Wat is de optimale middelenmix voor genereren sitetraffic?

Wat is de optimale middelenmix voor genereren sitetraffic?

Wat is de optimale middelenmix voor genereren sitetraffic?Waar haal ik extra (nieuwe) bezoekers voor mijn website vandaan? Een vraag die ik veel hoor. Om deze niet alleen te beantwoorden vanuit mijn eigen ervaring en theorie zou ik hier graag een discussie starten over de juiste balans in de website marketing mix. Dit is wel puur gericht op nieuwe bezoekers (of klanten). Dus geen emailacties (sms) of mailings e.d. op bestaande leden (of klanten), maar echt de strijd buiten de eigen virtuele deur op zoek naar meer nieuwe ‘eyeballs’. Tevens laat ik de mogelijkheden even buiten beschouwing die er zijn wanneer het betreffende bedrijf ook nog fysieke vertegenwoordiging heeft.

Per optie geef ik een budgetindicatie percentage. Ik houd in deze opzet echter geen rekening met de gemiddelde conversie per optie. Per niche zullen hier verschillen in zijn die er voor kunnen zorgen dat de percentages wijzigen. Daarnaast is het natuurlijk raadzaam om te focussen op die aspecten waarin jouw bedrijf uitblinkt (zeker bij kleine budgetten). De basis voor deze discussie is om een goede uitgangssituatie te creëren. Om voor jouw organisatie de ideale samenstelling te vinden zul je dus nog steeds zelf aan de bak moeten!

In willekeurige volgorde (percentages binnen hoofdgroepen zijn elk per hoofdgroep 100%):

Andere kanalen (25%)
Gebruik andere kanalen om bezoekers te trekken naar internet. Veelal traditionele media (en nadruk op branding). Let wel op of de besteding per (nieuwe) klant / bezoeker niet te hoog wordt! Bij kleine budgetten betaalde radio en tv campagnes links laten liggen? Zorg in ieder geval dat radio / tv / print altijd op de hoogte is van nieuwe ontwikkelingen (voor de free publicity). Opbouwen van een betaalde relatie draagt bij aan de scoringskans van een gratis publiciteit poging.
  • Radio (15%), TV (25%): Old fashioned, maar nog zeker effectief. Commercials gericht op doelgroep op de juiste tijd, de juiste zender en bij het juiste programma. Wanneer je deze match toch al hebt gemaakt misschien nog raadzamer om in dit programma iets te sponsoren. Medium is zeer geschikt voor deskundigen. Probeer te zorgen dat jij wordt gevraagd voor commentaar wanneer het gaat over jouw doelgroep / productsoort etc. Verwijs naar de webpagina als locatie voor achtergrondinformatie en plaats op de webpagina ook weer het interview.
  • Print (dagbladen 5%, vakbladen 10%): ook hier geldt: kies de juiste plek. En denk er ook eens aan om je "niet internet product" te promoten in een internet / computer achtig tijdschrift. Deze lezers zijn gewend om na het lezen een url te gaan bekijken.
  • Straat (20%): Zorg dat je url wordt gezien. Ik zie nog veel ruimte op weg van thuis naar werk, maar probeer ook eens om je domeinnaam en wat keywords op een groot A1 vel te printen. Huur dan schapruimte in een winkel waar je doelgroep vaak komt en hang de A1 op (handig om er dan wel iets bij weg te geven (korting)).
  • Beurzen / evenementen (20%): Zorg dat je daar bent waar je doelgroep zijn of haar hobby vrije tijd doorbrengt. Geef informatie en koppel jezelf aan deze activiteiten (sponsoring). Praatje houden op seminars / congressen of workshops geven werkt ook goed: gaan bezoekers / professionals weer over je schrijven!
  • Medewerkers / Partners (5%): stimulering van mond-tot-mond reclame kan geen kwaad. Je medewerkers en je partners kunnen je beste ambassadeurs zijn voor je website. Geef begeleiding, vertel wat je wilt en beloon ze hiervoor.
'Gratis' bezoek internet (50%)
Op internet zijn er vele mogelijkheden waarbij je zonder advertentiegeld veel bezoek kunt trekken. Dit wil niet zeggen dat dit “gratis” bezoek is. Er zullen intern, door medewerkers kosten moeten worden gemaakt en veelal is het verstandig om voor optimalisatieslagen specialistische bureaus in de arm te nemen.
  • Domeinnamen (5%): veel internetters zoeken via het intypen van domeinnamen hetgeen dat ze zoeken. Daarbij zijn goede, korte en duidelijke domeinen ideaal voor promotie (kledingwinkel.nl blijft nu eenmaal beter hangen dan johnsherenmodeinbreukelen.nl en spijkerbroek.nl is een leuke extra ingang). Bespaar niet en investeer gewoon elk jaar een vast bedrag in het overkopen van domeinnamen die passen bij jouw business.
  • Zoekmachines (15%): Zorg voor een goede positie bij de basis zoekopdrachten waarop men je zal zoeken. Verlies echter ook zeker de longtail niet uit het oog. Vele bezoekers zullen je vinden via de meest unieke zoekopdrachten
  • Link building (15%): Zorg voor inlinks (sluit aan op vorige punt) door je op te laten nemen in allerlei webgidsen en indexen, prijs- en productvergelijkers, overkoepelende organisatie websites etc. Let wel op relevantie!
  • Community building (20%): Vaak onderschat of niet gezien: Bouw buiten je conversie site aan community achtige websites. Geef die muzikanten een platform waar ze kunnen discussiëren. Onderhoud het goed en zie daar het platform waar je vrij je eigen producten kunt promoten.
  • Social media optimalisatie (20%): Nog nieuwig, maar nu reeds in vele variaties: 1) zorg dat anderen je content / producten kunnen opnemen en verder verspreiden (via rss en widgets) 2) plaats zelf je eigen content en spin offs op de vele publicate platformen zoals youtube 3) zorg dat bezoekers je content / producten kunnen opnemen in social bookmarks (del.icio.us) omgevingen, maar ook kunnen aangeven je top (digg) te vinden. 4) creëer je eigen merk omgeving op sociale netwerken als hyves en myspace. 5) zorg dat je werknemers / collega’s binnen hun eigen online omgeving jouw producten / website promoten (eigen weblogs, linkedin etc.) 6) zorg dat je klanten worden aangespoord om over je te schrijven op externe plaatsen. Betaal hier niet voor, maar houdt het in de gaten en benader klanten met een goede recensie achteraf met een leuke korting.
  • Afilliate marketing (25%): Sluit je aan of begin er zelf 1. Geef websites met veel bezoek de mogelijkheid om van jouw goede content / product overzichten / promotools gebruik te maken en daarmee bezoek naar je site te genereren. Je betaalt vaak pas na daadwerklijk behaalde conversie! No cure, no pay.
Betaald bezoek internet (25%)
Het “ouderwetse” adverteren op andere websites. Probeer zo veel als mogelijk pay per lead / sale deals te maken of gun je partner in ieder geval een bonus per lead of sale. Dit bevordert zeer de samenwerking!
  • Zoekmachines / keyword text ads (30%): Zover nog introductie nodig: betaal per click voor plaatsing van jouw (tekst)advertentie bij een door jezelf gekozen relevant keyword op een door jezelf gekozen domein.
  • Bannering (10%): Zorg voor de juiste banners, zet ze op de juiste websites uit, in de juiste omgeving. Zelfde insteek als “straat”. Promoot (je hopelijk goede) url.
  • Advertorials / channels (30%): Integreer een deel van je content of productaanbod binnen de websiteomgeving van een ander. Profiteer van het vertrouwen dat de ander heeft bij haar bezoekers. Een volledige integratie levert geen extra traffic aan je eigen website, maar bij duidelijke aanwezigheid van jouw naam op de integratie heb je behalve meer verkopen ook nog een stuk branding. Zorg dan wel voor extra toegevoegde waarde op je daadwerkelijk website.
  • Vergelijkingssites (10%): Kwam al deels naar voren bij de "gratis" oplossingen. De echt belangrijke sites (voor jouw niche) zullen niet gratis zijn. Erop aanwezig zijn levert echter wel veel resultaat. Raad klanten aan om reacties te plaatsen over hun ervaring! (en beloon zoals benoemd bij "social media optimalisatie").
  • Sponsoring tools / organisatie events (20%): Zoals het van belang is om aanwezig te zijn op evenementen waar je doelgroep ook aanwezig is, zo is het ook zeer aan te raden om externe internet tools waar je doelgroep gebruik van maakt te sponsoren. Daarnaast kun je eens een event organiseren voor je doelgroep en bestaande klanten (gratis!). Goede stimulatie van de mond-tot-mond reclame.

Grafisch overzicht:

website markting mix

Tot zover de opsomming. Alle verbeteringen en kritiek zijn welkom. Zie ik hier zaken over het hoofd? Klopt de opzet met het huidige tijdsbeeld / wat de eindgebruiker wil, of loop ik te ver voor of achter? Horen sommige opties er soms helemaal niet in thuis? En natuurlijk… is de budgetverdeling logisch? Start shooting please! Samen moeten we tot een mooi verhaal kunnen komen…

Update 26-02-2007: Middels de input uit de comments en input uit email is er een update gemaakt van dit artikel en dat is hier te vinden: Middelenmix websitepromotie inzichtelijk gemaakt


Delen

0
0


Er zijn 41 reacties op dit artikel

  • Een heldere opsomming van mogelijkheden. De percentages kunnen een redelijke leidraad zijn. Zoals je zelf al zegt zal per branche/niche de wens bestaan om hiermee te schuiven. Zeker bij de wat kleinere budgetten zou ik zeker gaan schrappen. Hoewel een combinatie van verschillende kanalen een ideale situatie is om verkeer te genereren, kun je in mijn optiek wanneer je middelen beperkt zijn beter een paar van deze opties goed doen, dan van alles net te weinig.

    geplaatst op
  • @Ton. Superstukje!

    Benieuwd of er hiervoor geen schaalbaar model kan zijn. Zijn zat bedrijven voor wie radio/tv tehoog gegrepen is.Dus iets als je grafiekje waarbij je met schuifjes je mix kan bepalen (waarbij als je bv Sponsoring uitzet automatisch een suggestie komt immers zijn advertorials en sponsoring bv uitwisselbaar?)

    Hoort affiliate overigens niet bij betaald? Immers 'koop' je via een affiliatenetwerk bezoek in (op basis van CPC,CPM,CPL)

    geplaatst op
  • oh 1 ding.... ik mis het onderdeel games/virals?

    geplaatst op
  • Mooi stukje overzicht.

    Ik zie echter 2 zaken onder "gratis" staan waar ik mijn vraagtekend bij heb.
    1) affiliates, ongeacht wat je vergoedingsmodels is betaald je uiteindelijk een bedrag per bezoeker (omgerekend) het streelt me dat dat gezien je stats een nogal vors deel is. Het is echter niet gratis.
    Indien je een programma goed managed kun je wel tegen een uiterst lage (omgerekende) cpc gerichte bezoekers creeren.
    2) prijs- en productvergelijkers die zijn in het algemeen ook niet gratis maar ook hier zul je moeten betalen.

    keep up the good work

    geplaatst op
  • @Martin: dank, je biedt aan om zoiets in Flash te bouwen?

    - games : een onderdeel van bannering en sponsoring, daarom niet apart opgenomen. Had het wel moeten noemen ter inspiratie, bedankt voor de aanvulling. Of zie ik dit fout en moeten we dit echt als apart iets oppakken?

    - virals: inderdaad, mis ik ook, wel iets dat over meerdere kanalen heen gaat (je gebruikt verschillende kanalen en tools om je viral te promoten). Misschien past dit nog het beste bij sociale media optimalisatie. Iemand een voorstel hoe dit waar op te nemen?

    &@Mar:
    - Ik heb affiliates nu bij "gratis" staan, omdat je meestal pas achteraf gaat betalen, en dit doet op basis van behaalde resultaten (tegen betaling vooraf bij de "betaalde bezoek" categorie, waarbij je vooraf niet weet wat je gaat krijgen). Als ik dit verkeerd zie dan hoor ik dat graag.

    geplaatst op
  • Leuke discussie en kom hier zeker nog op terug. Vandaag eerst maar een presentatie maken voor MWG-congres volgende week!

    Wel alvast twee plaatjes die ik jullie wil meegeven in de discussie. De eerste betreft een analyse (vanuit verschillende bronnen) waar de sitetraffic vandaan komt. Ik moet wel zeggen dat de meeste data afkomstig is uit de periode 2002-2005. Het tweede plaatje geeft een overzicht van welke middelen we nu eigenlijk hebben om sitetraffic te genereren. Cruciale vraag is inderdaad, welke middelenmix kies ik nu?



    geplaatst op
  • @ton een affiliate netwerk kan ook op basis van CPM/CPC en denk dat het lastig is om het moment van de betaling te hanteren. Google betaal ik ook achteraf (afhankelijk van het resultaat "kliks").
    Dus mogelijk of affiliate bij betaald of hernoemen naar CPL ?
    Want ik denk dat het CPL model absoluut los genoemd mag worden omdat je de kosten hiervoor buiten je mediabudget kan houden. Immers sta je feitelijk een bedrag van de extra behaalde omzet af. Lijkt me beetje suf als je CPL laat liggen omdat "het geld op is"?

    En Viral/games apart wat betreft de ontwikkelingskosten. Het seeden kan je dan doen via de kanalen die hierboven zijn aangegeven? je kan SEM gebruiken om te seeden maar de vraag is of je de kosten voor het ontwikkelen van een viral/game af wilt snoepen van bv je SEM budget.

    En nee ik kan niets maken in Flash maar als het model 'staat' wil ik wel een kennis vragen hier eens naar te kijken!

    geplaatst op
  • @Ton (ik ben "mar" er vielen twee letters weg)

    Quote
    - Ik heb affiliates nu bij "gratis" staan, omdat je meestal pas achteraf gaat betalen, en dit doet op basis van behaalde resultaten (tegen betaling vooraf bij de "betaalde bezoek" categorie, waarbij je vooraf niet weet wat je gaat krijgen). Als ik dit verkeerd zie dan hoor ik dat graag.
    /Quote

    Als ik je goed begrijp dan zeg je dat performance based marketing "gratis" is om dat je achteraf betaald. Ik ga ervan uit dat je bij bannering dan ook enkel CPM campagnes hebt opgenomen een geen CPC?
    Ik blijf het een vreemde zaak vinden en zou de onzekerheid van de hoogte van de factuur terzijde leggen en affiliate marketing of beter (performance based marketing) gewoon bij betaald zetten.

    Los daarvan zijn de percentage natuurlijk een wilde gok. Ze lijken op eerste instantie op marktcijfers maar naar het herlezen begrijp ik dat het enigszins willekeurige getallen zijn die niet op feitelijke cijfers gestoeld zijn.
    Met name het via "Andere kanalen" zoals tv of radio bezoekers naar je site te trekken is een ongehoord dure exercitie, ik wil die budgetten wel een zien als je dat als "traffic" middel zou willen inzetten.

    Advies (als algemeen econoom kribbelt het bij onnauwkeurige cijfers): haalt de percentages weg en gebruik het als een richtlijn over de mogelijkheden. Of nog beter onderzoek het bij een aantal sites en staaf het op feitelijk cijfers.

    geplaatst op
  • @Marco

    mooie grafieken. Bij print zal ik "boeken" toevoegen (vakliteratuur en/of zelf iets uitbrengen (motto: wordt zelf een autoriteit). Tevens heb ik mond-tot-mond niet zelf als categorie genoemd omdat dit als het goed is ontstaat door meerdere opties goed in te zetten (net zoals bij virals?), zoals: mederwerkers, partners, social media optimalisatie, sponsoring etc. Daarnaast ontstaat dit natuurlijk door gewoon een goed product te hebben / kwaliteit / goede service te leveren (mond-tot-mond van je bestaande klanten / gebruikers).

    geplaatst op
  • @Marco

    Denk dat je het meer per hoofdgroep moet bekijken. Als je voor betaaldbezoek gaat hou er dan rekening mee dat...
    Zoekmachines/Advertorials de hoofdmoot zullen zijn van je budget maar vergeet niet ook een deel vrij te houden voor...

    Wil je meer doen met gratis bezoek richt je dan op CPL (jullie leadbutler bv) maar reserveer dan ook een deel voor social/com, linkbuilding, SEO (ipv SEM bij betaald) en ga domeinovernames aan bv.

    geplaatst op
  • @Mar(ko) & @Martin:

    Ik ga affiliate verschuiven naar betaald, ben overtuigd nu :-)

    @Martin: games en virals wacht ik even op meer discussie

    @Mar(ko):
    De percentages zijn niet zomaar gekozen. Ik heb veel statistieken gezien van kleine tot grote websites en ben bekend met waar de bezoekers vandaan komen en hoeveel effort (budget) hiervoor nodig was. De percentages die nu zijn gekozen zijn in 1e instantie mijn advies voor 2007 (een onderbouwde wilde gok).

    Betreffende TV en radio: Echte campagnes zijn duur en je wilt dan echt over een totaalbudget kunnen beschikken van 10 miljoen euro + (zodat er rond de 1 miljoen beschikbaar is voor radio / tv). Heb je die budgetten niet stop dan geldt in sponsoring of zorg dat je een autoriteit wordt en her en der wordt gevraagd voor interviews (investeer je budget hierin, deze plekken zijn ook soms te koop).

    Ben wel met je eens dat je bij dit soort zaken moet blijven benadrukken dat het richtgetallen zijn en dat per organisatie de zaken anders zullen moeten worden ingevuld (anders kan ik mijn advieswerkzaamheden ook wel opdoeken...)

    geplaatst op
  • Goed dat de affiliate marketing idd verschuift naar betaald en ik mis nog, in tegenstelling tot Marko's overzicht de e-mail marketing, ideaal wanneer het vooral gaat om sitetraffic.

    geplaatst op
  • @Kasper: heb ik zelf niet meegenomen omdat ik me hier richt op nieuwe bezoekers. Als je reeds email hebt ontfutselt is de bezoeker reeds bij je geweest? Of doel je op bezoek door email leads in te kopen? Net zoals promotie van huis aan huis (Gratis) folders kan dat er inderdaad nog wel bij. Heb zijn jouw ervaringen hier mee, en wat raad je aan kwa budget percentage?

    Zit vandaag op speldinhooiberg.nl, zal vanavond laat, of morgenochtend even een nieuwe opzet maken en updaten in deze thread!

    geplaatst op
  • Hmm, voor de penetratie van SMO in Nederland vind ik 20% nog wel vrij hoog gegrepen eerlijk gezegd.

    geplaatst op
  • @Roy, 10% van het totale budget voor Social Media Optimalisatie. Waarom vind je dit hoog gegrepen? Geen mogelijkheden om het uit te geven? Ik denk dat er nu in dat gebied voor geringe investering veel te scoren valt en dat in de toekomst bezoek steeds vaker via dit soort media bij je terecht zal gaan komen. Vandaar het nu al belangrijke aandeel (investeer, scoor en leer). Licht je opmerking eens verder toe?

    geplaatst op
  • Eh... mond OP mond reclame?

    geplaatst op
  • @Eric: zie mijn comment van: donderdag 1 februari 2007, 12:10
    Wat vind je van dat standpunt: hoe zou je het eventueel anders willen zien?

    geplaatst op
  • Ton, uiteraard is het handig een eigen e-mailadressen bestand op te bouwen van bezoekers en klanten maar het leent zich ook prima om nieuwe bezoekers binnen te halen wanneer je externe bestanden inzet. (dit kan bovendien op CPM, in dit geval aantal ingezette adressen, CPC en CPL basis en uiteraard in combinatie met affiliate- en/of viral marketing).

    Ik zet het dagelijks in voor klanten en regelmatig voor een eerste kennismaking/bezoek op de site. Ik zet in op 5 tot 10% van het budget ;-)

    geplaatst op
  • @ Ton.

    De mogelijkheden lijken mij inderdaad voldoende uiteengezet. Zou de discussie erbij gebaat zijn, wanneer je de factor 'tijd' erin meeneemt? In welke tijdspanne wil je x% additionele traffic genereren? Het wordt dan iets toegepaster, omdat dan wellicht een aantal mogelijkheden minder interessant zijn en andere juist veel meer...

    geplaatst op
  • Ehmmm misschien heb ik het verkeerd maar ik mis eigenlijk ook het deel "corporate": nieuwsartikelen, (corportate/business) weblogs, persberichten, productpresentaties e.d. Een hele andere vorm maar welke zeker effectief kan zijn om een relatie te creeeren met bezoekers: ook met nieuwe bezoekers. Plus het is informatief en wordt minder als commercieel gezien wat stimuleert in door-klik gedrag. Maar misschien zit ik dan alweer in een heel ander vlak ;-)

    geplaatst op
  • @Linda: je hebt helemaal gelijk. Ik heb bedrijfsnieuws en dit goed brengen in bepaalde vorm genoemd bij radio / tv / print, maar niet meer bij "gratis website bezoek". Linkbuilding is wel genoemd, evenals het delen van content (en dit mogelijk maken), maar dit is toch wat anders. Dank voor je aanvulling, ik zal bekijken hoe ik het kan inpassen.

    geplaatst op
  • @ton.

    Ik had het nog niet door de 50% gedeeld. Echter is het gebruik van Nederlandse SM sites nog relatief laag. Zeker als je kijkt naar Digg enz. Anderzijds heb je wel gelijk als je aangeeft dat er meer geld naar zou moeten want inderdaad je Video op YouTube of je hyves profiel slim gebruiken kan zeker wat opleveren.

    Overigens had ik verder nog niet mijn complimenten gegeven voor het opzetten van dit artikel! waardevol.

    geplaatst op
  • @ton: Als je bloggen als onderdeel van social media stopt, dan kom je goed overeen denk ik, als je het bekijkt voor de Nederlandse markt.

    geplaatst op
  • Ton, je laat emails op bestaande klanten buiten beschouwing. Dan lijkt mij emailen op ingekochte bestanden een onderdeel van betaald bezoek.

    Marijn

    geplaatst op
  • @Kasper:

    Kun je ons eens bijpraten en wat cijfers noemen over mail? Gemiddeld % doorkliks op verzonden mails en gemiddelde kosten per 1000 mails e.d. ?

    @Marijn:
    inderdaad

    @Martin:

    interessante toevoeging. Per onderdeel op basis van bestaande kennis een inschatting maken van benodigt effort, na hoeveel tijd komt er resultaat en wat is dan het te verwachten resultaat in extra bezoek. Sommige opties zijn quick wins, andere opties zijn voor lange termijn. Nadeel is dat dit per niche / branche heel verschillend zal zijn (vermoed ik). Ik zou hier wel eens een heidemiddag aan willen besteden. Iemand interesse?

    geplaatst op
  • @ Kasper

    Had niet gezien dat je me al voor was...

    geplaatst op
  • Ton, ik doelde op het verkeerd gebruik van het woord "mond op mond" reclame in deze zin:
    "stimulering van mond op mond reclame kan geen kwaad. Je medewerkers en je partners kunnen je beste ambassadeurs zijn voor je website. Geef begeleiding, vertel wat je wilt en beloon ze hiervoor."
    Het is dus mond-tot-mond reclame: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/559/

    geplaatst op
  • Eind vorig jaar is er hier op MF nog een levendige discussie geweest over e-mail marketing, inclusief (sterk verschillende) cijfers.

    geplaatst op
  • @Eric, ah... shame on me... pas ik aan!

    @Kasper: thanx die had ik gemist. Behalve dat het lastig is om al je nieuwsbronnen in de gaten te houden, wordt het ook steeds lastiger om op marketingfacts alles in de gaten te houden. Ik zal me bijlezen en kijken hoe ik wat dien mee te nemen.

    geplaatst op
  • Misschien nog on- en offline toevoegen: Guerrilla

    geplaatst op
  • @Paul: ik vind zelf guerilla marketing meer een manier hoe je veel van de genoemde opties kunt uitvoeren (zeker bij weinig budget. Let wel op behoud van je imago!). Een marketingmethode dus. Correct me if i'm wrong (misschien wel iets om toe te voegen aan het overzicht: de verschillende marketing / merkpositionerings methoden. Kan ook ooit nog eens een apart artikel worden).

    Via wikipedia werd ik echter wel gewezen op een punt dat ik echt over het hoofd heb gezien: merchandise / goodies! Dat is iets dat ik onder een aparte noemer wil zetten. Deel uit bij de evenementen waar je komt en op lokaties waar je potentiele klant komt (zoals ik al eerder zei: bij deze opzet laat ik bestaande klanten buiten beschouwing).

    En als we email opnemen moeten we ook telemarketing opnemen en "bluejacking". Hoewel ik zelf van mening ben dat dit in 2007 echt niet meer kan (weinig budget dus). Of zie ik dit fout?

    geplaatst op
  • Iinteressante discussie en gezien de bijdragen zijn er meer mensen die dat vinden :-)

    Er zijn een aantal punten die ik wil melden om bij te dragen..

    Bijv: media vs productie vs cps(cost per sale). Hoeveel mediadruk mag, kan en wil ik inzetten als de marge op een product verkoop relatief laag is(verzekerings branche - commodity vs adviesproduct). En welke invloed heeft dat op mijn campagnes? Hoe relevant is veel traffic als de conversie naar sales laag is? Welke invloed heeft een bepaald type campagne binnen een bepaald kanaal op mijn merk? Veel traffic is 1 ding maar is de funnelketen wel gedekt?(campagne - attentie - waardeoordeel merk - Productbehoefte - actie - sitebezoek - productkeuze - prijskeuze - koop)

    Hoop dat dit voor nog meer discussie zorgt en ben vooral benieuwd naar jullie mening..

    geplaatst op
  • @Markies Dankjewel, de hamvragen wat mij betreft.

    Leveren verschillende typen in te zetten media verschillende 'typen' bezoekers op? Die in een ander funnelmoment zitten, of om andere redenen anders converteren...
    Wie wil je waarom wanneer op bezoek hebben om wat te doen & wat mag dat kosten. Middelenmix en bijbehorende % zeggen mij nix zonder dat die vraag is beantwoord.

    Daarnaast: waarom moeten mensen per se jouw domein/ website bezoeken? Misschien is het veel voordeliger om je content/ diensten et cetera daar te brengen waar je gedroomde klant al is.

    geplaatst op
  • Veel genoemde zaken kunnen relevant zijn, echter je kunt niet goed inschatten wat bv. print aan (relevante) traffic oplevert. Ook mis ik in de discussie een beetje de doelgroep focus... Onderzoek waar je doelgroep zit en zoek daar de media bij die het beste passen en/of het meeste rendement opleveren.
    Even investeren in inzichten in he doelgroep (eventueel aangevuld met gegevens uit je klantendatabse)

    Tim

    geplaatst op
  • @Markies en Ant(oinette)
    Dank voor de waardevolle bijdragen. Ook in ben van mening dat het niet enkel blijft liggen bij (relevante) bezoekers krijgen. Imago, conversie en ervaring zijn ook speerpunten. Mijn uitgangspunt (bij dit verhaal) blijft wel: relevante (nieuwe) bezoekers (dus bezoekers met goede conversie), maar uiteindelijk wil je natuurlijk voor elk stuk mediainvestering op een bepaalde termijn een positief effect teweeg hebben gebracht dat van meer waarde is dan de gedane investering (dit geldt ook voor branding of het kopen van marktaandeel). Misschien een goed idee om per optie in een aantal vaste categoriën proberen aan te geven wat de belangrijkste (mogelijke) effecten zijn op gebieden als imago, conversie en ervaring. Ik moet daarbij dan wel het vervolgtraject als goed beschouwen (anders heeft het geen zin om extra bezoek te werven). Misschien is dan de beste opzet wel om de belangrijkste eisen aan het vervolgtraject van een optie aan te geven... Hmm, ik laat het even bezinken en probeer deze zaken mee te nemen in de update.

    Betreffende de verschillende typen bezoekers per optie: ik denk niet dat dit klopt. Mijn mening is dat elke doelgroep via elk optie is te bereiken (ook @Tim). Je dient enkel de voorkeuren / lokatie van je doelgroep binnen de gekozen optie te kennen. Je zult dan via de verschillende in te zetten "typen media" als resultaat jouw eigen doelgroep aantrekken. Dat wil je toch?

    Je diensten daar brengen waar je klant al is: mee eens: als je klant toch al op Funda is, aangeeft het huis te willen kopen, verkoop dan ook meteen jouw hypotheek mee (staat veel budget voor onder "advertorials/channels"). Ik denk dat het vanuit dit oogpunt dan echter nog slimmer is om een verhuisforum te starten en te zorgen dat die Funda klanten bij jou komen (maakt je minder afhankelijk). Ook hiervoor heb ik veel budget staan (community). Dit laatste is wel moeilijker. Misschien goed om de gemiddelde slagingskans per optie proberen te bepalen? Soort risico tegenover succes schaal?

    geplaatst op
  • Dank voor het vele linken en lezen van het artikel, het reageren hierop en het leveren van goede bijdragen!

    Ik heb zelf alle informatie doorgescand met als gevolg: veel nieuwe input en veel overdenkingen (en weer extra aanvulling door inspiratie hiervan). Even snel het model aanpassen zal iets meer tijd gaan kosten... Als eerst alle input die de samenstelling van de middelenmix of de uitleg hiervan zal beïnvloeden:

    ---------------------
    - games: aparte optie ja of nee? (adverteren in games / sponsoren van games)
    - boeken: toevoegen als optie aan "print"
    - weekbladen / huis aan huis: toevoegen als optie (regionaal) aan "print"

    - affiliate: in categorie “betaald”

    - viral: aparte optie ja of nee? (tv materiaal / bloopers doorplaatsen vanuit social media budget (kans op virale werking) of apart opnemen voor kosten bij eigen initiatie?)
    - Overige marketing / marktpositioneringsmethoden (o.a. guerilla): aparte ruimte voor maken of per optie aanbevelen wat de meest voor de hand liggende te gebruiken methode is (bij een bepaald budget)?

    - nieuwsgroepen: de ouderwetse discussiefora: nog apart opnemen? (of valt dit onder linkbuilding?)

    - pr: bezoek via perberichten: offline en online! (rado / tv / print & internet). Benoemen bij de verschillende opties.

    - bloggen / corporate blog als aparte categorie (pr) of meenemen ergens anders?

    - mobiel: opnemen, maar hoe? (ook mobile games)

    - mail: openemen (cold, rented, 3rd party)
    - telesales: openemen, idem aan mail
    - sms: idem
    - bluejacking: idem? (of budget onderbrengen bij mobiel?)

    - promotie via merchandising / goodies: opnemen (“andere kanalen”, of bij “evenementen / straat” benoemen) (en moet packiging voor werven nieuwe klanten dan nog worden opgenomen?)

    - aparte optie / budget voor reselling / contentintegratie?

    - narrowcasting: opnemen (waar? apart? straat?)
    - iptv: apart opnemen of benoemen bij TV of juist "community"? (eigen kanaal)

    ---------------------

    Hiernaast zijn er tips naar voren gekomen voor aanpassingen opzet en / of verbetering hiervan:

    - Weglaten percentages en opzet gebruiken voor handvat bij opzetten campagnes.
    - Het verder scheiden van de opties op basis van budgettypen: branding / verkoop (fixed fee, cpm, cpc, cpl) / no cure no pay (cps) / en gratis?
    - het indelen van de mogelijke opties in budgethoogte. Welke optie is geschikt voor welk budget niveau? en eventueel een verdere verdeling: klein budget: promotijd kopen op TV: middel budget: reclames: groot budget: eigen tv zender. etc.
    - Het per optie aangeven van de gevolgen (en de waardeverhoging) op het gebied van 1) imago (branding), 2) bezoeken (“eyeballs”)en 3) verkopen (“conversie”) (korte termijn en lange termijn).
    - indelen van de opties in slagingskans per optie? Het maken van een soort Risico tegenover mogelijk succes schaal (en dit koppelen aan een kostenverhouding?)
    - inzet van opties toekennen aan standaard doelgroepen?
    ---------------------

    Aardig wat om over na te denken dus. Het liefst dan alles nog in een stukje flash stoppen waarbij middels het instellen van wat “schuifjes” (doel (branding, bezoeken, conversie), doelgroep, branche, budget (eventueel onderverdeeld) en risico bereidheid) direct duidelijk wordt waar, los van acties op bestaande klanten, het budget moet worden ingezet (met wat voor een marketingmethode) voor het aantrekken van nieuwe bezoekers / klanten.

    Ik kom er op terug… Extra input blijft welkom!

    geplaatst op
  • Vanuit mijn huidige werk bij een zeer grote onderneming zou ik voor eMarketing mee willen geven:

    SEO 3% (meer is niet nodig)
    SEM 30% (wordt minder door verschuiving naar SEO komende periode)
    Email list brokers 8%
    Affiliate marketing 4% (beperkt door beperkte vraag)
    Viral/games 15%
    Sponsoring 8%
    Banners 15%
    Prijs/review sites 10%
    Domeinen 1%
    SMO 1%
    Link building 2%
    Rest 3%

    Uiteraard zijn er ook offline media die grotere bedragen dan geheel eMarketing bezigt. Dit is nu een factor 1:6 ten gunste van offline media maar qua trafficgeneratie is dit wezenlijk anders. De bijdragen van offline media aan website bezoek is ongeveer hetzelfde als de gehele eMarketing mix bij elkaar en zelfs dalende in relatieve zin.

    geplaatst op
  • @Yuri,

    Dank voor je aanvulling. Ik neem aan dat je, gezien je werkgever, kunt beschikken over een aanzienlijk budget, ik kan daarom ook de lage percentages voor SEO en SMO begrijpen (4% van veel is nog steeds 1 a 2 werknemers die hier full time mee bezig kunnen zijn). Aan de andere kant geef je aan dat slechts +- 16% naar online gaat. 6% (SEO, SMO en linkbuilding) van 16% is dan wel weer weinig (1% van totaal budget)?

    Ben ook nieuwsgierig naar een aantal andere punten:

    - banners : 15%. Ik zie geen channel samenwerking / advertorials / contentdeals in je opsomming, dus ik neem aan dat dit hier allemaal inzit (rich flash minisite advertenties e.d.)? Anders lijkt het me veel, of hebben jullie goede ervaring met meten van branding / verkopen via banners?

    - Viral / Games: waar gaat dit budget heen? Het maken van de advertenties op het kopen van posities? Is namelijk een aanzienlijk budget!

    Bedankt voor het delen! (ook de bezoekverhouding op de website op herkomst online of offline)

    geplaatst op
  • Jeremiah van Web-strategist.com heeft ook een zeer uitgebreid artikel geschreven over de vele web marketing vormen. Aanrader!!

    geplaatst op
  • Oke, het heeft even geduurd maar de update is in zicht. Na evaluatie van alle input is het enigszins helder geworden wat er nu wel extra moest worden meegenomen en wat en wat de beste manier van weergave zou zijn van deze middelenmix. Nogmaals benadrukt dat het betreft het verkrijgen van nieuwe bezoeker (geen rekening gehouden met eventuele fysieke vertegenwoordiing van de website).

    Ik schrijf nog een volledig nieuw artikel, maar in samenvatting (en volgend op mijn reactie in deze thread van 4 februari 2007) kan ik reeds aangeven dat extra zijn opgenomen:

    bij andere kanalen:
    - iptv (eigen programma)

    print is uitgesplitst in 4 delen:
    - Print (dagbladen / weekbladen)
    - Print (huis aan huis / regionaal
    - Print (vakbladen / tijdschriften)
    - Print (boeken / webwijzers)

    - Narrowcasting

    Splitsing van:
    - Beurzen (aanwezigheid)
    en
    - Evenementen sponsor

    - Persberichten
    - Telesales
    - Mobiel (bluetooth, sms, games)
    - Merchandising / goodies

    Internet "gratis":

    - rss (eigen content verspreiding)
    - weblog en nieuwsgroep reactie (persberichten)
    - corporate weblogs
    - video viral / viral game (ontwikkeling van gimmick met als doel gratis verspreiding hiervan)
    - tell a friend

    Internet "betaald" (mediabudget):

    - Afilliate marketing (vanaf internet "gratis")
    - Sponsoring tools (organisatie events verwijderd, is nu los genoemd bij "andere kanalen")
    - email
    - internet games (gamevertising)

    Daarbij lang nagedacht over een goede manier van weergeven. Er zijn nu 34 middelen. Dit is de belangrijkste reden om het percentage budget advies los te laten. Je moet focussen op een aantal elementen. Ik zal wel aangeven welke middelen ik het meest adviseer, maar ook dit fluctueert natuurlijk per branche / per doel.

    In de grafische weergave van de middelenmix wil ik 5 waarden laten terugkomen:
    1) Tijdsduur (doorlooptijd) tot aan effect (vanaf idee, via ontwikkeling tot klanten)
    2) Benodigd budget (hoe diep moeten je zakken zijn om een bepaald middel goed in te zetten?)
    3) Potentieel effect (Als alles goed gaat. Wat is dan de kracht van het middel?)
    4) Risico (hoe groot is de gemiddelde kans dat je middel effect heeft (of niet)?)
    5) Basisdoel middel (waarvoor kun je dit middel het beste inzetten: imago (branding), bezoek, conversie (directe verkoop) of een combinatie van deze doelen.

    (ja, dat krijg ik in 1 leesbare grafiek verwerkt: x-as, y-as, cirkelomvang, cirkelkleur en labelkleur)

    Vooral bij deze punten heb ik nog behoefte aan extra input. Tijdsduur: ontwikkeltijd weglaten en kijken naar tijd van start tot (maximaal haalbaar) effect? Potentieel effect: onderling laten verhouden of puur kijken naar potentieel effect binnen het middel zelf?

    Kan natuurlijk ook zijn dat er andere zaken in de weergave verwerkt moeten worden.
    Ik sta open voor suggesties en kritiek.

    geplaatst op
  • Zojuist is de follow up van dit middelenmix vraagstuk geplaatst en hier te vinden. Om discussie centraal te houden sluit ik de comments op dit topic. Laat even weten wanneer je het hier niet mee eens bent!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.