25 miljoen Europeanen laten zich beinvloeden door weblogs

19 november 2006, 12:30

Begin november verwezen we nog naar een onderzoek van Richard Edelman en Technorati waaruit bleek dat bloggers bij het zoeken naar produktinformatie vooral andere bloggers vertrouwen. Een week later verwees Frank Heukels op Molblog naar een onderzoek van IPSOS Mori waaruit bleek dat ook consumenten zich meer en meer laten beinvloeden door weblogs. Uit dit onderzoek zou blijken dat 24% van de Europeanen een weblog een betrouwbare bron van informatie vindt. Daarmee zijn weblogs populairder dan bijvoorbeeld tv-advertenties (17%) en e-mail marketing (14%). Alleen de dagbladadvertenties (30%) worden door de respondenten als betrouwbaarder gezien.

Deze week vond ik via Hotwire PR eindelijk wat meer informatie over dit onderzoek. De belangrijkste resultaten uit het onderzoek op een rij:

  • The direct link between user-generated content and people’s intentions to purchase a product or service is highlighted by the new research(1) which found that a third (34% or 25 million) of Europeans say they have not purchased a product after reading comments on the internet from customers or other private individuals.
  • Blogs are now a near second to newspapers as the most trusted information source: A quarter (24%) of Europeans consider blogs a trusted source of information, still behind newspaper articles (30%), but ahead of television advertising (17%) and email marketing (14%).
  • High spenders are most trusting of blogs: Of those who spend more than 145€ (£100) online every month, the proportion of people who trust blogs rises to 30%.
  • France leads European blogging; Britain lags: Across Europe, six out of ten (61%) internet users have heard of blogging, and one in six (17%), have read a blog. France is the most blog-savvy country in Europe, with 90% of respondents familiar with blogs. The British are the least blog-aware, with only 50% having heard the term. In Germany, 55% have heard of blogs, 58% in Italy and 51% in Spain.
  • Blogs are now driving purchase decisions: More than half (52%) of Europeans polled said that they were more likely to purchase a product if they had read positive comments from private individuals on the internet.
  • They also block purchases: Nearly 40 million Europeans have not bought something after reading comments posted online.

Het Europese onderzoek is in september 2006 uitgevoerd door Ipsos MORI waarbij 2,214 respondenten (15+) zijn ondervraagd waarvan 526 uit de UK, 440 uit Frankrijk, 485 uit Duitsland, 378 uit Italie en 385 uit Spanje.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Marco

    Interessant artikel, maar wel met een aantal vreemde statistieken. Zoals deze: “a third (34% or 25 million) of Europeans say they have not purchased a product after reading comments on the internet”. Volgens deze alinea staat 34% van de Europeanen gelijk aan 25 miljoen mensen. Een snelle berekening leert dat er dan 73,5 miljoen Europeanen moeten zijn (100/34 * 25 miljoen). Nu kan men debatteren over welke landen er bij Europa horen, maar 73,5 miljoen mensen is wel erg weinig. Dit is ongeveer de bevolking van Duitsland alleen al.

    Ook opmerkelijk: 24% van de mensen vind blogs een betrouwbare bron van informatie, maar slechts 17% heeft ooit een blog gelezen. Conclusie: mensen die nog nooit in hun leven zelf een blog hebben gezien, vinden blogs een betrouwbare informatiebron. Dit zegt of iets over de kracht en geloofwaardigheid van blogs als platform of iets over over de betrouwbaarheid van het onderzoek. Zonder nadere informatie over de onderzoeksmethodiek blijft dit lastig te beoordelen.


    20 november 2006 om 10:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!