• Mobile
    wordt gesponsord door

‘The Luke Johnson Phone Experiment’

‘The Luke Johnson Phone Experiment’
De 27-jarige Amerikaan Luke Johnson plaatste op 18 september 2006 voor de grap een oproep op YouTube om hem te bellen op zijn mobiele telefoon (001-6024353694). Vandaag de dag, zo'n 4,5 maand later, beweert hij al meer dan 20.000 bellers van over de hele wereld te hebben gehad. Luke zelf zou 'exhausted' zijn van alle telefoontjes die hij inmiddels heeft ontvangen, maar is volgens eigen zeggen druk bezig met het vercommercialiseren van deze uit de hand gelopen 'joke'. Door de grote hoeveelheid bellers zouden velen (helaas) in Luke's voicemailbox terechtkomen, wat volgens hem een mooi moment zou zijn voor een gesponsorde boodschap. Dit natuurlijk met de nodige financiële kick-back voor Luke zelf.

Afgezien van het feit dat dit experiment op zichzelf weinig om het lijf heeft, is de Amerikaanse media (FOX, AZ News, AZ News Follow up en CNN) al behoorlijk op stoom gezien het aantal filmpjes en interviews die online te vinden zijn. Inmiddels zijn er zelfs de nodige spin-offs die op zijn oproep reageren, een soortgelijke oproep plaatsen, dan wel op onderhoudende wijze laten zien dat je deze Luke zelfs na zo’n 50 belpogingen nog steeds niet 'live' aan de telefoon krijgt.

Natuurlijk heb ik ook diverse keren geprobeerd om Luke persoonlijk aan de telefoon te krijgen, maar het resultaat was steevast de door hem zelf ingesproken voicemailbox. Een gesponsorde telefoonlijn lijkt me in deze overigens niet echt uitkomst bieden, aangezien je niet belt om te worden afgescheept met een voicemailbox, die ook nog eens overvol blijkt te zijn en dus geen berichten meer toelaat.

Wat denken jullie? Gaat dit experiment als een nachtkaars uit, krijgt het talrijke spin-offs, wordt het een commercieel succes, of ... ?

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Alhier een Nederlandse spin-off.

    geplaatst op
  • @Ronald:
    Ramon is begonnen met The Dutch Phone Experiment. Je kunt 'm bellen op: 06-15275070.

    geplaatst op
  • Grappig experiment maar ik denk niet dat het een commercieel succes wordt. Als hij vanaf het begin een gesponsorde voicemail had laten horen (of ringbacktone!) met een kleine kickback fee dan had het hem al een leuk bedrag opgeleverd. Het is nu een hype, er zal flink gebeld worden maar dat is binnenkort over. Ik vrees dat het voor hem net te laat is.

    geplaatst op
  • hehehe, ik wil mijn URL wel in zjin voicemail hebben voor 5 tientjes ;)

    geplaatst op
  • @Marco:
    Ik heb die Ramon vanmiddag op de radio gehoord en volgens mij was zijn insteek niet om het een commercieel succes te laten worden. Volgens mij was het gewoon voor de fun; persoonlijk lijkt het mij een hel om dag en nacht door jan en alleman gebeld te worden. Ik vind van 9 tot 5 eigenlijk al lang genoeg ...

    geplaatst op
  • @flabofski & paul: vind het een redelijk creatiefloze spin-off als je kopieert zonder eigen toevoeging of wat dan ook.

    @marco: een ringback-ringtone idd...das leuk ;-) Ik moet steeds denken aan de One Million dollar-page verhaal en die van de rode paperclip, maar ja die zijn groot geworden doordat ze verder gingen dan 'the normal'.

    @ruud: wel bijzonder dat die ramon al on air is geweest, hij is kort geleden gestart en in verhouding met Luke nog een niemendalletje .... Grappig dat dit zo deze dagen ontspint in NL.

    geplaatst op
  • Vandaag in het FD:

    (...) De 20-jarige Amerikaan Ryan Fitzgerald zette een paar dagen geleden een filmpje op de populaire internetvideodienst YouTube met zijn telefoonnummer en de oproep hem te bellen. Hij vertelde in de video dat hij benieuwd was of er veel mensen zouden reageren.

    Nog geen twee dagen later hadden al ruim 5000 mensen gebeld of een tekstbericht gestuurd. Vreemden bellen hem op om gewoon gezellig te kletsen of om hem te vragen wat voor een maaltijd ze moeten gaan bestellen bij McDonald's . De telefoontjes komen uit de hele wereld.

    Er is echter één probleempje. Fitzgerald heeft een abonnement waarbij hij alleen in het weekend gratis telefoontjes kan ontvangen. Na het weekend moest hij plots betalen voor alle inkomende gesprekken. Inmiddels krijgen bellers daarom zijn voicemail aan de lijn. Een berichtje achterlaten is niet meer mogelijk. Zijn voicemailbox is namelijk vol, zo krijgen bellers te horen.

    Het experiment van Fitzgerald is niet nieuw. Een andere Amerikaan, Luke Johnson, plaatste in september 2006 zijn telefoonnummer al op YouTube om te zien hoeveel mensen bereid zouden zijn een compleet vreemde te bellen. Terwijl Fitzgerald zijn nummer echter vrijgaf om zijn bellers een beetje menselijk contact te bieden, wilde Johnson alleen maar zien hoeveel mensen zouden reageren.

    Fitzgerald kan waarschijnlijk nog heel wat telefoontjes verwachten. Bij Johnson staat de teller na acht maanden al op bijna 140.000 bellers. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.