Wehkamp vraagt om feedback over vernieuwde site

Wehkamp vraagt om feedback over vernieuwde site
, ING Groep
@evr

Wehkamp vraagt om feedback over vernieuwde site

Wehkamp heeft haar site vernieuwd. Een strakkere vormgeving en ‘amazon’-tabjes die er eerder (dacht ik) nog niet waren. En zoals altijd heeft iedereen bij lancering van een nieuwe site er wel een mening over. Bij Emerce las ik net dat iedereen van 9 tot 29 januari zijn mening over de vernieuwde Wehkamp-site online kan doorgeven. Alle reacties zijn (met enige vertraging) ook online te lezen. 30 januari wordt tot slot een selectie van alle reacties ook in advertenties geplaatst in de Telegraaf en Metro. De feedback zal tevens worden besproken met de sitebouwer Clockwork.

Goed initiatief om je bezoeker zo direct èn open feedback te laten geven. Ik weet uit eigen ervaring dat dit soort feedback bijzonder waardevol is en heel veel input geeft voor verbeteringen, zelfs bij lancering van een vernieuwde site. ‘t zou mooi zijn als dit soort input van bezoekers permanent wordt gevraagd en ook online de vorderingen van eventuele verbeterpunten kan worden gevolgd. Benieuwd of die stap ook gezet gaat worden.


Delen



Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Zat het toevallig net ook te bekijken; absoluut een goed idee om op deze manier je gebruikers te betrekken bij de ontwikkeling van je nieuwe site (mits je de belofte ook waar kunt maken!).

    Enkele screendumps van http://www.wehkamp.nl/geefjemening/ die ik vanmorgen al had gemaakt (voor een evt. posting):









    geplaatst op
  • Misschien moeten we op Marketingfacts ook een dergelijke feedbackmogelijkheid opnemen. Twee blokjes van 160x160 naast elkaar: de één voor melden van nieuwstips en de andere voor suggesties/problemen met de site. Deelnemers van suggesties die we daadwerkelijk ook uitvoeren ontvangen een klein presentje (boek, toegang tot event, whatever). Idee?

    geplaatst op
  • Heb even kort gekeken en op het eerste gezicht is de site mooi maar erg erg druk...

    Tevens zitten veel belangrijke knoppen aan de rechterkant en aan de buitenkant. de site is in 3 blokken verdeeld en de aandacht wordt naar het midden getrokken.

    Daardoor vallen buttons, knoppen en formulieren niet op...Denk daarbij aan de login en de winkelmand.

    Ga ik naar notebooks dan duurt het 10 seconden en kriig ik de navigatie met een leeg binnenscherm..dit wekt de suggestie dat het niet werkt.

    Conversiemomenten zitten te diep...het kost me te veel tijd.

    Vervolgens staat er rechts: nog beter....Raar..iemand van een conversie afhouden door hem ergens anders heen te lokken.

    Als ik op de bestelknop klik van een laptop zie ik vervolgens een detailpagina een heet de knop ineens leg in winkelmand.

    Probeer iets in je winkelmand te leggen...leuke melding...

    Overigens is het daarna erg lastig om verder te gaan met shoppen.

    Tot slot zie metatags....

    geplaatst op
  • Inderdaad een top idee!

    geplaatst op
  • Het is inderdaad een erg druk uitziende site. Het laden van de verschillende tabjes gaat nog langzaam, maar jadat kan. Hopelijk is het snel verholpen. Kinderziektes, verder sluit ik mij op het moment bij Thijm aan.

    geplaatst op
  • Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik zou als Wehkamp zijnde meer zien in het laten uitvoeren van een aantal veel voorkomende bestellingen en bestellingswijzen en hiervoor representatieve mensen uit de doelgroep pakken om ze vervolgens te observeren, een hardopdenkonderzoek te doen en ze vervolgens om hun mening vragen.

    Bij commentaar leveren zijn het vaak de mensen die negatieve kritiek hebben degenen die reageren lijkt me......

    geplaatst op
  • Wat mij als eerste opvalt is dat de site wederom in ASP is gebouwd? Als Microsoft ontwikkelaar zou Clockwork nu toch wel eens overgestapt moeten zijn op .NET, .NET 3 komt er al bijna aan. Bovendien biedt .NET zo ontzettend veel voordelen zoals de naadloze integratie met ATLAS, de AJAX implementatie in .NET.

    Ik begrijp heus dat er al veel (business)logica was gebouwd in ASP, maar .NET biedt zoveel voordelen (bijvoorbeeld ook op gebied van performance) dat dit toch zeker de moeite waard zou zijn.

    Gemiste kans wat mij betreft.

    geplaatst op
  • Netjes! Deze meningen kun je vervolgens immers naast je bestaande statistieken (o.a. surfgedrag, conversiepercentages etc.) leggen, waardoor je snel en gemakkelijk goed onderbouwde wijzigingen kunt gaan doorvoeren.

    geplaatst op
  • Wouw, Wehkamp heeft 't echt begrepen:

    Veel bedrijven willen kritiek vaak zo snel en zoveel mogelijk dempen, maar Wehkamp wil publieke reacties niet op de eerste plaats als mogelijke bedreiging voor het imago beschouwen.

    Om die reden publiceert Wehkamp op 30 januari ook een selectie van de reacties in krantenadvertenties. Die komen in De Telegraaf en in de Metro. Volgens de woordvoerster zijn dat de titels die samen het hoogste bereik garanderen met het te besteden budget.

    En als dan 70 procent of meer negatief is? "Dat is dan zo. Je hebt er niets aan als er een verkeerd beeld ontstaat. Maar we kunnen ook melding maken van het doorvoeren van suggesties. Voor de beste reiken we prijzen uit."


    Petje af, Wehkamp! Ik heb direct maar even mijn 'vrouwen die dit rokje kochten, vonden deze laarsjes ook erg leuk'-functionaliteit, uit m'n reacties bij dit artikel langskwam, als suggestie toegevoegd ;-)

    geplaatst op
  • Inderdaad een mooie reactie van wehkamp....

    @ Karian:
    Ze vragen zelf om commentaar en het levert ze informatie op van first time users....

    geplaatst op
  • Dat ze zelf vragen om commentaar snap ik Thijm2 ;) Alleen vraag ik me af hoe waardevol het commentaar is....hoeveel van jullie hebben nu commentaar geleverd en hoeveel van jullie zijn ook daadwerkelijke Wehkamp-shoppers?

    Ik zeg niet dat ik het niet toejuich overigens hoor :)

    geplaatst op
  • Als ik nu kijk op de pagina met alle meningen dan zie ik nog steeds slechts de 3 meningen die er vanochtend ook stonden. Ik snap dat er een vertraging op zit, maar met alle publiciteit van vandaag zou er toch al wat nieuwe meningen moeten staan.

    @Karian: Ik denk dat je dit initiatief moet zien als een aanvulling op alle andere onderzoeken en niet zo zeer als de enige methode, zoals Joris hierboven ook aan aangeeft.

    Ook de opmerkingen van niet-klanten kunnen interessant zijn en je aan het denken zetten. Carl zijn opmerking is interssant voor de Wehkamp-klant of hij nu zelf wel of niet koopt bij Wehkamp. Maar natuurlijk zul je alle opmerkingen moeten afzetten tegen je doelgroep. Wat dat betreft zou het nog mooier zijn als men ook (op de achtergrond) registreert of iemand ingelogt is of niet.

    De 50 euro kan wellicht ook diegene die positief, overhalen een reactie te plaatsen.

    geplaatst op
  • Goed idee!

    Uiteindelijk wil je de klant toch geven wat hij/zij zoekt. De klant in de communicatie omtrent de winkelinrichting betrekken is daarbij een uitstekende zet. Dat ze dit meteen aanpakken als reclamestunt, omdat ze schlijkbaar de eerste zijn die dit zo oppakken?, is leuk meegenomen. Hoop wel dat ze in de organisatie de neuzen inderdaad dezelfde kant op hebben zodat de belangrijkste gevraagde wijzigingen ook echt worden doorgevoerd! Als jij dat niet doet en de concurrent wel (en hier een campagne overheen gooit), dan zijn de rapen gaar :-)

    Mijn tip is wel om deze gimmick even wat centralerte plaatsen. Ik heb me suf gezicht voordat ik 'm vond (meest rechterkolom in het midden). Zal ook wel het lage aantal reacties tot nu toe verklaren. Er zit in ieder geval wel al 1 goede tip tussen...

    Als je dan toch meer traffic erheen trekt: We zijn toch web2.0 / social? Waarom de wat minder creatieve bezoekers niet laten stemmen op wat zij vinden dat de beste aanpassingen zijn zoals aangedragen door hun medebezoekers? Digg.com als feedbacktool, daar worden hele bedrijven voor opgebouwd: http://www.feedback20.com/


    @Marco: lijkt me inderdaad een hele goede toevoeging aan marketingfacts. Laat je bezoekers maar roepen wat ze wel of niet willen op of met de webpagina en koppel daar een digg achtig systeem aan (http://www.pligg.com, open source digg software).

    geplaatst op
  • @Marco: feedback op M! is zeker een goed idee, maar dan zou de capaciteit om zaken op te lossen ook opgekrikt moeten worden ;-)

    @Ton: Ik wist van een aantal mensen dat ze vanochtend feedback hebben gegeven en geen van deze reacties staat nog live. Ik heb contact gehad met Wehkamp hierover en begrepen dat op korte termijn de pagina frequenter zal worden geupdate dan nu het geval is. Ik verwacht morgen één of meerdere updates.

    geplaatst op
  • @! Karian:
    Het commentaar kan waardevol zijn maar liever inderdaad een gebruikersonderzoek. Ze weten bijvoorbeeld niet wat ik nu precies gedaan heb.

    Het geeft echter wel een eerste indicatie van de ontvangst van de nieuwe website. Wordt er over kleine dingen gepraat dan kun je tevreden zijn. Zijn er functionele fouten die meteen opvallen dan weet je wat je te doen staat.

    Maar wat was jouw eerste indruk dan?

    geplaatst op
  • Vanochtend is de pagina met alle reacties geupdate. 19x5=95 reacties staan online. Overwegend positief (overzichtelijker wordt vaak genoemd) met als vaak genoemd minpunt de snelheid.

    geplaatst op
  • Wat mij ook meteen opviel is dat de site nog gewoon in ASP ontwikkeld is. Iets dat mij overigens verder niet stoort, want ik ontwikkel zelf ook nog steeds in ASP.

    Verder verbaas ik mij over de lelijke url's die gebruikt zijn, helemaal niet nodig en ongunstig voor je SEO.

    Op de detailpagina waar je een aantal "dropdown-menu's" ziet staan vind ik het als ontwikkelaar wel leuk dat het geen echte dropdownmenu's zijn. Voor een klant kan het wellicht even wennen zijn, je krijgt namelijk iets anders te zien dan je verwacht.

    geplaatst op
  • Deze week ook dit bericht van Wehkamp ontvangen:

    Nu wehkamp.nl definitief de omslag heeft gemaakt van een catalogusbedrijf naar een volledige internetretailorganisatie, wil ’s lands grootste webwarenhuis ook definitief af van de naam “postorderbedrijf”of “postorderaar”. Dit woord dekt immers helemaal de lading niet meer: de papieren bestelbon is uit de catalogus verdwenen en bijgevolg komen er ook geen bestellingen per post meer binnen. De omzet wordt nu voor 75% binnengehaald via internet en voor de resterende 25% per telefoon. Hiermee is definitief het einde ingeluid van het postordertijdperk.
    (..)
    Tegelijk met de lancering van de vernieuwde site op 9 januari jl. werd de consument in de gelegenheid gesteld om mee te denken en te praten over de veranderingen van de webwinkel. Inmiddels zijn er in ruim twee weken tijd al meer dan 600 reacties geplaatst. Een selectie van deze meningen, suggesties en kritische kanttekeningen is vandaag (=30/1) in een advertentie in de Telegraaf geplaatst. De tien beste ideeën beloont wehkamp.nl met een waardebon van 50 euro. Nu al is een aantal veranderingen op basis van deze inzendingen doorgevoerd op de site. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het vergroten van de letters voor een betere leesbaarheid (en blokkering om kleiner te gaan dan normaal) , het sorteren op laagste prijs en –indien gewenst- het wissen van de historie van de drie laatst bekeken artikelen op de site. De stem van de consument telt bij wehkamp.nl.


    Inmiddels dus 75% via internet. In 2005 lag dit percentage nog op 50%.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.