Verborgen boodschap in nieuwe commercial KFC

Verborgen boodschap in nieuwe commercial KFC
, ING Groep
@evr

Sinds gisteren is de nieuwe commercial van Kentucky Fried Chicken te zien met daarin, zoals ze het zelf noemen, een verborgen boodschap. In de commercial is slechts kort de url www.freecrispyburger.nl zichtbaar. De aktie-site achter deze url bevat een coupon voor een gratis crispy burger bij een KFC-menu. Aan het einde van de commercial wordt expliciet gevraagd of de kijker de verborgen boodschap heeft gezien. Het idee is dat mensen de commercial zouden terugspoelen of een volgende keer extra alert de commercial gaan bekijken.  Deze Nederlandse commercial is een doorontwikkeling van het originele concept met een verborgen boodschap dat onder andere in de Verenigde Staten met succes is ingezet, aldus Eric Voges, Marketing directeur KFC.


Toen ik het persbericht las, moest ik in eerste instantie denken aan de Coca-cola commercial met een subliminal message. Om die reden weigerde ABC in maart 2006 dan ook de KFC-commercials. Ik moet je zeggen dat ik dat wel erg ver gezocht vind. Hoewel nu bij de lancering er natuurlijk de nodige extra aandacht is, vraag ik af of in de praktijk de afstandsbediening wordt gepakt om terug te spoelen. Denk eerder dat oplettende kijkers op weblogs en fora’s de url’s zullen plaatsen en anderen op die manier met de url in aanraking komen, zonder de commercial te hebbn gezien. Maar ook dat helpt KFC natuurlijk.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Het is zeker een aardige manier om mensen een tweede keer beter naar je commercial te laten kijken en daarmee ook een betere link te leggen tussen tv-commercial en internet. Want laten we eerlijk zijn, hoe vaak zijn we na afloop van de commercial al niet vergeten welke URL er werd genoemd?

    Je zegt dat de commercial in de VS op deze wijze al succesvol is ingezet; heb je daar ook cijfers van?

    geplaatst op
  • De commercial past volgens mij aardig in een communicatie model waarbij verschillende boodschappen via meerdere kanalen verspreid worden om op die manier brand communities te stimuleren en te voeden. Dit artikel geeft een aardig beeld van transmediaplanning en brand communities.

    geplaatst op
  • Inderdaad een leuk concept, een "verborgen boodschap" prikkelt natuurlijk wel. Ik vind het online echter wel erg mager opgevolgd. Je moet een coupon uitprinten (zelfs zonder dat er een printfunctie is) en dan ook nog eens handmatig de boel invullen. Dat hadden ze beter kunnen doen, coupon online invullen, data verzamelen en dan direct (na invullen en alleen mogelijk als alle velden zijn ingevuld) laten printen.

    Op deze manier kun je de gegevens meteen verzamelen en verwerken, nu moeten alle ingeleverde coupons weer handmatig worden overgetypt, erg kostbaar en erg zonde...als het al gebeurd.

    geplaatst op
  • @Marco: Ik heb niet meer dan wat er in het artikel mbt ABC staat: "KFC said more than 70,000 people have entered to receive coupons on the chain’s Web site and site traffic has increased by 60 percent."

    Alleen geen gegevens omtrent het aantal keren dat die commercial is uitgezonden etc. Zal kijken of ik meer info kan vinden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.