al sinds tijden bestaat en waar Eduard de Wilde al eerder goed over schreef. Daarnaast merk ik dat je van een bepaald hout gesneden moet zijn om het bijvoorbeeld leuk te vinden om de posts van Marketingfacts te volgen. Of om urenlang achter internet te zitten.

Waar je dus naar kijkt is een markt die op dit moment gevuld wordt met of afgestudeerde studenten en scholieren of mensen die al langere tijd op het web zitten. Te weinig om aan de huidige vraag te voldoen.

Is deze situatie vervelend ? Aan de ene kant niet : als je de tijden hebt meegemaakt dat je als webmarketeer niet erg gevraagd was in de markt, dan is het een zegen. Aan de andere kant – nu starten bedrijven geweldige initiatieven op, waarvoor wel mensen te vinden moeten zijn. Want anders blijven de goede iniatieven wellicht in de goede intenties steken.

Een oplossing hiervoor?

Voor bedrijven – naast de gebruikelijke vacaturesites: verdiep je in de wereld van webmarketeers en bezoek de sites die zij bezoeken. Gebruik veel stagiaires van de vele hogescholen/scholen die multimedia, internet en/of marketing in hun pakket hebben. Laat webmarketeers merken dat je een interessant bedrijf voor ze bent met leuke, interessante internet-initiatieven. Adverteer op dit en andere blogs ;-D.

Voor de webmarketeers – naast de gebruikelijke vacature sites: kijk goed om je heen waar de interessante initiatieven zijn. Ik mag niet zomaar bedrijfsnamen gaan roepen, helaas. Mocht je interesse hebben, stuur mij een mail, maar ik ga zeker niet actief headhuntertje spelen. Kijk vooral hier op Marketingfacts naar de vacatures – tot nu toe een van de weinig plekken waar internet-vacatures centraal te vinden zijn. En uit eigen ervaring weet ik dat bedrijven die op zoek zijn naar webmarketeers, hier de zaken erg goed volgen.

Misschien ook een reden om een interessant verhaal te posten?

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

72 Reacties

    media

    Mag ik hieruit concluderen dat je nu definitief de stap hebt gemaakt Ewout? Zo ja, gefeliciteerd en uiteraard heel veel succes!


    13 februari 2007 om 07:36
    Robbert

    Diezelfde ervaring hier ook, het standaard verhaal is of je iemand kent of iemand weet die wellicht interesse zou hebben in een baan als webmarketeer. Goed teken toch 🙂


    13 februari 2007 om 07:42
    martinm

    Als ik zie dat er hier dit jaar slechts 2 vacatures zijn geplaats lijkt het me wel duidelijk dat de speurtocht naar webmarketeers nog niet echt serieus wordt uitgevoerd door de werkgevers?

    Moet zeggen dat ook op mijn CV op nationalevacaturebank ik eigenlijk in 90% van de gevallen reacties krijg van W&S…


    13 februari 2007 om 08:29
    Gerben

    En dan te bedenken dat er nog weer verschil zit tussen webmarketeers & webmarketeers, net zoals in de traditionele marketing wereld.

    Derhalve is het beroep idd steeds een meer gevraagde functie.

    Onlangs vroeg mij iemand die zich bezighoudt met detachering in de ICT of een dergelijke detacheringstak een goed idee zou zijn.

    Mij leek van wel, hem ook…en nu ik dit lees wellicht bedrijvig nederland dus ook….goede webmarketeers zijn moeilijk te vinden..en als je ze eenmaal hebt, is het niet altijd makkelijk om ze vast te houden….detachering zou dan best eens een optie kunnen zijn? Vooral voor bedrijven die maar “tijdelijk” de kennis en kunde full-time nodig hebben!

    Wat jullie?


    13 februari 2007 om 08:55
    ewout@onedaycompany.nl

    Marco, het klopt als een bus : Onedaycompany is op 1 februari officieel aan de slag gegaan !

    @Robert – goede tekens inderdaad !

    @Martin – ook herkenbaar – w&s bedrijven zijn tegenwoordig steeds meer de vooruitgeschoven posten van bedrijven geworden.


    13 februari 2007 om 08:57
    Dennis

    Ik denk echt dat veel ‘oude’ marketeers straks in een digitale kloof dreigen te vallen…De ervaring die ik heb, is dat men niet kan of wil aanhaken. Het vullen van een cms-je lukt nog net, maar daarna gaan de handen massaal omhoog. De jongere generatie heeft daarentegen weer niet de kennisbodem, die ervaren marketeers wel hebben. Het wordt mijns inziens dus een zeer interessante tijd.

    Zelf heb ik hier een bewuste keuze ingemaakt. Ik heb jarenlang als marketeer in de media (tv) gewerkt, maar enkele maanden geleden de stap naar een ambitieus internetbedrijf gemaakt.


    13 februari 2007 om 09:04
    Richard

    …en dan zijn er ook nog mensen die zich puur vanuit de internetrichting (sitebouw & -onderhoud) enorm zijn gaan interesseren in Marketing, en met name internetmarketing. Ik ben zo’n persoon en ik zou na enkele jaren kennis opdoen via vele sites als deze, een boek hier en daar en wat tijdschriften en in de praktijk brengen ervan wel eens willen weten hoe je je het beste verder kunt professionaliseren op dit gebied? Tips… of ben ik nu zwaar off-topic aan ’t gaan?


    13 februari 2007 om 09:14
    Peter Derksen

    Ik ben het eens met de stelling dat de afstand tussen ICT en marketing de oorzaak is dat veel marketeers nog niet de stap naar webmarketing hebben gemaakt. Zelf werk ik bij een traditioneel bedrijf (Transport & Logistiek) waar ik als marketeer ben begonnen, maar gaandeweg steeds meer richting de E-Business ben gegaan. Je weet wel: Online booking, Tracking & Tracing, Websites etc…

    Ik heb gemerkt en merk nog steeds dat hoe meer je met ICT te maken krijgt, hoe meer weerstand je krijgt. Je bent denk ik in de ogen van een ICT-er een indringer, een “duurbetaalde” knutselaar die hem extra werk bezorgt.

    Juist dan is de rol van het management belangrijk om deze twee disciplines samen te brengen en ervoor te zorgen dat ze gezamelijk een voordeel leveren voor het bedrijf. Helaas gebeurt dat in de praktijk te weinig met als gevolg dat men blijft aanmodderen.

    Over de vacatures als webmarketeer kan ik alleen maar zeggen dat er helaas in mijn regio (Doetinchem, Arnhem, Nijmegen) weinig te vinden zijn. Als iemand wat weet… 😉

    Peter


    13 februari 2007 om 09:50
    Gilles de Smit

    Klopt als een bus. Het zijn mooie dagen als online marketeer rondom Amsterdam. Ook ik merk de huidige gevolgen van vraag en aanbod en zie een flinke toename in opdrachten. Online marketeer; doe er uw voordeel mee!


    13 februari 2007 om 10:09
    Bart

    Ik mag zelf zeggen dat deze functie op mijn kaartje staat. Wat Richard als scenario en vraag(!) hierboven schetst, maar ook delen uit de post, zijn zeker op mij van toepassing. Het niet willen of kunnen aanhaken van de oudere generatie marketeers, wat Dennis zegt, komt mij ook zeer bekend voor.

    Het is denk ik inderdaad een functie die je ook echt leuk moet vinden, maar waarvoor je ook veel moet bijhouden om op de hoogte te blijven.

    @peter: volg de link onder mn naam eens, wellicht handig.

    @ Gerben: leuk om je hier weer te zien!


    13 februari 2007 om 10:10
    Gerben

    He bart,

    Ben nooit weggeweest hoor…..

    En wel leuk dat je zo op de actualiteit inhaakt met de link achter je naam 😉

    @Peter,

    Probeer eens bij Geldshop.nl aan te kloppen, Checkit.nl? Toch allebei grootse spelers op internet uit jouw omgeving?


    13 februari 2007 om 10:18
    Gordon Lokenberg

    Webmarketeers dat is één item, maar Marketing managers met kennis van de online wereld… Dat is een combinatie die al helemaal bijna niet voor blijkt te komen op de arbeidsmarkt.

    Een Marketing manager die naast het uitvoeren van de old style marketing, als organiseren van events, seminars, printcampagnes etc., ook de toepassingen in de online marketing op zijn netvlies heeft staan. Een Marketing manager, die gebruik maakt van internet, met al zijn mogelijkheden en die het effect ook terug wil zien in webanalytics. Waar zijn ze?!

    Dat brengt mij tot het uitvoeren van recruitment “new style”, het ouderwets headhunten met een dikke laag online marketingsaus daar overheen om deze kandidaten op te sporen.

    Wie mij bij wil staan in de zoektocht, laat het mij weten!

    Ewout, bedankt dat je dit weer eens onder de mensen hebt gebracht.

    Waar Xing al niet goed voor is 🙂

    Tot snel,

    Gordon Lokenberg


    13 februari 2007 om 10:25
    Baronnn

    @ Peter; volgens mij heeft hier een paar maanden geleden nog een vacature opgestaan van Ohra (maar Marco zal dit ongetwijfeld beter weten). Ook in Nijmegen heb je enkele grote ‘gespecialiseerde bedrijven op het internet’, waaronder Checkit en InterNL.net.

    Zelf ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik twee jaar geleden als internet marketeer begon in Noord-Limburg (waar ik ook vandaan kom). Banen op dit gebied zijn dun gezaaid in deze regio. Maar wie zoekt, die vindt! Heb in Tilburg marketing gestudeerd, met extra vakken op het gebied van Information Management en logistiek – om zo een brede basis IT en procesbasis te krijgen met marketingdiepgang.


    13 februari 2007 om 10:45
    Peter Derksen

    Bedankt voor alle reacties. Ga ik zeker mee bezig. Inderdaad, zoekt en gij zult vinden. Ik zit nog redelijk goed bij mijn huidige werkgever als E-Commerce coordinator, maar het begint na 5,5 jaar toch te kriebelen. Iets nieuws is ook wel weer leuk. Vooral nieuwe dingen leren van anderen mis ik.

    Terugkomende op het bericht van Gordon Lokenberg:

    ik denk zelf dat old style marketing managers die iets met internet zijn gaan doen in de praktijk niet zal werken. Meer kansen zie ik bij webmarketeers die opgegroeid zijn met internet en die dit niet meer los van elkaar kunnen zien. Deze mensen zullen de toekomstige marketing managers worden.

    Het probleem is alleen dat dit vaak midcareer marketeers zijn die net genoeg ervaring hebben en gewoon een kans nodig hebben. Ik ben zelf 28, maar ik zie me nu nog niet als online marketing manager of e-business manager. Over enkele jaren wel, als mijn ervaring wat breder is..

    Dat is uiteindelijk toch wat telt, ervaring.


    13 februari 2007 om 11:40
    schief

    Welke definitie heeft het woord ‘webmarketeer’?

    Volgens vandale.nl: marketeer die zich bezighoudt met verkoop via internet

    Daar ben ik het helemaal niet mee eens en ik denk weinigen hier. Dat zou van de marketeer “een persoon die zch bezig houdt met verkoop.” maken.

    Maar waar begint het en waar houdt het op? Zijn onze account managers (van een webbureau) ook web marketeers? Immers, ze zijn constant aan het kijken welke mogelijkheden er zijn voor klanten binnen het internet spectrum. Of is het die account manager die zich niet bezig houdt met de bouw van sites en alles dat daarbinnen valt, maar wel met het realiseren van bezoek naar die site, promotie en verkoop via andere internetkanalen? Als bureau hang je daar denk ik een andere definitie aan dan een opdrachtgever doet met iemand die hij aanneemt voor zijn internetactiviteiten.

    Ben benieuwd naar jullie definitie van webmarketeer!


    13 februari 2007 om 12:03
    Bas Elvé

    Mijn ervaring is dat de huidige (HBO) opleidingen die zich traditioneel richten op marketing & communicatie (bijv. HES Rotterdam) nog weinig doen aan internet en webmarketing.

    Ik heb zelf synchroon de opleidingen Grafimediatechnologie (GMT) en Communicatie&Multimediadesign (CMD) afgerond waarbij ik op de laatste ben gedifferentieerd naar de marketing richting. Hierbij heb ik dus een flinke kennis van het medium internet en interactieve concepten gecombineerd met marketing maar het blijft een opleiding van de kunstacademie. De aanwezige marketing kennis is dus naar mijn mening te bescheiden op een dergelijke opleiding. Ik heb er dus zelf voor gekozen om m’n marketingkennis op te trekken met NIMA-A.

    Conclusie, naar mijn mening zijn er op dit moment nog geen opleidingen/studies die goede webmarketeers afleveren. Het zal voorlopig dus nog wel een kwestie blijven van selfmade webmarketeers.


    13 februari 2007 om 12:22
    RoK

    Ik ben ook wel benieuwd naar die definitie. Ik kom zelf meer uit de content-hoek (tv/internet) maar ben gaanderweg geinteresseerd geraakt in de marketingkant van internet. Ik werk nu ook op een marketingafdeling ipv een redactie, echter niet als webmarketeer maar meer als coordinator.

    Je leest eens een boek/tijdschrift, bezoekt eens een weblog (understatement 😉 ) en kijkt eens naar bijscholingsmogelijkheden…

    Zou er ook interesse zijn aan de kant van de werkgevers naar mensen met een communicatieachtergrond die tevens een bovengemiddelde interesse in online marketing hebben? Beschouw dit dan maar als een open sollicitatie!


    13 februari 2007 om 12:25
    Gordon Lokenberg

    Beste RoK,

    Klik op mijn naam en bel!


    13 februari 2007 om 12:28
    Gordon Lokenberg

    @Roel:

    Is een webmarketeer eigenlijk niet gewoon een marketeer, die met zijn tijd is meegegaan?

    Een marketeer die offline bezigheden heeft gelinkt aan de online bezigheden. Een marketeer die het effect van beide activiteiten meet en weet waar zijn klanten op reageren en wat hun vervolg acties zijn. Om daar vervolgens weer actie op te kunnen ondernemen?

    Oftewel zoals de Amerikanen zouden zeggen een “webmarketeer, ah, just another buzzword, get back to work”.


    13 februari 2007 om 13:15
    Bart

    @Gerben: Tja, versterking is nooit weg! Moeilijk te vinden zulke mensen, maar dat weet jij ook natuurlijk.

    Ik ben het trouwens eens met de reacties hierboven dat hogescholen erg weinig aanbieden op het gebied van online marketing. (vb. Saxion Enschede kreeg 1,5 jaar geleden pas in de gaten hoe groot SEM eigenlijk is in de wereld….)

    @RoK: ook mijn naam mag je vrijblijvend aanklikken.


    13 februari 2007 om 13:19
    Michel

    Mooi om te zien hoe de ‘online marketeers’ hier de community gebruiken van een weblog om online te netwerken voor banen en invullen vacatures 😉


    13 februari 2007 om 13:30
    Linda

    Ik ga er voor de volle 100% in mee dat opleidingen (te) weinig aandacht besteden aan online marketing. Afgelopen week kocht ik de nieuwste druk van het boek “Grondslagen van de Marketing” van Verhage. Elke student die marketing heeft gehad, krijgt bijna altijd te maken met dit boek. Zo ook ik in het verleden, mooi naslagwerk en dus was ik benieuwd naar de nieuwe editie. Ik verwachtte nu meer informatie over marketing op het web. En wat schetst mijn verbazing? 1,5 bladzijde in een enorm dik boek gaan over e-mailmarketing en c’est tout!

    De huidige internet marketeers zijn volgens mij allemaal mensen die via via in het vak terecht gekomen zijn. Zelf heb ik toeristisch management gestudeerd en via mijn afstudeerstage kwam ik in aanraking met internet marketing. Dat werd een hobby, een passie en nu mijn job en grote liefde 😉

    Nu merk ik wel dat wanneer je op zoek gaat naar vacatures (waar dan ook) er bij dit soort functies vrijwel altijd een marketing/communicatie opleiding wordt gevraagd. Aan de ene kant logisch omdat veel vlakken toch wel overeenkomen maar aan de andere kant lastig; vele internet marketeers hebben die opleiding niet gedaan. Gelukkig kom je met een persoonlijk gesprek vaak een eind verder maar toch kan het lastig zijn.

    Ik denk dat er in de toekomst nog veel meer van dit soort jobs bijkomen, dus wat dat betreft zitten we goed. Wat me wel verbaasd is dat er nog helemaal geen (landelijke) detachering op dit gebied is. Lijkt me toch wel weer een gaatje in de markt.


    13 februari 2007 om 13:38
    Eric

    Ik hoor inderdaad ook vaak dat men zoekt naar een goede webmarketeer, ze zijn blijkbaar nog zeldzaam.

    Overigens is er nog meer vraag naar webmarketeers met een specialisatie. Weet je van één onederwerp buitengewoon veel af? Dan ben je ongetwijfeld zeer interessant voor bedrijven. Doe hier dus je voordeel mee!


    13 februari 2007 om 13:47
    Peter van der Graaf

    Bloggen werkt echt!

    Ik ga per 1 maart voor mezelf beginnen als zoekmachinemerketing consultant, maar heb precies hetzelfde meegemaakt bij het verkenen van de markt. Er is een enorme vraag naar online-marketeers en de geboden bedragen zijn af en toe zelfs belachelijk. Ik hoop dan ook veel zoekmachine marketeers op te leiden zodat de markt weer een beetje in balans komt.

    Nergens op mijn blog kun je vinden dat ik op zoek zou zijn naar een nieuwe baan, maar het verbaasde me zeer dat ik ruim 20 banen aangeboden heb gekregen nadat mensen mijn blog hadden gelezen. Ik kan iedereen dus aanbevelen enige kennis te delen in een weblog. Ik ben zelf niet meer op zoek, maar de aanvragen krijg ik nog steeds. Het wordt dus hoog tijd dat er een specifiek gedeelte op marketingfacts komt waar bedrijven en personeel elkaar kunnen vinden. Sites als monsterboard richten zich onvoldoende op deze specifieke doelgroep.

    Ben je nog geen zoekmachinemarketeer, maar toon je wel potentieel op dit gebied? Dan wil ik je graag naar het volgende niveau helpen. Nederland heeft namelijk een groot tekort aan deze expertise.


    13 februari 2007 om 13:50
    Anita

    Ik weet niet of ik het hiermee eens ben. Er zijn toch ook geen televisie marketers, of print marketers? Is er een fundamenteel verschil tussen online en offline marketing, of is het gewoon van technische aard? Ik denk dat mensen die zich zuiver specialiseren in online marketing zich op lange termijn juist buitenspel zetten voor meer strategische functies. Ik denk dat goede marketers op de hoogte zijn van alle media.


    13 februari 2007 om 13:52
    martinm

    Linda,

    Helemaal met je eens. Ik heb zelf ook geen marketing opleiding qua achtergrond maar qua internetmarketing al wel 7jaar ervaring. Toch merk ik ook dat inderdaad veel werkgevers vooral lijken te kijken naar het opleidingstraject. Apart wel.

    Overigens dat er nog geen echte internet marketingopleiding is ok.. maar krijg je dan ook niet het verhaal dat tegen de tijd het in de boeken staat (met mogelijk net een korte uitleg van web2.0) dat we dan al richting web4.0 zijn :))


    13 februari 2007 om 13:57
    Petra de Boevere

    Is elke kleine ondernemer die zijn eigen marketing doet en daarvoor veel het internet gebruikt dan ook een webmarketeer? 🙂


    13 februari 2007 om 13:59
    martinm

    @Anita. Een marketeer of een internetmarketeer is denk ik toch wel verschillend. Natuurlijk zou elke marketeer iets van internet marketeer moeten weten. Maar een internet marketeer is denk ik meer gericht op een deel van de marketing.

    Vraag is of je als ” internet marketeer” al niet te breed georienteerd bent. Vermoedelijk komen er nog wel wat specialisaties aan. SE-Marketeers, SocialNetwork marketeers… etc etc?

    Vraag is wil je van alles iets weten of van iets heel veel?


    13 februari 2007 om 14:06
    Koen

    Nou ik ben het helemaal eens met het feit dat Internetmarketeers hot zijn…

    Zelf ben ik pas afgestudeert (Leisure management, HBO) en heb na 2 maanden een baan gevonden in onze mooie hoofdstad Amsterdam. Waar ik nu werkzaam ben als project manager Emarketing (weer een andere benaming voor internetmarketeer). Uiteraard zijn er nog veel dingen die ik moet leren, maar dat doe ik met veel plezier.

    De reden waarom ik voor deze functie ben aangenomen komt door mijn achtergrond met games en advertisement (zie mijn scriptie samenvatting op mijn website). En uiteraard had ik net als ieder ander op dit Blog een passie voor marketing.

    Dus ik ben blij om te horen dat er genoeg werk te vinden is in de branche waar ik nu werk en dat deze momenteel alleen maar meer aantrekt.

    PS: als er nog mensen gewenst zijn als Emarketeers tussen Den Bosch en Breda ik houdt mij aanbevolen, want ik ga in oktober verhuizen naar het ooooooh zo mooie brabant.


    13 februari 2007 om 14:12
    gerben

    @Peter,

    Is dit iets nieuws? zoekmachinemerketing ????????

    lol

    Had trouwens wel verwacht dat als je Zoekmachinemarketing Consultant gaat worden dat je nu op SES Londen zou zijn?

    Iemand al mooie reviews over dag 1 gezien? Op dc.nl viel het even wat tegen namelijk.


    13 februari 2007 om 14:23
    Roy Huiskes

    @Bart, op Saxion beseffen ze dat nog steeds niet.


    13 februari 2007 om 14:23
    Linda

    Omdat ik net toch met mijn Verhage marketingboek op de proppen kwam hier de NL definitie van marketing uit dat boek:

    “Marketing omvat de – op de markt afgestemde – ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeen, en alle andere activiteiten om planmatig de afzet te verhogen of transacties te bevorderen, een goede reputatie te creeeren en duurzame relaties met klanten op te bouwen, zodat alle partijen hun doelstellingen bereiken.”

    Bron: “Grondslagen van de Marketing, Prof. dr. Bronis Verhage”

    En hiermee valt “internet marketing” onder de paraplu marketing waarbij we ons concenteren op het deelgebied internet. Net zoals dat we ons bij bijv. “leveranciersmarketing” richten op toeleveranciers. En bij corporate marketing op het bedrijf zelf.

    Verschil is dat er alleen nog weinig aandacht aan wordt besteeds, zoals aan alle nieuwe dingen weinig aandacht wordt besteed in het begin.


    13 februari 2007 om 14:26
    Kasper Katje

    Internet marketing / e-marketing is inderdaad gewoon een onderdeel van marketing afgestemd op de markt die internet heet. En zoals bij elke specialisatie vereist dat vaak een net andere aanpak en specifieke kennis van de betreffende markt en haar mechanismen, mogelijkheden en valkuilen.

    Ik zou niet van een hype of een nieuwe term willen spreken maar wel over een toename in de vraag naar e-marketeers. Zelf viel me het stijgende aantal vacatures ook al op de laaste maanden.

    Dringt het eindelijk tot steeds meer bedrijven door dat internet een grote rol kan spelen binnen de bedrijfsvoering en dus ook op het gebied van marketing of is het een teken dat de economie, of in ieder geval het vertrouwen en positieve instelling weer aantrekt? Ik denk beide.


    13 februari 2007 om 14:49
    Marc

    Ik ben zelf bijna afgestudeerd (communicatiesystemen, HBO, Inholland) en ben het eens met het feit dat e-marketing en dus e-marketeers hot zijn.

    @martin; die aangaf dat er niet echt opleidingen zijn voor e-marketeers, wil ik melden dat na het afronden van mijn studie ik aan het werk kan als e-marketeer. Dit staat reeds aangegeven bij de toekomstige werkvelden na afronding van mijn studie. Wel is het belangrijk op te merken dat mijn studie verschilt qua inhoud met de hogeschool van Utrecht of andere hogescholen, waar het aspect meer op technische ICT kennis ligt.

    Doordat ik dus bijna klaar ben met mijn studie en vervolgens geintresseerd ben in Marketing, Internet en ICT, wide ik vragen of iemand weet wat voor een starter een reele salaris is als E-marketeer/Internetmarketeer? Althans waar je ongeveer aan moet denken.


    13 februari 2007 om 16:27
    Matthijs

    Ook wij merken een flinke vraag naar webgerelateerde functies. Niet alleen webmarketeers, maar ook webredacteuren en webcoordinators. Om hier op in te spelen willen we de sectie nieuwe media flink uitbreiden.

    Wat overigens wel opvalt is dat werkgevers bij ons de keuze hebben om de vacature te laten vallen onder de rubriek reclame/marketing of nieuwe media. het gros kiest voor de rubriek nieuwe media, wat toch impliceert dat (in ieder geval) werkgevers een webmarketeer niet perse zien als een onderdeel van de bestaande marketingafdeling, maar een op zich staande discipline.


    13 februari 2007 om 16:28
    Rick van Dijk

    Ik word zelf al sinds 1998 benadert voor dit soort functies. Ook heb ik meerdere malen dit soort banen gedaan. Maar het probleem waar ik tegen aanliep was toch vooral dat de bedrijven hier nog niet rijp voor waren. Dit is een tak van sport die echt niet serieus genomen wordt of werd.

    Dit was inclusief bedrijven die zich opmaakten voor een IPO en weinig tot geen prioriteit leggen op winst. Ach die tijden zijn gelukkig verandert. Alleen beschouwen de Amerikaanse grootmachten Europa nog veel te veel als “makelijk”. ha ha…

    Dus ben ik de retail in gegaan (pan europees retail keten 500 plus winkels) en daar 6 mooie jaren gehad. Nu wellicht aan het rond kijken. Ik zal je m’n cv eens toesturen 😉

    Groet,

    Rick


    13 februari 2007 om 17:58
    media

    Jeetje, flinke discussie geworden!

    @Peter: gefeliciteerd en houd ons maar op de hoogte van de eerste klanten die je opdoet via je weblog!

    @Gerben: jongens van Traffic4u zitten ook in London en komen (als het goed is) nog met uitgebreid verslag van SES.

    @Michel: van mij mogen ze (zo nu en dan 😉


    13 februari 2007 om 21:12
    <a href="http://www.freewriter.nl/">Hajo Smit</a>

    Het spijt me dat ik zo laat op de avond niet alle reacties op deze opmerkelijke post heb doorgelezen. Het goede nieuws lijkt me dat er veel mensen – zowel werknemers als werkgevers – zoekende zijn op dit gebied. En wie zoekt zal vinden. Niettemin vind ik het al behoorlijk “old school” om überhaupt over vacatures te praten in deze context. Het lijkt me dat een onderneming ALTIJD beter af is met een toegewijde intelligente freelancer (die de tijd heeft om marketingfacts.nl etc = dagelijks te lezen), dan met een werknemer. En omgekeerd ben je als ambitieuze internet-doordrenkte creatief ALTIJD beter af als freelancer dan als werknemer (als je tenminste een greintje ondernemerschap in je lijf hebt). Ik heb net voor een sympathieke nieuwe klant mijn eerste webstatistiek-analyse, SEO-analyse en web2.0-analyse (zoals ik dat noem) afgeleverd. Voor amper twee mille (want geen kantoorkosten, geen secretaresse, geen lease auto) heeft een klant dan in een klap een schat aan strategische informatie in handen. Geen wonder dat ik meteen de opdracht, nee… carte blanche heb gekregen om e.e.a. te gaan uitwerken en implementeren. Een tweede internationale klant heeft ook al dergelijke analyses en adviezen bij me aangevraagd. Ben de komende weken dan ook niet in staat om nieuwe klanten te bedienen. Op termijn lijkt me de sky the limit! (en ik heb er erg veel lol in!)


    13 februari 2007 om 21:24
    Marc-eting

    @Linda,

    🙂 dank voor je reactie, inmiddels een account aangemaakt. Het blijft dus bij jezelf goed verkopen.


    13 februari 2007 om 21:58
    schief

    @ Gordon – Ja, daar kan ik me op zich wel in vinden. Kanttekening daarbij kan zijn dat er wel meer marketingfuncties zijn die een extra toevoeging hebben; de direct marketeer, database marketeer, de alom verguisde telemarketeer en binnen de werkzaamheden van de webmarketeer (of moet ik zeggen; online marketeer of wellicht toch internetmarketeer), de e-mail marketeer en uiteraard, niet te vergeten, de zoekmachine marketeer ;-).


    14 februari 2007 om 07:06
    Michel

    @Marco: het was ook geen kritiek! Ik vind het oprecht een mooie praktijkcase voor ‘werving’ via een weblog. Past helemaal bij het onderwerp en is daarom ook zeker niet storend.


    14 februari 2007 om 07:58
    Gordon Lokenberg

    @Roel Recruiters worden ook steeds meer marketeers. Dus nog een specialisme JOBMARKETEERS :), ook wel eRecruiters genoemd.

    Het resultaat van de wervingsactie is achtergelaten op HRlog.nl


    14 februari 2007 om 08:03
    Gordon Lokenberg

    Ja, hoe heb je dat dan nu weer gedaan? gewoon http://www.hrlog.nl ? Waren die blogs nu maar allemaal hetzelfde ingericht.


    14 februari 2007 om 08:12
    Gerben

    @Marco,

    Heb het verslag van T4U gelezen over dag 1. Ik ben nu al weer benieuwd naar dag 2.


    14 februari 2007 om 11:53
    Richard

    Ik volg deze draad vanaf ’t begin en ben n.a.v. de discussie nog steeds razend nieuwsgierig naar wat volgens de insiders de beste methoden zijn om te professionaliseren als e-marketeer.

    Een e-marketeer is dus niet de persoon met ’n klassieke marketing-opleiding die internet er maar wat bij is gaan doen. Er komt veel meer bij kijken, zoals o.a. kennis van SEO, website-usability, de werking van zoekmachines, thuis zijn in o.a. AdWords-campagnes en dit alles ook nog eens goed aan anderen (klanten) kunnen uitleggen.

    Wat is een logische stap als je de hierboven genoemde internetzaken behoorlijk onder de knie hebt en voortdurend hongerig bent naar meer kennis op dit gebied, maar geen marketing-opleiding hebt gehad? Toch eens NIMA-A gaan doen bij de LOI? Hoe denken jullie daarover, of waar vind ik die info?


    14 februari 2007 om 14:57
    Jorg

    Leuke discussie – dus ik meng mij

    @Martin “..maar krijg je dan ook niet het verhaal dat tegen de tijd het in de boeken staat (met mogelijk net een korte uitleg van web2.0) dat we dan al richting web4.0 zijn :))”

    ‘The Cluetrain Manifesto’ beschrijft in 1999 al het fenomeen – echter heette het beestje toen nog geen Web 2.0. Zo ook “The Wisdom of Crowds” – zou dit dus niet geheel uit willen vlakken. Overigens als vers afgestudeerde (Communicatie) is dit geen literatuur wat bij opleidingen wordt aangedragen en blijft men bij de instituten Kotler & Verhage. Zoals Linda al meldt, hebben die weinig aandacht nog voor E-commerce. Noot voor opleidingsinstituren met richting E-commerce: mix zou ideaal zijn.

    Ps: 75 jarige autoriteit Kotler riep vorig jaar meer over buzz dan over blogs. Maar zei wel zijn boek over sportmarketing (dacht ik) te gaan promoten via een paar grote sportblogs

    @Richard – denk dat je voorlopig verder moet gaan met het traject genoemd in je eerste post: “vele sites als deze, een boek hier en daar en wat tijdschriften”


    14 februari 2007 om 15:45
    ewout@onedaycompany.nl

    Hai Richard, een gedegen opleiding als nima A, B kan nooit kwaad. Maar veel van de webmarketeers of e-commercielen die ik ken, zijn niet van huis uit marketeers. Hebben dus ook geen opleiding daarvoor.

    Dat is ook niet zo raar als je bedenkt dat we hier met zijn allen bijna dagelijks het vak nieuw maken. Mocht je niet willen wachten op de universiteit van Marketingfacts ;-D, dan kan je natuurlijk de diverse workshops op e-commerce gebied volgen.


    14 februari 2007 om 18:01
    Hans S

    Dat probleem aan webmarketeers is binnen 2 jaar opgelost denk ik. Er worden nu ook lessen in interactieve marketing gegeven bij de reguliere marketingopleidingen, dus als die afgestudeerd zijn weten die genoeg om de specialisten aan te sturen die daadwerkelijk de campagne’s gaan uitvoeren. Veel van dat specialistische werk zoals SEO en dergelijke zou je goed kunnen outsourcen naar het buitenland want een echte opleiding ervoor heb je niet nodig (een korte cursus moet kunnen voldoen). En je bent dan ook nog eens goedkoper uit.


    14 februari 2007 om 20:02
    Hans S

    Je kunt het natuurlijk ook gemotiveerde studenten laten doen. Heeft iemand nog klanten over? 😉


    14 februari 2007 om 20:04
    chi666

    @Hans S: vergeet het maar. Ik stond laatst weer voor een groep communicatie studenten, Hogeschool, meer dan de helft wist weer niet wat een weblog was, niemand had ooit van The Long Tail gehoord en Seth Godin was ook een auteur die nog onbekend was. Ik vrees dat er nog een lange weg te gaan is voordat we op niveau komen wat betreft interactieve marketing.


    14 februari 2007 om 20:20
    media

    Ik vrees dat ik Bas gelijk moet geven; het zal nog wel even duren voordat er structureel afstudeers op de markt komen met kennis van zaken. Het ‘handjevol’ dat we nu jaarlijks voorbij zien komen hebben hun leerschool voor buiten de opleiding gehad (online op weblogs, offline op sessies zoals IPAN, 212, etc).


    14 februari 2007 om 20:31
    chi666

    Of door een groepje bevlogen evangelisten die gastlessen verzorgen op hogescholen, zoals Marco 🙂


    14 februari 2007 om 20:38
    ewout@onedaycompany.nl

    Ja, en zelfs dan : een van mijn frustraties over de staat van het web is dat we al 10 jaar ermee bezig zijn. Je zou dus verwachten : aan de onderkant van de markt zijn de belangrijkste lessen wel geleerd. Dit itt de allernieuwste dingen, zoals Blogs, Podcasts, e.d..

    Maar de expertise die is opgebouwd, (als die er al is) is aan de ‘dunne’ kant.

    Daarmee bedoel ik : je wilt bijv een banner laten maken. Dat kunnen plenty bedrijven. Maar vraag niet om een banner die puur voor conversie moet zorgen (dus geen branding) – lang niet iedereen kan dat. Niet iedereen weet dat sommige sites niet alle formaten accepteren. Niet iedereen weet dat banners niet al te zwaar moeten zijn. Laat staan dat iedereen weet hoe je video-banners kan maken.

    Als je dit vertaalt naar SEO e.d. : misschien weten veel meer mensen over 2 jaar wat het is en dat het belangrijk is. Maar wat dit betekent voor jouw bedrijf met dat rare CMS..of dat ze weten hoe je hogere ranking krijgt in een uiterst zwaar concurrerend veld.

    Veel van de gebieden waar we hier over spreken staan niet stil, kijk maar naar iets simpels als bannering. Waarom zou die ontwikkeling binnen 2 jaar tot stilstand zijn gekomen ? Wat ik hierboven aan Richard schreef klopt best wel : je moet behoorlijk goed MarketingFacts volgen, wil je over een maandje of 6 nog mee kunnen.


    14 februari 2007 om 22:07
    Hans S

    “@Hans S: vergeet het maar. Ik stond laatst weer voor een groep communicatie studenten, Hogeschool, meer dan de helft wist weer niet wat een weblog was, niemand had ooit van The Long Tail gehoord en Seth Godin was ook een auteur die nog onbekend was. Ik vrees dat er nog een lange weg te gaan is voordat we op niveau komen wat betreft interactieve marketing.”

    Dat valt me dan wel tegen, dan heb ik er wellicht toch een verkeerd beeld van. Toch ben ik ervan overtuigd dat het geen jaren meer zal duren.


    14 februari 2007 om 22:11
    Kasper Katje

    Ik denk dat dat enorm zal meevallen Ewout: over 6 maanden wordt er wellicht al over hele nieuwe ontwikkelingen gepraat maar zijn die op dit moment in de schijnwerper staan nog steeds niet massaal geimplementeerd.

    Wil je dus voorop lopen dan moet je MF etc. blijven volgen, willen we dat de kennis zo breed mogelijk word overgedragen en ingezet dan zijn er hele andere stappen nodig.


    15 februari 2007 om 00:28
    RoK

    Heeft iemand al wat gehoord over de crossmedia opleiding die in januari van start is gegaan bij het SRM ism Ilse Media? Ik overweeg in april te beginnen met de tweede lichting, maar twijfel over het niveau..


    15 februari 2007 om 05:46
    media

    Ik zal binnenkort de diverse opleidingen weer eens op een rijtje zetten!


    15 februari 2007 om 05:54
    Linda

    Heel veel traditionele marketing onderwerpen zijn natuurlijk wel te vertalen in de internet marketing branche. Momenteel ben ik bezig met mijn NIMA-A en tussen de regels door kun je natuurlijk veel links leggen met het leven online. Toch denk ik dat het vak nog een flinke tijd achterop zal lopen. Precies wat hier al gezegd is: dingen die nu hot zijn worden alleen geimplementeerd door bedrijven die echt bezig zijn met internet of daar iemand voor in dienst nemen. De rest sukkelt er een beetje achteraan; geen budget, geen benul, geen tijd; redenen genoeg om te noemen.

    Een opleiding op het gebied van online marketing kan pas gegeven worden als er ook voldoende docenten zijn met verstand van het vak. Daarnaast zijn er constant veranderingen wat een opleiding in elkaar zetten extra moeilijk maakt denk ik.

    Ik ben nog lang niet uitgeleerd, sterker nog; ik kom net kijken. Maar ik denk dat we het voorlopig toch echt van de praktijk moeten hebben en dat valt niet altijd mee. Met mijn NIMA-A hoop ik de vertaalslag beter te kunnen maken tussen offline en online. We zullen zien. NIMA-A staat altijd goed op je CV dus niks te verliezen.


    15 februari 2007 om 07:01
    Bart

    De rest sukkelt er een beetje achteraan; geen budget, geen benul, geen tijd; redenen genoeg om te noemen.

    TRUE!!


    15 februari 2007 om 08:11
    Linda

    Tja als bedrijf kun je nou eenmaal niet “een beetje aan internet doen”, het is alles of niets. Tenminste; dat is mijn mening.


    15 februari 2007 om 08:36
    Gordon Lokenberg

    Ik sluit me daar helemaal bij aan, maar vergeet niet het effect in kaart te brengen van je online activiteiten! 🙂

    Alleen dan kun je je surfgedrag aan de baas verantwoorden, je online activiteiten optimaliseren en een sprong voorwaarts maken en je concurrenten het nakijken geven.


    15 februari 2007 om 08:52
    Bart

    Ik heb zonet mijn bachelor toegepaste informatica behaald en ben nu bezig met een banaba: bachelor na bachelor dus, in mijn geval marketing.

    enkele zaken die mij tot nu toe zijn opgevallen:

    Marketing studenten kennen in het algemeen niets van pc’s. Downloaden en youtube gaat vlot… tot er iets in windows moet gebeuren. Word en excel gaat er nog net door, maar maak het hen aub niet te moeilijk “want programmeren is voor de nerds”.

    Ook de marketing leerkrachten zijn hier totaal niet op voorbereid: de beamers hangen mooi aan het plafond, incluis afstandbediening en een schitterend wit scherm, maar “laat het maar zo, tegen dat de kabels correct zijn aangesloten hebben we een half uur verloren”. Bijgevolg dat ik mijn eerste en tweede jaar marketing nog studenten tegen kom die “niet weten hoe ze een ppt moeten maken”.

    En ik maar denken dat ik voordeel ging kunnen halen uit mijn informatica kennis… Vergeet het maar.

    Veel verder zullen jullie de oorzaken niet moeten gaan zoeken in deze discussie, geloof mij, ik bevind mij exact op de grens momenteel.

    Veel andere mogelijke situaties als deze zul je niet snel tegen komen: ik zie geen afgestudeerde marketeers kiezen voor een informatica opleiding.


    20 februari 2007 om 15:43
    Bart

    Niet weten hoe een pc of programma werkt zegt niets over marketing kennis, maar wellicht wel over technisch inzicht. Ik zie daar niet direct problemen. Ik voel wel wat je bedoeld, ik kom zelf als webmarketeer uit de hoek bedrijfskundige informatica. Technisch onderlegd op internetgebied is handig en in je voordeel Maar: commercieel gevoel en marketingkennis kom je ook een eind mee, vergeet niet dat informatica mensen vaker niet zo sterk zijn op dat gebied en ook niet altijd op sociaal gebied.

    Ik denk dat het gewoon een buitengewone interesse moet wezen, uit welke hoek je ook komt en dan kom je er wel. Zoals gezegd: er zijn geen specifieke opleidingen dus je moet echt zelf aan de slag.


    1 maart 2007 om 07:27
    Linda

    Mee eens, 3 jaar geleden wist ik niks van computer en kwam ik niet verder dan een plaatje maken in paint.

    Nu ken ik de basis van html, css, photoshop, dreamweaver etc waar ik ontzettend veel lol in heb en ik kan het ook nog eens goed gebruiken in mijn vakgebied. Het is een kwestie van interesse en jezelf verdiepen. Een studie is een basis maar zegt zeker niet alles. Voorbeeld: ik kom uit het toerisme…dat slaat ook nergens op.


    1 maart 2007 om 08:06
    edwin

    Hoi Ewout, gefeliciteerd! Wij hebben elkaar vorig jaar ontmoet in het hoge noorden!

    Succes en een mooi stuk!

    Edwin Cornet,

    Senior Consultant 30days


    15 mei 2007 om 10:15
    Frederik Loddewykx

    er wordt hierboven veel gepraat over het feit dat webmarketeers moeilijk te vinden zijn. Als communicatiewetenschapper (en actief als communicatieverwantwoordlijke voor interne communicatie binnen een grote speler in de banksector) met een postacademische opleiding webdeveloper achter de rug, ben ik erg geïnteresseerd in de mogelijkheden die het internet bieden op gebied van marketing. Aangezien in de mogelijkheden van het internet al ken, heb ik me ingeschreven voor een cursus waarin de essentie van marketing wordt gedoceerd.

    Is dit een goeie stap in de richting van het worden van een e-marketeer? Kan men het marketing aspect ook niet on-the-job leren? En heeft iemand interessante tips om zich te verdiepen in e-marketing?


    26 september 2007 om 11:10
    ewout@onedaycompany.nl

    @edwin – thanks enne : till we meet again ;-D

    Frederik : nog niet eens zo lang geleden weer zo’n zelfde vraag hier gesteld en toen konden we eigenlijk niet meer dan zeggen : als je online marketing wilt leren, volg dan dit Blog.

    Nu zijn er gelukkig meer mogelijkheden, mede dankzij veel mensen die hier Bloggen.

    Ik denk dat een algemene cursus over marketing nooit slecht is. Al was het maar om te voorkomen dat je denkt dat online marketing geheel op zichzelf staat.

    Hierna zal je wel wat bij moeten spijkeren om e-marketeer te worden. Maar zoals je uit dit stuk kan afleiden : er zijn nog zo weinig mensen die e-marketeer zijn, dat moeite hiervoor doen zeker de energie en kosten waard zijn.

    Zoek met Google naar opleidingen e-marketing, internet marketing, interactieve marketing. Kijk naar de site van de verschillende Hogescholen en kijk hier op MF : hier worden regelmatig workshops e.d. aangekondigd waar Marco Derksen of andere leden van het Marketing Facts Netwerk aan meewerken.

    Good luck.


    26 september 2007 om 17:47
    Asing

    Leuk artikel. Was de inspiratie voor mijn bedrijfsnaam.


    28 april 2008 om 20:23
    I am a webmarketeer

    Hallo,

    Weet toevallig iemand een leuk bedrijf waar webmarketeers gezocht worden in België? In mijn huidige functie kan ik mij hier te weinig in uitleven. Marketing als opleiding gehad maar al een tijdje bezig met web 2.0, virale marketing, buzzmarketing, blogs, sociale netwerken, SEO, ….

    Greetz,


    9 juli 2008 om 12:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!