• Mobile
    wordt gesponsord door

De buzzwords voor 2007

De buzzwords voor 2007
, Carl Mangold

Het vuurwerk en de kurken hebben geknald, 2006 is voorbij. Nu 2007: wat gaat dit jaar ons brengen?

1. Video

YouTube haalt ‘t einde van dit jaar wellicht niet, omdat het zo’n gigantische bende is. Maar video is absoluut een blijvertje. Mensen en merken zullen steeds vaker dit medium inzetten om ‘hun zegje’ te doen, en TV-stations zullen hun uiterste best doen om dit tegen te werken.

Allereerst gaan ze er natuurlijk voor zorgen dat YouTube 100% vrij van ‘copyrighted material’ wordt (iets wat YouTube best eens de kop kan kosten), allertweedst gaan ze allerlei onderzoeken publiceren die laten zien dat de 30-seconden commercials toch écht nog steeds hardstikke goed werken, en allerderdst gaan ze hun positionering proberen hoog te houden door de ‘kwalitatief veel lagere’ user generated content consequent af te kraken. Maar dit alles werkt natuurlijk eerder tegen, dan voor.

Voor reclamebureaus is online video een tweesplitsing: aan de ene kant moet hun interrupterende, parasitaire communicatie steeds korter worden, terwijl aan de andere kant juist ruimte ontstaat voor veel langere, autonome video-communicatie. En de keuze hiertussen zal voor veel commercialmakers een moeilijke zijn. (Al is ‘t alleen al om het feit dat je aan die 5-seconden commercialtjes waarschijnlijk net zoveel verdient als aan die 5-minuten clips.)


2. Brandgagement

Het tweede buzzword van 2007 is brandgagement, oftewel ‘het opzettelijk betrekken van je klanten bij je innovatie, merkbouw en marketing’. De consument heeft ‘t inmiddels immers wel duidelijk genoeg gemaakt, dat hij aan het roer staat; het toonaangevende TIME heeft de consument zelfs al tot ‘person of the year’ uitgeroepen.

Merken die vorig jaar nog bang waren voor hun klanten, zetten in 2007 massaal de deuren open. En maken daarmee dankbaar gebruik van die enorme drang tot meewerken, die bij hun klanten leeft. Hun eerste stap in de brandgagement ‘arena’ betreft vanzelfsprekend het maken van copyrights-vrije, online video’s, die hun klanten naar eigen inzicht mogen verspreiden. Maar al snel zullen ze ook op creatief, innovatief en instructief vlak de hulp van hun klanten leren te waarderen. En zullen de communicatieconcepten waarbij de klant écht centraal staat als paddenstoelen tevoorschijn ploppen.

Ook dit is weer een moeilijke voor de ouderwetse reclamebureaus. Zij zijn immers alleen maar gewend aan het maken van interrupterende éénweg ‘communicatie’, en weten bij god niet wat ze met die input van de consument aan moeten. Above the line bureaus hebben überhaubt nog nooit naar de consument geluisterd, en below the line bureaus hebben alleen ervaring met het verwerken van antwoorden op de door hun gestelde vragen. Alleen online bureaus en callcenters hebben ervaring met ‘inbound communication’, en die zitten dus - nu al - tot hun nek in ‘t werk…


3. Real Life

Tot slot - ik laat het bij drie buzzwords, in de reacties op dit artikel komen er ongetwijfeld nog tientallen bij - gaat het internet in 2007 kennis maken met ons echte, fysieke leven. Was ‘internetten’ tot nu toe nog equivalent aan het ‘achter een computer zitten’, in 2007 worden zowel die computer als dat zitten, door andere apparatuur en bezigheden, naar de achtergrond geschoven.

Het kernwoord in deze trend is ‘doen’. We zwiepen ons in ‘t zweet met de Wii remote, we registreren onze jogging rondjes met de Nike+iPod Sport Kit, we houden onze baby in de gaten met de KPN Iris, we zoeken onze weg (en vermijden de files) met de TomTom, we ‘GEO-mappen’ onze foto’s met camera’s met GPS, we uploaden onze GSM-foto’s mobiel naar Flickr, of worden vliegende reporter voor bijvoorbeeld Skoeps, ... het houdt niet op.

Wat mensen echter niet gaan doen, is het simpelweg kijken naar voorgeprogrammeerde content / TV op je mobieltje. Dat doen ze online al steeds minder, en het moet wel heel gek lopen als ze dat via hun veel duurdere mobiele verbinding ineens wél gaan doen. Nee, mobiel internet gaat om functionaliteit en functionele content. Dingen als hierboven, en dingen zoals bijvoorbeeld het tijdens je huizenjacht even met je mobieltje naar binnen kijken (typ een nummer in, en je ziet op je GSM een filmpje van hoe dat huis waar je op dat moment voor staat er van binnen uitziet). Of bijvoorbeeld het downloaden en doen van allerlei extra’s, met betrekking tot het evenement waar je op dat moment van geniet.


4, 5, 6, ...

Welke buzzwords zijn er volgens jou ook ‘echt 2007’? Schrijf ze in de reacties!


Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel


  • 4. Media Gap

    2007 wordt het jaar van de omslag. Niet langer wordt er gedacht vanuit wat er technologisch mogelijk is, maar vanuit wat de consument ermee wil. De ruimte tussen wat er kan en wat men wil, noem ik de media gap. Deze kloof gaat in 2007 verkleind worden omdat ondernemers (eerder dan ondernemingen) inzien dat het aansluiten van het aanbod bij de vraag ook voor de nieuwe (2.0) meconomy telt. Het laten aansluiten van content bij de wensen van de consument (anytime, anyplace any device) vindt plaats door 3 gouden principes:

    1) branding;
    2) finding;
    3) connecting.

    Ik kom in 2007 vast nog terug op deze begrippen en de samenhang ertussen. Daarnaast zal ik ook meer gaan vertellen over de media gap.

    geplaatst op

  • 5. Sustainability

    Heb het idee dat we aan het begin staan van een nieuwe democratie(Wikipedia: macht/kracht van/door het volk). De kracht van het menselijk collectief zal buiten de kaders van technologie voelbaar worden. Concreet gezegd: andere branches dan Media/ICT gaan de gevolgen voelen van de "verbonden mens". Dit zal waarschijnlijk als eerste via een hoger verwachtingsniveau op gebied van sustainability zichtbaar zijn. Branches die het gaan voelen: retail, fashion, consumer electronics, automotive, FMCG.

    Tegelijkertijd zal er een nieuwe economie gevormd worden door en binnen deze groene verbonden groep. Denk daarbij aan hippe woorden als Crafting(http://www.etsy.com) en User Generated Products.

    Factoren die dit proces versnellen zijn RFID, Barcodes, Food Traceability en (mobile enabled) Social Networks.

    Net een spannend jongensboek...

    geplaatst op

  • 6. Emotivity

    ... een vorm van moderne antropologie. Maakt vele andere buzzwords overbodig. Overigens brandgagement, wat was er mis met likeability trouwens? :)

    geplaatst op
  • @Raimo: Consumenten hebben inderdaad de macht in handen om bedrijven te verplichten tot verantwoord, milieu-evenwichtig produceren. Maar vooralsnog merk ik de drang daartoe alleen nog maar op bij mensen die net kinderen hebben gekregen.

    Oké, jongeren praten er ook best veel over. Maar handelen ze er ook echt naar?

    @Albert: Ik vind 'emotivity' en 'likability' eerlijkgezegd veel te inside-out en oppervlakkig, voor 2007.

    Brandgagement is juist heel erg outside-in, en gaat veel dieper / is veel oprechter. De belangrijkste woorden in de definitie zijn 'opzettelijk' en 'betrekken': bedrijven gaan zich opzettelijk openstellen voor de input van hun klanten, en doen dat ook nog eens zó eerlijk en oprecht dat die klanten zich niet alleen betrokken voelen, maar het ook echt zijn.

    geplaatst op
  • @Carl 1. Video: "terwijl aan de andere kant juist ruimte ontstaat voor veel langere, autonome video-communicatie"

    Ik denk dat er een veel grotere opportunity ligt op het vlak van video. Een opportunity die nu nog maar heel weinig benut wordt; interactiviteit. Ik denk dat video advertising veel meer zal omslaan van een 'lean back ' naar een 'lean forward and interact' experience (vergelijkbaar met '3. Real Life'). Ik stel me reclame videos voor waarin je op objecten kan klikken, waar je zelf scenarios kan bepalen en die nog meer dynamisch aangepast worden aan mijn persoontje. 2006 was het jaar van de ontdekking van Flash als video platform, in 2007 zal Flash video herontdekt worden als interactief video platform (inclusief online video editing, commenting, scenarios etc).

    7. Desktop presence / samengaan van desktop en internet
    Daarnaast geloof ik dat de 2e helft van 2007 de desktop voor internet toepassingen wordt ontdekt. We staan op het punt de browser voorbij te gaan (maar absoluut niet te verlaten) in de vorm van 'widgets', desktop presence van brands etc, gebruikmakend van bestaande internet technology. Bedrijven en communicaties worden het zat om af te wachten tot klanten / bezoekers via de browser langskomen op de site. Ze benutten nieuwe initiatieven om op de desktop van de eindgebruiker te komen; 'mijn bedrijf' in de startbalk op je computer in plaats van een bookmark, alerts a-la MSN-messenger alerts die de klant van nieuwe content op de hoogte stellen, integratie van webapplicaties met desktop applicaties en waarschijnlijk nog meer desktop scenarios waar we ons tot op heden nog niet van bewust zijn.

    geplaatst op
  • Carl oppervlakkig? Sinds wanneer is anders denken oppervlakkig?

    geplaatst op
  • Interactieve video: Goede toevoeging, Waldo; 1000% mee eens!

    Desktop presence: Ook een goede. Heb je deze Adobe Apollo presentatie overigens al 'ns gezien?

    geplaatst op
  • @Albert: Wellicht heb ik je verkeerd begrepen. Ik zie 'emotivity' en 'likability' persoonlijk als simpele Hollywood- en advertising-truukjes, en daar kijkt de moderne consument echt recht doorheen...

    geplaatst op
  • @Carl. Jazeker! ps: Plezierig is ook dat ik als Adobe werknemer al volop met Apollo mag werken ;-)

    geplaatst op
  • Carl hebben we het over fancy buzzwords of over inhoud? Misschien moet je dit stukje uit 2005 eens bekijken. :)

    geplaatst op
  • @Albert: Okay, you've got me there. De term 'buzzwords' impliceert inderdaad niet direct ook 'diepgang', wellicht had ik een andere term moeten gebruiken. Mijn excuses...

    geplaatst op
  • @Carl

    Ik heb net kinderen...hmm..

    The kids zitten wel in social networks..Hebben alleen het platform(macht) nog niet mis oops gebruikt. Er hoeft maar een culturele substroming te ontstaan en het lontje is aangestoken.. Toch zal ook de gebundelde macht van jongeren toegepast gaan worden...Hoe?...Tja...Dat gaan wij meemaken..

    geplaatst op
  • Ik deel de meningen inzake interactieve video. Ben er zelf ook mee bezig ;-) En zeker ook inzake Peer Production/Wikinomics en Sustainability. Dit laatste met name vanuit ecologisch oogpunt (zie WorldChanging.com).

    Ik denk dat The Venice Project (TVP) een buzzword gaat worden in 2007. P2P TV on demand. Logisch vervolg op YouTube gezien de bandbreedte toename.

    Verder verwacht ik een sterke(re) opkomst van Google Maps, mobile software software (MoSoSo) en Google Earth.

    Ook zal de remix cultuur grotere vormen gaan aannemen naar mijn idee. Mashups maar ook in termen van sites als Jumpcut (video remixing).

    Verder verwacht ik dat de cultuur van ervaringen/belevenissen langzamerhand zal worden vervangen door transformatie/verdieping. Dit kunnen we nu al zien bij MTV in diverse peer reviewed programma's die niet alleen maar gaan over uiterlijke zaken maar steeds vaker innerlijke zaken aan de orde stelt.

    geplaatst op
  • Trendwatcher Marian Salzman doet de voorspelling dat Skype dit jaar groot wordt. Ze doet dat voor marketingconcern J. Walter Thompson (JWT), voor welk bedrijf Salzman het uithangbord is. De voorspelling voor 2007 is gedaan met een lijst van 70 producten, diensten en trends die 'in' zullen zijn komend jaar. Die voor media en/of technologie luiden (via Planet):

    1. Skype/Voip
    2. Wii en volgende generatie spelsystemen
    3. Sociale netten trekken bedrijven
    5. Mini-technologie zoals kleine tv's en nog kleinere iPods
    6. opkomst van nanotechnologie
    11. Realityshows op zoek naar talent
    15. Gebruikers die reclame produceren
    24. Mobiele apparatuur uitzetten
    30. Onverschilligheid tegenover merken
    34. Internet-TV
    35. Burgerjournalistiek
    36. RSS
    38. Google-dominantie (Google koopt maar, Microsoft volgt)
    39. Mobiele video
    50. Betaling voor user-generated content
    52. iPhone
    53. Co-branding (zoals Nike en Apple)
    58. Mash-ups (music, Web sites, everything)
    62. Meertalige bioscopen
    65. Web-gebaseerde microfinanciering

    Ook eMarketer heeft een top-10 trends voor 2007:

    1. Online advertising stijgt naar 20 miljard dollar in de USA
    2. Veel hype maar nog niet veel geld voor online video advertising
    3. Een miljard dollar advertentieinkomsten voor sociale netwerken
    4. Video spellen worden downloadbaar
    5. Hispanics en zwarten groeien van 35 naar 37 miljoen mensen in de USA
    6. Mobiele TV wordt gelanceerd
    7. B2C E-Commerce passeert 200 miljard dollar omzet in de USA
    8. Word-of-Mouth via blogs krijgt meer invloed op aankopen
    9. Breedband: dienstverlening wordt net zo belangrijk als snelheid
    10. Video on Demand zorgt voor meer tijden en plaatsen om TV programma's te bekijken

    Andere lezenswaardige voorspellingen:
    http://mashable.com/2006/12/28/2007-predictions-response/
    http://mashable.com/2006/12/29/2007-predictions-round-two/
    http://www.gartner.com/it/products/research/predicts07/markets07.jsp
    http://www.denieuwereporter.nl/?p=733

    geplaatst op
  • En in het jaar dat mobiel internet definitief doorbreekt mag een lijstje van mobiele trends niet ontbreken:
    http://hotmobile.blogspot.com/2007/01/seven-top-mobile-and-wireless-trends.html

    geplaatst op
  • Nog een paar lijstjes die hier niet mogen ontbreken:
    Top 10 Viral Video Moments of 2006
    Top 10 Online-Video Predictions for 2007

    geplaatst op
  • @Yuri

    "Verder verwacht ik dat de cultuur van ervaringen/belevenissen langzamerhand zal worden vervangen door transformatie/verdieping. Dit kunnen we nu al zien bij MTV in diverse peer reviewed programma's die niet alleen maar gaan over uiterlijke zaken maar steeds vaker innerlijke zaken aan de orde stelt."

    Ik zie dit als de vershuiving van "wie ben ik?" naar "waarom ben ik". Deze vraag stellen consumenten zich niet alleen maar ook bedrijven. Waarom ben ik hier?

    De "wie vraag" werd beantwoord door Brand Management/Advertsing. De tijd dat onze uiterlijke identiteit belangrijk was. Volgens mij veroorzaakt door het "isolement" waar wij(consumenten/bedrijven) in leefden.

    De "waarom vraag" geeft impliciet aan dat wij onderdeel uitmaken van een groter geheel. Dus verbonden zijn.

    Slechts een theorie in wording..

    geplaatst op
  • Hi, hier een aanrader. Zo zie je alle resultaten van PSFK's trend hunt voor 2007..

    http://www.youtube.com/results?search_query=psfk2007

    geplaatst op
  • Brandgagement...
    Mag ik 1 ding adviseren? Betrek nooit je klant actief in jouw denkproces. In b2b markten, ok, maar b2c, no go. Al zo lang als ik aan het marketen ben (20 jaar) wordt er over klantparticipatie geroepen. Ik heb het nog nooit in het groot zien werken. Het is vooral een leuke gimmick om te roepen dat je klanten betrekt in je business denken en doen. Dit soort trends, geloof er niet in.
    Dat bedrijven anders met hun klanten moeten omgaan, dat dat lastig is en dat hun (traditionele) bureaus daar moeite mee hebben, die struggle zien we allemaal.
    Bedrijven moeten investeren in het krijgen van klantbeelden. Niet afgaan om harde klantinformatie. Dan kan participatie van klanten een onderdeel zijn van de vorming van een klantbeeld. Maar het is niet leidend.

    geplaatst op
  • @Egbert: De mate waarin een bedrijf haar klanten betrekt bij haar doen en laten hangt natuurlijk sterk af van het type bedrijf. Om een simpel MKB voorbeeldje te nemen: een kapper laat zijn klanten veel meer beslissen dan een huisarts.

    Brandgagement is een proces dat gericht is op het verhogen van het bedrijfsresultaat in de gebieden innovatie, merkbouw en marketing, door de klant bij die processen te betrekken. En zodra die betrokkenheid van de klant je bedrijfsresultaat negatief beïnvloedt ben je dus fout bezig. (Een vanzelfsprekendheid die voor alle processen geldt).

    geplaatst op
  • Goed punt Egbert Jan en wellicht is het goed om ook eens met een artikel te komen waarom je dit nu juist niet moet doen en wat volgens jou dan wel de echte trends in marketing zijn. Idee?

    geplaatst op
  • Weet niet voor overige buzzwords, maar video is zeker interessant. Echter lijkt het mij sterk dat Google op iets gehokt heeft en er veel geld in geinvesteerd heeft- en dat het dit jaar nog niet eens haalt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.