User Generated Content bij de KRO

10 januari 2007, 20:23

De KRO gaat een nieuwe vorm van ‘journalistiek’ bedrijven. De omroep stapte vorig jaar uit Netwerk om zich volledig te kunnen concentreren op het aardige Goedemorgen Nederland. Voor dit ontbijtformat worden nu burger journalisten gezocht. Deze ‘mobile reporters’ worden geacht met een mobiele telefoon het nieuws van de straat in kaart brengen. De wannabee verslaggevers krijgen een telefoon, een cursus “newshunting” van de KRO en maken met hun amateurproducties kans op tv en internet uitzendingen. Iets wat in België al met succes door Havana in de praktijk gebracht wordt voor een aantal zenders.

Een aardig initiatief passend in de tijdgeest waar User Generated Content steeds vaker terug te vinden zijn zal zijn op portalzenders en bij omroepen. Ik had gedacht dat regio televisiezenders primus interpares zouden zijn (regio nieuwscontent is nog relevanter) maar het werd dus de actieve KRO. ’De KRO wil mensen een kans geven om zelf een bijdrage te leveren aan een actualiteitenprogramma. Civil journalism heet dat met een mooi woord. Goedemorgen Nederland heeft niet de mogelijkheid om verslaggevers naar alle uithoeken van Nederland te sturen en via deze manier kunnen ‘mobile reporters’ het nieuws uit hun buurt, stad of regio via een landelijk medium’ aldus Anthon Fasel, hoofd Informatie TV van de KRO. De KRO nu als publieke first mover, de VPRO mag wel oppassen!

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Ron Toekook

    Helemaal geen interessante ontwikkeling. Het is gewoon de buurtkrant op landelijke televisie, het persoonlijke sms-bericht beneden in beeld, dat niveau. Berichtgeving is gebaat bij een goede redactie en dit zijn hooguit matige cameramensen, misschien zelfs camjo’s, maar that’s it. Het is hooguit interessant omdat Pietje uit Pekela eerder bij de brand van de schuur is dan een duur ENG-team, maar wat kan ik verder verwachten? Nog minder voorselectie voor mij als toch al drukke kijker. Ik wil als kijker naar een landelijk programma een goede selectie van regionaal verkregen nieuws met een interessante invalshoek. En dat betekent goede verslaggeving, niet een burgermans met een technische oplossing. Trouwens, langer dan een week of vier houden de meeste het toch niet vol, want daarna wordt het een baan. Lemmingen gaan weer in bulk zo te zien.


    11 januari 2007 om 06:01
    Jan-Henk Bouman

    Ik vind het wel interessant dat al die lemmingen in bulk gaan. Dan leren we in een rap tempo wat wel en niet werkt. Zowel de users als de uitgevers. Het is voor alle partijen nieuw. De diensten lijken in eerste instantie veel op elkaar maar het zal leiden tot nieuwe creativiteit


    11 januari 2007 om 07:04
    Ron Toekook

    Volgens mijn hond zijn Nederlanders geen Zuid-Koreanen. But seriously: ik ben oprecht heel benieuwd, maar nog lang niet overtuigd. Het wordt heel, heel veel werk


    11 januari 2007 om 10:22
    ronaldtervoert

    regionale (of lokale) videocontent is zeer waardevol, ook voor de nationale omroepen. Vooralsnog is door bezuinigingen een item buiten de denkbeeldige randstedelijke as te duur en te tijdrovend, dus niet haalbaar. Het inzetten van lokale bedrijven (al een paar jaar, denk aan Hart van Nederland) en nu individuele mensen is niet meer dan logisch gevolg nu ze de communicatiemiddelen hebben.

    Regionale content komt steeds vaker nationaal naar boven. Zijn de mensen daar anders dan? Nee, maar doordat de Tv-makers veelal niet verder komen en kijken dan de ‘hilversumse’ weilanden, missen ze dat gedeelte van nederland.

    Alleen, TV maken blijft ondanks alles een vak apart. Maar zoals gisteren iemand zei op Koffiedik kijken-event: ‘…als Talpa kwalitatief betere programma’s maakt, maar de (SBS-)kijker die kwaliteit niet ziet, schieten ze er nog niets mee op’, zo is het maar net. De burger als journalist heeft dus zeker toekomst. Alleen zal ook hier een punt komen van professionalisering….of is dat echt koffiedik kijken? 😉


    11 januari 2007 om 14:49
    Ron Toekook

    Het gaat er niet om of mensen buiten de randstad anders zijn, maar dat er niks gebeurd buiten het politiek-economisch centrum dat de randstad nu eenmaal is. Verder kun je moeilijk leven als cameraman van die incidentele omgewaaide caravans in je omgeving. Worden huis-aan-huiskranten zo aandachtig gelezen dan? En waarom moet de SBS-kijker de Talpa-kwaliteit herkennen? Nee, regionale content moet vooral regionaal blijven en gekoppeld worden aan de regionale economie. Daar is niks mis mee en geeft die vorm van media de intensieve begeleiding die het nodig heeft. Een Hart van Nederland is voorlopig genoeg voor de nationale zenders en de lichte neiging van RTL-Nieuws en het NOS-journaal voldoet nog prima. Als de burger toekomst zou hebben als journalist, dan moet ie dezelfde passie hebben en een vorm van beloning. Riep iemand verloedering en devaluatie?


    11 januari 2007 om 15:36
    ronaldtervoert

    @ron: het gaat er inderdaad niet om of mensen anders zijn. Het is in een andere context gebruikt. Gezien je mening, denk ik dat we nog avonden kunnen discussieren, mits je als basis mijn reactie enigszins interpreteert zoals ik het bedoelt heb. Wellicht later een keer….;-)


    11 januari 2007 om 15:42
    Ron Toekook

    Huh? Volgens mij ga ik toch echt in op wat jij zegt, beste Ronald. De reden dat ‘Hilversum’ niet naar de provincie uitwijkt is niet dat mensen er anders zijn, wat er dus dan ook niet toe doet, maar het feit dat er weinig gebeurt wat op mij als Nederlander betrekking heeft, zie politiek-economisch centrum. En ik vind het heerlijk om avonden met je te discussieren, zeker als ik gelijk heb;-)


    11 januari 2007 om 16:29
    ronaldtervoert

    @ Ron: dan heb ik je niet juist begrepen. Een constructieve discussie is altijd prima 😉 Ook als ik uiteindelijk ongelijk blijk te hebben. Fijne avond.


    11 januari 2007 om 16:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!