Andere kijk op Innovatie

Andere kijk op Innovatie
, Tribe Thinking

Andere kijk op InnovatieVraag eens tien willekeurige mensen in je omgeving naar ‘wat is innovatie?’ En ze komen bijna altijd met voorbeelden als iPod, Google, Senseo, etc. Wedden dat er geen 1 komt met ‘mensen beter verbinden’? Gek is dat toch, we denken bij innovatie direct aan de technologie en vergeten vaak waar het in essentie om gaat. 

Het seminar ‘Wondere Wereld van Innovatie’ gaat over hoe Innovatie op die andere manier te zien. Op drie niveau`s: vanuit de persoon, het bedrijf/organisatie en de markt/maatschappij. En het wordt op een verrassende wijze gebracht. Ik spreek er zelf ook: over Brand Innovation. Aanmelden? Zie www.wonderewereldvaninnovatie.nl. De prijs is ook innovatief :-)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Waar gaat het in essentie dan om Jason? Ik ben benieuwd naar jouw visie op innovatie. Kun je een praktijkvoorbeeld geven van "mensen beter verbinden"? Als teaser laten we maar zeggen ;-)

    Succes met de eikel, trol en de kikker.

    geplaatst op
  • Hi Annet,

    All grote innovaties zoals TV, mobiele telefonie, internet, radio, maar ook in het (verre) verleden de postkoets etc… zijn ontstaan of groot geworden omdat ze voornamelijk mensen dichter bij elkaar brachten/brengen en als gevolg daarvan kennen we bv vandaag de dag ook. begrippen/fenomenen zoals 'globalisering',etc… .

    De kern van innovatie ligt dus bij mensen verbinden... technologie vanuit dat perspectief bekijken, levert leuke inzichten (in plaats van technologie als de basis te zien)…

    geplaatst op
  • P.S: tnxs!

    geplaatst op
  • Jason, bedoel je dat veel innovaties mensen dichter bij elkaar brengen? of dat het innovatievermogen van organisaties groter wordt door samenwerken?

    geplaatst op
  • Hi Rutger, Sterke innovaties brengen mensen dichter bij elkaar. En het is denk ik ook zeker zo dat organisaties die goed weten samen te werken ook beter weten te innoveren.

    geplaatst op
  • Interessant. Ik heb net een column hierover geschreven n.a.v. een conflict met mijn kabelaar:

    ...........Wat mij opvalt is dat het lijkt of Casema nieuwe technologie gebruikt om de kloof tussen haar en de klant te vergroten. Ze bouwen met een (0900) telefoonsysteem en internet een soort communicatiemuur. Andere telecombedrijven als Nokia (connecting people) en KPN (altijd dichtbij) hebben juist de ambitie om mensen bij elkaar te brengen......

    geplaatst op
  • Hi Jason,
    Niet geheel eens. Er is juist heel veel aandacht de afgelopen jjaren voor de andere kanten van innovatie.

    Verdere voorbeelden:
    - http://www.cultuureneconomie.nl/ EZ & OC&W zijn al jaren bezig over de rol van creativiteit binnen innovatie
    - De VEA (jawel) is al een tijdlang bezig met het centraal stellen van innovatie: http://www.vea.nl/site/reset-commissie.html
    - Het centrum voor Sociale Innovatie http://www.awvn.nl/smartsite.shtml?id=662 dat moet bijdragen aan verhoging van het werkplezier en de productiviteit in ons land http://www.ncsi.nl/ Het eindrapport van de Taskforce Sociale Innovatie van Minister Brinkhorst verscheen al in 2005.
    - http://www.socialeinnovatie.com een kennisplatform voor sociale innovatie

    Lees vooral ook Willem Mastenbroek, Henk Volberda, Danny Jacobs, Han Gerrits

    geplaatst op
  • @Edagar: Exact, het is technologie maar wordt verpakt om de kloof tussen de klanten te verkleinen; Nokia is al een goed voorbeeld: richt zich ook veel op communities; KPN is helaas nog veel te technologisch/platform gericht ondanks wat ze zeggen/communiceren. Apple is natuurlijk een mooi voorbeeld; hun innovatie was het vertrekpunt van design, vorm en een specifieke groep aanspreken.

    geplaatst op
  • @Ants on a mission: Klopt Antoinette, maar voor jan met de pet (en gross aan managers ) is innovatie helaas vaak nog heel erg technologisch gericht.

    Zie bv ook de laatste alinea, pagina 16 van het rapport van het innovatieplatform 'Nederland op koers naar 2027': “Wie bij innovatie alleen denkt aan technologische verbetering van producten en processen, vergist zich...”

    http://www.innovatieplatform.nl/assets/binaries/documenten/2006/nl_nxt.pdf

    geplaatst op
  • @Ant
    Vergeet Mediagilde niet, innovatielab naar model van innovationlabs BBC

    Ik dacht ook dat Creative Challenge Call, subsidiefonds van het EVD, juist gericht is op innovatie binnen "netwerkomgevingen"

    geplaatst op
  • Ben benieuwd ! Toch zet ik mijn zinnen meer op http://www.innoday.nl/

    geplaatst op
  • @Wouter: Hi Wouter, gewoon even uit nieuwsgierigheid, waarom zet je je zinnen meer op Innoday?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.