Voicemail magazines

12 januari 2007, 06:36

Magazines op je voicemail. Ooit van gehoord? Vanaf 9 januari hebben we bij ilse media vanuit vZine (dat staat voor voice magazine) in samenwerking met KPN een pilot lopen waarin we daarmee testen. Bij KPN zelf heeft al een eerdere test plaatsgehad onder KPN werknemers. Nu zijn we benieuwd wat consumenten en professionals vinden van de dienst. Zitten we te wachten op magazines in onze voicemail?

In de auto is bellen een ideale manier om de file door te komen wat mij betreft. Ik kan me dus voorstellen dat ik dan ook korte updates wil horen over onderwerpen die me interesseren, maar de praktijk zal uitwijzen of ‘t werkt. Overigens, om alle misverstanden te voorkomen, dit betreft een abonnement waar een abonnee zich actief voor inschrijft via het internet, en heeft dus niets van doen met de spam die Alex Stil vorig jaar op zijn mobiel ontving. Wat je je moet voorstellen bij vZines is een soort korte podcast (max 3 minuten) waar je je op abonneert en die dan via je voicemail binnenkomt op je mobiel.

Bij de eerdere KPN werknemers test waren de reacties positief. Wij hopen dat de reacties van consumenten opbouwend en natuurlijk positief zullen zijn. We nodigen iedereen uit om gedurende 2 maanden deel te nemen aan een tweede test, waarbij men zich kan abonneren op zo’n 60 voice magazines. De vzines die worden aangeboden zijn bijvoorbeeld afkomstig van Adformatie, Financieel Dagblad, VNU, Reed Business en Sanoma maar ook kleinere partijen als Telecompaper, Retailtrends en Specialbite. Vanaf eind januari gaan ook twee TV zenders meedoen. Talpa met o.a. de Gouden Kooi en BNN met Onderweg Naar Morgen. Geïnteresseerden voor de test kunnen zich aanmelden.

Lianne van der Kruk is sinds juni 2007 werkzaam bij ilse media dochter newrulez 'the youth interaction company'. newrulez is een 'mediabedrijf nieuwe stijl', waar wordt geopereerd op het raakvlak tussen marketing en media. Newrulez ontwikkelt en exploiteert sites voor en door jongeren, waaronder onder andere: Kaboem.nl, Cu2.nl, Shopgirl.nl, Fancy.nl, Extrafris.nl, Partyscene.nl en Girlscene.nl. Voordat zij aantrad bij newrulez was Van der Kruk werkzaam bij ilse media in diverse marketing en development functies. In de laatste vier jaar als manager marketing en communicatie. Projecten: Invoering nieuwe Corporate ID voor ilse media (de vingerafdruk) Opzetten & ontwikkeling cursus Crossmedia A in samenwerking met SRM (start januari 2007) Consumenten marketingcampagne voor Startpagina (de fluisteraar, het restaurant en acupunctuur commercials, 2006) Sponsoring van de Dam tot Damloop door Startpagina Alle persberichten van ilse media Opzet van STIR en verdere ontwikkeling (mede-initiatiefnemer en oud bestuursvoorzitter) ilse media events: ilse media offline (2005) en ilse media 2.0 (2006) Sponsoring door ilse media van Picnic '06 TV-campagne voor ilse mail (januari 2004) Zoek het zomerwoord - zoekactie op ilse.nl (2003) Aanlevervoorwaarden - onderhandelingen tussen 5 internetexploitanten en PMA digital Voordat ze bij ilse media kwam werken werkte Lianne van der Kruk in Moskou bij Independent Media. Daar viel de website van de Moscow Times (www.themoscowtimes.com) onder haar verantwoordelijkheid. "Ik heb letterlijk met de voetjes in de modder de ins en outs van internet geleerd. Zakendoen met een Russische programmeur, die al mijn mailtjes eerst door een vertaalprogramma moest halen leerde mij een stuk meer over mijn eigen vak: communicatie. Wil je leren to the point te communiceren? Dan is dit echt een aanrader :-)"

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Lianne, ik geloof zeker in het concept maar wat is hier anders aan dan aan podcasts die ik nu al download en via mijn iPod (of sinds enkele maanden Nokia N91) beluister in de auto? Waarom is er eigenlijk niet gekozen voor koppeling met RSS (podcast)? En ook niet onbelangrijk, is het een gratis service of betaald?

    Kunnen jullie voor marketingfacts ook niet een wekelijkse vZine maken? 😉


    12 januari 2007 om 07:02
    LianneK

    Tis anders dan podcasts, omdat je er geen ipod voor nodig hebt. That’s it eigenlijk. En de berichten zijn korter dan podcasts, maar dat is eigenlijk een beperking die voicemail oplegt. En ja, natuurlijk kunnen we ook Marketingfacts meenemen. Ik zal mijn collega Jorij Abrahams die zich hiermee bezighoudt wel vragen om contact met je op te nemen daarover!

    Oh ja, en de service is gratis. Maar, je moet er rekening mee houden dat veel operators wel kosten doorberekenen voor het afluisteren van voicemail. Je betaalt dus indirect wel iets, maar niet aan vZine. Op termijn zou het kunnen dat we ook betaalde vZines toevoegen, bijvoorbeeld in de erotische hoek… maar ik ben van dat business model nog niet helemaal op de hoogte.


    12 januari 2007 om 07:16
    media

    Ik had inderdaad iets te snel gereageerd Lianne; ’t is nog vroeg zullen we maar zeggen. In ieder geval interessant initiatief dat ik zeker zal volgen. Zou top zijn als we ook iets met marketingfacts kunnen gaan doen!

    Ah, mijnheer Abrahams, die kennen we 😉


    12 januari 2007 om 07:20
    Ernstvdploeg

    Hi Marco,

    Het zal je wellicht niets verbazen dat wij een service hebben ontwikkeld die ondermeer middels een RSS aggregator iedere door jouw geselecteerde podcasts (niet beperkt tot) op een server zet. Je wordt gebeld zodra er nieuwe content beschikbaar komt of je belt zelf een nummer na ontvangst van een notification. Zo wordt ik gebeld zodra er een nieuwe podcast van NU.NL is en kan ik op ieder gewenst moment mijn Itunes afluisteren in de auto.

    Bereikbaarheid voor iedereen die een telefoon kan bedienen. Kosten voor de gebruiker … ik stel me een monthly flat fee en de belminuten :).

    Ernst


    12 januari 2007 om 08:00
    oof

    Volgens mij heb ik voor podcasts geen Ipod nodig. Korte items van drie minuten .. dat is het standaarditem formaat van radionieuwsitems. Naar mijn idee zou elke podcast niet langer dan 3 minuten zijn of langer maar dan met muzikale breaks. Luisteraars kunnen niet veel langer dan 3 minuten luisteren. Maar goed het blijft een leuk en smart idee om podcasts naar je mob door te zetten. Zou weleens de doorbraak voor podcasting kunnen zijn of is het gewoon vertraagde radio op je mobiel? Kan ik die vzines ook via het net krijgen of moet het perse via voicemail. Heb namelijk geen zin om voor een gratis magazine mijn provider te betalen.


    12 januari 2007 om 08:13
    Emiel Kamzol

    Leuk initiatief. Ben benieuwd, heb me gelijk aangemeld. Over de kosten van de provider hoef ik me geen zorgen te maken, ik krijg (via KPN) al mijn voicemails per e-mail binnen, is een gratis dienst en werkt super.


    12 januari 2007 om 10:53
    media

    Ernst, nu ik je reactie zie wordt ik meteen pijnlijk herinnerd aan het feit dat we nog een afspraak zouden maken. Ga ik nu doen!


    12 januari 2007 om 11:29
    Gijsbregt

    Lijkt mij een prima initiatief, dat zoals alle media-initiatieven staat of valt met de beschikbare content. Hierbij doemt dan direct de longtail op of wel non-exclusiviteit. Mijn vraag is dus of het gaat om een open platform dat (eigen, user generated) content toestaat en doorsluist of om een contentservice waar Ilse (of Sanoma) als een redactie bovenop zit. Jullie snappen wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.

    Tweede opmerking is inderdaad de koppeling met podcasts. Met de iPhone gelanceerd gaat de scheiding tussen iPod, telefoon en mobiel internet snel verdwijnen. Dan is dit een mooie opstap naar deze geconvergeerde content on the go wereld.

    Zie overigens ook veel mogelijkheden in combinatie met bv de GPS die in je TomTom of in je mobiel zit. Dan krijg je ook nog eens lokaal relevante content. Maar misschien loop ik (weer eens) te hard.


    12 januari 2007 om 12:49
    Frans-Peter Dechering

    Mijn eerste reactie was ‘gaaf’ en snel eens gekeken op vZine. Het staat of valt met goede content, maar dan ook echt goede. De meeste vZines die ik zag, zijn gesponsorred door bijvoorbeeld Adformatie of Twinkle. Als het uitmondt in ‘gewone’ reclame boodschappen dan is het denk ik snel gedaan met de vZines. Kortom: stp kwaliteit in de boodschap en dan wordt het een perfecte dienst of marketing instrument. Het is maakt mobile weer sterker om het medium te worden.


    12 januari 2007 om 18:43
    Marieke V

    Er is geen sprake van sponsoring. Het vZine van Twinkle geeft het laatste nieuws van onze site. Vergelijk het met de e-mailnieuwsbrief maar dan korter. Het wordt afgesloten met een commerciële boodschap, bijvoorbeeld voor een van onze events.


    13 januari 2007 om 10:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief