Emerce verdubbelt abonnementsprijs – verstandig?

2 januari 2007, 14:49

Ik krijg zojuist een mailtje binnen over een nieuw evenement van Emerce. De laatste paragraaf viel mij het meest op:

Emerce-leden hebben gratis entree. Niet-leden betalen € 100,- maar zij ontvangen een jaar lang gratis Emerce (t.w.v. € 100).

100 euro? Emerce was toch altijd 55 euro? Dat blijkt dus niet meer het geval: vanaf dit jaar kost een abonnement inderdaad 100 euro. Een opvallende stap in een tijd waarin almaar meer vakinformatie beschikbaar komt via print, websites, weblogs en dergelijke, en in een tijd waarin de informatie langs steeds meer wegen ontsloten wordt: denk bijvoorbeeld aan content aggregators als Nu.Z en Google News.

Aangezien de website en het blad zelf niet grondig lijken te veranderen, neem ik aan dat Emerce in 2007 actiever in gaat zetten op evenementen. In vergelijking met sommige seminarss en congressen waar deelname in de honderden euro’s loopt is 100 euro voor een heel jaar natuurlijk niet al te hoog, maar aan de andere kant is het wel een forse stijging ten opzichte van afgelopen jaar. Is dat nog verstandig in deze tijd?

Anders Floor
Ondernemer bij Dimmle

Categorie
Tags

11 Reacties

    Robert de Boer

    Dat was me ook al opgevallen inderdaad. Benieuwd hoe ze dat gaan doen met de lopende abonnementen?


    2 januari 2007 om 14:53
    Roy Huiskes

    Ik kan eigenlijk alleen maar hetzelfde concluderen als dat Anders al heeft gedaan: de evenementen zullen belangrijker worden. Misschien dat daar dan wel weer bepaalde inlogcodes voor Emerce subsites met informatie aan verbonden zijn. In ieder geval genoeg mogelijkheden lijkt mij.

    Overigens denk ik dat elke blad dat wil voortbestaan haar bladen moet gaan gebruiken voor diepte interview en langere opiniestukken. Online worden lange stukken tekst toch duidelijk minder gewaardeerd en kun je deze op veel leukere manieren brengen (podcast, vodcast, slideshares enz.)

    In het blad wil ik graag stukken lezen die ik thuis op de bank, op het toilet of als ik moet wachten op iets kan lezen, terwijl ik online vaak toch een stuk gerichter bezig ben.


    2 januari 2007 om 15:06
    Paul van Veenendaal

    Kunnen Karel & Marco nu ook het dubbele gaan vragen voor hun stukken in Emerce?


    2 januari 2007 om 15:12
    media

    Ik zal mijn tarief voor Emerce inderdaad ook maar eens verdubbelen 😉


    2 januari 2007 om 15:14
    johan

    Verdubbelen van de abonnementprijs en meer advertenties? Is het jullie ook opgevallen dat het laatste nummer bijna helemaal bestond uit advertorials?

    Ik wil best betalen voor een abonnement voor een goed vakblad, maar dan graag met redactionele inhoud en geen advertorials!


    3 januari 2007 om 00:53
    Rogier Swagerman

    Allereerst even een correctie op het bericht, de prijs van een jaarabonnement op Emerce was niet 55 euro, maar 65 euro. De nieuwe prijs is 35 euro per jaar hoger dan voorheen. Naast het blad krijg je dan gratis toegang tot zes Emerce Updates, 100 euro korting op eDay en, hoewel openbaar, een site met iedere dag nieuws. Een abonnement op Emerce is dus meer dan het blad.

    Reden voor de prijsverhoging is dat we voor de oude prijs niet meer zouden kunnen doen wat we willen doen. Daarnaast is de prijs vergeleken met wat er in de markt wordt gevraagd in onze zeer redelijk.

    Hoewel het steeds makkelijker voor de nieuwsconsument is om aan professioneel nieuws te komen via het web, moet uiteindelijk dit nieuws toch verzameld, geschreven en gepubliceerd worden. Nu.n/z en Googlenieuws springen hier inderdaad slim op in, maar als we dit allemaal zouden doen houden we geen nieuws meer over.

    @ John: je begrijpt dat je een redactionele zenuw raakt met kritiek over advertorials. Ik wil je er dan ook op wijzen dat Emerce een strikte scheiding kent tussen redactie en verkoop. In het blad, de Updates, Eday en de site proberen we deze scheiding duidelijk te maken.

    Tot slot een bericht voor de bestaande abonnees: voor onze bestaande lezers rekenen wij dit jaar nog de oude prijs.


    3 januari 2007 om 11:25
    W. Rigter

    Komop, John heeft groot gelijk. Het laatste nummer van Emerce was verschrikkelijk. Geen abonnee zit te wachten op een stortvloed aan flutverhaaltjes. Het argument dat advertorials netjes gescheiden zijn doet er zonodig nog minder toe. Het gaat om de verhouding inhoud – reclamerommel, en wat dat laatste betreft mag ik hopen dat het betreffende nummer gratis was.

    Wat de exorbitante prijsverhoging betreft: hopelijk vallen al die niet begrootte extra’s in de smaak bij uw abonnees.


    3 januari 2007 om 18:46
    Rogier Swagerman

    @ W. Rigter: Het laatste nummer, Emerce 64, bevat één advertorial. Maar ik denk dat je dat niet bedoelt. Naast de reguliere nummers brengen we als extra de Emerce 100, met een onderzoek dat is uitgevoerd door de redactie. In de Emerce 100 geven we extra ruimte voor adverteerders en inderdaad dit nummer is gratis voor leden.

    Hiermee hebben we ook gelijk de kern van de discussie: welk businessmodel gebruik je: betaald of niet betaald? Ik denk dat ik lezers van Marketingfacts niet hoef te vertellen wat de voor- en nadelen zijn van de modellen.


    4 januari 2007 om 08:16
    Mark de Wit

    Voor mij des te meer redenen om vakinformatie vooral online te zoeken. Daar is het (nog) gratis te vinden en ook een stuk sneller beschikbaar. Papier? Dat komt er bij mij zo min mogelijk in.


    4 januari 2007 om 11:37
    johan

    @rogier. Ik heb als abonnee niet begrepen dat ik een GRATIS EXTRA NUMMER heb ontvangen met daarin grondig onderzoek en een UITGEBREID OVERZICHT van de ALLE bedrijven AKTIEF in Nederland. Ik heb mij enorm geirriteerd aan nummer 100, als waardeloos en vol advertenties!

    Dat gemuts over ‘Gratis bij’ is dus echt ouderwetse marketing flut. E100 voor 9 nummers, dus bijna Hfl 25,- per nummer!!!

    Hebben jullie onderzoek gedaan onder de lezers of ze al jullie extra’s wel willen? Hou toch eens op met uitbreiden en ongecontroleerde risico’s. Doe waar je goed in bent: 10x per jaar een redactioneel blad over de ontwikkelingen in technologie en marketing en praktische toepassingen, een website met het laate nieuws en een paar keer per jaar een netwerk bijeenkomst.

    Qua businessmodel: als jullie geloven in de commerciele waarde van de extra’s dan laat je de klant kiezen waar hij gebruik van wil maken ipv een allin tarief. Diensten moeten zichzelf bewijzen en bedruipen.. Activity Based Costing…? Transparantie…?


    9 januari 2007 om 09:58
    Arend

    Recent kreeg ik een acceptgiro, of ik 100,- euro wilde overmaken.

    Van te voren ben ik niet op de hoogte (via mail/telefoon/post) gesteld van de verhoging.

    Ik sluit mij aan bij de vorige posts. Ik heb mijn abonnement opgezegd.


    25 februari 2007 om 13:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!