Heeft product placement in weblogs toekomst?

4 januari 2007, 07:49

Het begon allemaal met Marqui, leverancier van een communicatie management systemen, dat eind 2004 begon met het betalen van webloggers om over haar producten te schrijven. Product placement in weblogs was geboren en met name de traditionele uitgevers spraken er schande van.

We zijn inmiddels ruim twee jaar verder en hebben diverse discussies gevoerd over o.a. de ethiek van blogvertising en hoe bloggers te benaderen. We hebben ook tal van goede en slechte voorbeelden voorbij zien komen waarbij de case van de 25 Amerikaanse bloggers in Amsterdam voorlopig tot één van de meest succesvolle campagnes mag worden gerekend.

Afgelopen weken laaide met name in de VS de discussie over blogvertising weer op nadat 90 bloggers, waaronder Vincent Everts, een Ferrari-laptop van Microsoft hadden gekregen met daarop geinstalleerd het nieuwe besturingssysteem Windows Vista en Office 2007. De actie, uitgevoerd door Microsoft’s vaste PR-bureau Edelman, viel echter niet in goede aarde.

Het blijft lastig om weblogs op een goede manier in te zetten voor de promotie van producten en diensten. Ik ben er van overtuigd dat vooral de communicatie met de bloggers een kritische succesfactor is. Vanuit Blogads.nl gaan we de komende weken in opdracht van Vodafone starten met de promotie van o.a. de Blackberry Pearl. Naast dit weblog zullen een aantal geselecteerde weblogs mee doen en hebben we op de valreep ook Boris Veldhuijzen van Zanten nog blij kunnen maken.

Ben benieuwd hoe de weblogcampagne voor Vodafone gaat lopen maar ik zal jullie er zeker van op de hoogte houden. Voor geinteresseerden heb ik de belangrijkste publicaties over blogvertising nog eens op een rijtje gezet:

Blogvertising

Product placement in weblogs

Nederlands advertentienetwerk voor weblogs gelanceerd

Wat is de waarde van een blogvertorial?

Adverteerders en PR-bureaus ontdekken weblogs

PayPerPost haalt 3 miljoen op: betalen voor blogposts hot?

The future of (blog)advertising

Hoe effectief is blogvertising?

Invloed van weblogs op koopgedrag consument

25 miljoen Europeanen laten zich beinvloeden door weblogs

Ethiek

15.000 dollar voor een verhaal op Digg

Blogvertising: machtsmisbruik & blogethiek

Bedrijven en overheid misbruiken weblogs voor PR-campagnes

Einde van de blogosfeer in zicht?

Richtlijnen voor benaderen bloggers

10 regels voor het benaderen van bloggers

Mag een fabrikant een goede beoordeling eisen?

7 Tips on Pitching Bloggers

How to Suck Up to a Blogger

Voorbeelden van campagnes

Sanoma gebruikt blogs voor lancering Delicious

Nokia vraagt bloggers om nieuwe cameratelefoons te promoten

Bloggers in Amsterdam project nu al succesvol

Weblogstrategie Microsoft

Heineken stuurt bloggers gratis bier

Walmart zet bloggers in bij nieuwe marketingcampagne

Begaat Dior een misser?

Ogilvy Belgie zet bloggers in voor promotie nieuwe Fanta

25 US Bloggers in Amsterdam

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

21 Reacties

    nikao

    mooi overzicht van alle info op dit gebied!

    veel succes met de campagne voor Vodafone!


    4 januari 2007 om 08:11
    Arnoud Rademaker

    @Marco,

    Betaald bloggen? Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn.

    Ik zie wel een paar paradoxale gedachten.

    1. Schijnbaar moet alles voor niets op het internet te vinden zijn, anderzijds leveren verhoudingsgewijs slechts weinigen een wezenlijke bijdrage om de kwaliteit van gratis content te verbeteren

    2. Enerzijds wil verwacht men dat weblogbeheerdes (al) hun vrije tijd op financieel gebied belangeloos inzetten, anderzijds doet vandaag de dag bijna niemand meer iets voor niets. Zo ook de criticus.

    Groet,

    Arnoud


    4 januari 2007 om 08:24
    mangold

    Wat die Ferrari laptops van Microsoft betreft: Enerzijds zijn die dingen natuurlijk nodig, omdat dat Vista op ouderwetse laptops (lees: meer dan een half jaar oud) voor geen meter loopt. Maar aan de andere kant is het natuurlijk bizar om te zien hoeveel Microsoft die bloggers moet toeschuiven, om er nog een enigzins positief verhaal uit te krijgen. Apple geeft voor zover ik weet helemaal nooit wat weg (ze doen zelfs niet aan kortingen), en wordt ondanks dat op duizenden blogs geroemd en geprezen…


    4 januari 2007 om 08:36
    media

    Hoeveel procent van de markt gebruikt ook al weer MacOs Carl? Ik bedoel maar 😉

    Ik wil je niet lekker maken Patrick maar die Blackberry Pearl is werkelijk een juweeltje. Heb ‘m inmiddels een paar weken in huis 😉


    4 januari 2007 om 08:42
    mangold

    “Hoeveel procent van de markt gebruikt ook al weer MacOs Carl? Ik bedoel maar ;-)”

    Des te opvallender is het dat je meer positiefs over Apple leest, dan over Microsoft.

    Maar ach, er zijn ook gigantisch veel meer mensen die in een Golfje rijden, dan in een Aston Martin…


    4 januari 2007 om 09:02
    ewout@onedaycompany.nl

    Mij verbaast het dat we deze discussie nog voeren. Sla een krant op en je ziet : stampvol advertenties. De grootste vrees die er altijd is : (vooral in Europa) – is iemand nog wel onafhankelijk ? Een begrijpelijke vraag.

    Ik denk dat als je als serieuze blogger een goed (en vindbaar) redactiestatuut opstelt, dat je van veel van de onzin kwijt moet zijn. Wees hier duidelijk over en laat duidelijk merken aan je lezers wat je hiervan in de praktijk brengt. Met zoveel bloggers op dit blog bijvoorbeeld moet het mogelijk zijn dat er een 50-50 inbreng is voor elk standpunt.

    Begrijp ik je verkeerd Marco : zijn het de lezers, de webmasters of de adverteerders die moeite hebben met blogs ?

    Aan de bedrijvenkant denk ik dat het heel aantrekkelijk is om te adverteren op een goed blog, zeker als het een duidelijke groep mensen/professionals aanspreekt. Nog beter lijkt mij voor beiden als een bedrijf een inhoudelijke bijdrage kan leveren (of sponsoren), waardoor de blog nog relevanter wordt voor de lezers.

    Laten we vooral practisch blijven, voordat we weer een neerwaartse internetgolf krijgen waarbij waardevolle blogs ten onder gaan of opgaan in de grote hoop, omdat ze zichzelf niet financieel drijvend wisten te houden.


    4 januari 2007 om 10:00
    Patrick

    @Marco, praat me er niet van! Was al jaloers op Boris, maar nu ook op jou!


    4 januari 2007 om 10:04
    Kasper Katje

    Ewout, alles wordt nu op 1 hoop gegooit maar er is natuurlijk wel een wezelijk verschil tussen advertenties (bijna elk weblog of elke website heeft wel banners draaien) en of je in ruil voor een vergoeding/gift ineens ‘redactioneel’ aandacht aan een dienst of product besteedt.

    Het gaat dan ook denk ik niet zo zeer over het onafhankelijk zijn of niet maar om de geloofwaardigheid die je wellicht op het spel zet.

    Zelf heb ik er geen problemen mee, heb een boekenplank vol gifts staan en regelmatig een leuk bedrag op mijn rekening ontvangen voor wat publiciteit.


    4 januari 2007 om 10:19
    Mark de Kock

    @ Marco Gebruik nu een tijdje de Vario II(Qtek) met een T-Mobiole flat fee account. Hoor graag jouw ervaringen. Wellicht kunnen we daarna nog ruilen 🙂


    4 januari 2007 om 19:15
    Kasper Katje

    Ook gekregen Markies?


    4 januari 2007 om 20:05
    Mark de Kock

    Bedongen in pakket werkgever. gebruik het in samenhang met een laptop voor connectivity. In de trein msn’en met de telfoon of via laptop was de eerste keer toch best apart. Nu gewoon.

    Best bereid om er een review mee te publiceren en over te schrijven voor T-Mobile als dat aanbod komt.

    Blijft ook voor mij een een discussie of je hiermee een deel van geloofwaardigheid opgeeft. Denk dat het mee valt als de oprechte mening ook is wat je schrijft en dat is objectief. Er zijn genoeg mensen die het kunnen en schat mijzelf er 1 van 🙂


    4 januari 2007 om 20:13
    Kasper Katje

    Nou het viel mij iig op dat je het ook met naam en toenaam in je artikel noemde waar volgens mij ‘PDA’ of iets dergelijks ook volstaat dus ik had meteen zoiets van ‘goh, gesponsord?’. 😉


    4 januari 2007 om 21:17
    mangold

    Ben ik nou de enige die al z’n spullen nog gewoon koopt? 😉


    4 januari 2007 om 21:22
    Mark de Kock

    Hehe. nope. Was eigenlijk meer om aan te geven dat het de HSDPA versie is en niet de GPRS versie maar het wordt nu wat technisch. had ook PDA met snel internet kunnen zeggen inderdaad… 🙂


    4 januari 2007 om 21:23
    Mark de Kock

    hoho.. Heb een K750i en PDa(M600) liggen. beide keduuk gegaan en toen pas de nieuwe PDA gekocht. nu we het toch over Mobiel hebben. Hebben jullie ervaring met en enige punten toe te voegen op het ene laatste stukje op mijn weblog? (Sorry Marco, eerlijke vraag en geen promotie bedoeld)


    4 januari 2007 om 21:27
    Arnoud Rademaker

    @Carl,

    Nee hoor Carl, je bent niet de enige die zijn spullen zelf koopt. Ik koop ook gewoon mijn aandeeltjes zelf zonder dat de Postbank me sponsort. Misschien is dit een schrale troost voor je 😉

    Groet,

    Arnoud


    4 januari 2007 om 21:32
    Kasper Katje

    Kopen? Wat is dat? 😛


    4 januari 2007 om 21:45
    Michel

    Niets mis met productreviews, want dat zijn het. Zeker wanneer een blogger de vrijheid heeft eerlijk te schrijven wat hij vindt. Hoe denk je dat dat in een hoop bladen gaat? Boek en cd recensies? Precies..

    De Blackberry actie is nu al geslaagd. Bloggers kunnen het niet laten alvast te schrijven hoe blij ze zijn dat ze dat ding krijgen. Andere bloggers en reaguurders gooien daar nog een positief schepje bovenop door te roepen dat ze hem ook heel graag zouden willen hebben. Wanneer je blackberry niet kent zal je hier al gaan voelen dat het toch wel heel wat is! 😉

    Wat mij in het algemeen overigens opvalt is dat het voornamelijk bloggers zijn die klagen over dit soort acties. En dan met name de bloggers die niet betrokken zijn in dergelijke acties.


    5 januari 2007 om 12:13
    Michel

    Overigens ben ik wel voor de omgekeerde aanpak. Van alle gadgets boven de 500 euro die ik toegestuurd krijg houd ik een maand lang een compleet weblog specifiek over die gadget bij 😉

    Voor auto’s doe ik dit een jaar.


    5 januari 2007 om 12:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!