Hoe snel het is gegaan
Afgelopen vrijdag was ik bij een Generation Next bijeenkomst op de Avans hogeschool in Breda. Behalve dat het leuk is om oud docenten en andere alumni te zien, was het ook zeer interessant te zien hoeveel er veranderd is de laatste twee jaar. Want twee jaar geleden stond ik als gast docent aan tweedejaars marketing studenten een training interactieve marketing te geven. Bij mijn vraag: “wie weet er wat een weblog is?” stak slechts twee van de 50 leerlingen zijn of haar hand op. Afgelopen vrijdag vroeg spreker Hans Mannak van Reddion wie er weblogs las en gebruikte aan een groep van 25 studenten en alumni en meer dan 50% antwoorde positief.
Een eye opener voor mij, want de school doet nog steeds helemaal niets op dit gebied, behalve dan nu af en toe een Generation Next meeting. Studenten zelf zijn dus bewust aan het worden van de kracht van de weblogs en zien het als een integraal onderdeel van hun informatie voorziening en media mix. Hoewel er nog een lange weg te gaan is natuurlijk, het moet gewoon een vast onderdeel van elk curriculum Commerciële Economie worden, worden de eerste stappen gezet door studenten zelf.
Hoe staat het eigenlijk met Generation Next? Ik zie en hoor dat er evenementen worden georganiseerd, maar verandert er ook iets?
@Arjen: wat bedoel jij precies met “verandert er ook iets”?
Arjan, in zo’n korte tijd? Ik denk dat je over een paar jaar die vraag nog eens moet stellen. Maar dat geeft ook niets, je zult ergens moeten beginnen en dat doet Generation Next heel goed.
@ Arjen: nee, helaas is interactieve marketing nog nergens dankzij ons in het curriculum opgenomen. Zoals Marco ook al aangeeft, Generation Next is pas sinds begin oktober live en toen waren de curricula van dit jaar al vast gesteld. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat de contacten met de hogescholen/universiteiten (enkele positieve uitzonderingen zoals de HAN Nijmegen, Avans Breda en HvA daargelaten) ook niet zo snel verlopen als we hadden gehoopt. Maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd dus we gaan vrolijk verder en proberen de opleidingen gewoon een voor een te “bekeren” 😉
Dat Romantique pour IAM is inderdaad een leuke actie, maar is helaas alleen toegankelijk voor studenten van de HvA (zij zijn ook de hoofdorganisator). Wij zijn wel ook bezig met een landelijke versie (alleen dan onder een andere naam e.d) wat medio mei volgend jaar zal plaatsvinden.
Marco, je hebt ook helemaal gelijk. Ik bedoel het ook niet negatief, vroeg me eigenlijk gewoon af hoe de stand van zaken is. Het gaat goed dus.
@Arjen: overigens denk ik dat het gastcollege (waar deze post mee begon) een goed voorbeeld is van de dingen die aan het veranderen zijn. Ik heb zelf a.s. woensdag een gastcollege geregeld op mijn oude Hogeschool (InHolland Rotterdam) dus we komen er wel. Het zijn kleine beginnetjes, maar je weet wat ze zeggen: alle kleine beetjes helpen!
@Arjen: en wanneer kunnen we de afdeling van Generation Next op de Universiteit van Tilburg verwachten 😉
Lijkt me geen slecht idee. Polle heeft na zijn NIMA students bestuursjaar binnenkort ook genoeg tijd. En Ralph van Molblog studeert volgens mij ook in Tilburg. Er zijn er vast meer.
Er is nog een lange weg te gaan, maar wat ik gemerkt heb op Avans in Breda is dat door Generation Next er nu meer dan enkel intentie is. Ik roep daar al jaren (toen ik er als student zat al, dat is toch 7 jaar geleden) dat er iets aan gedaan moest worden. En afgezien van die ene projectweek die ik zelf daar gedraaid heb gebeurde er nooit veel. Nu weer een gastcollege is een stap in de goede richting. En het feit dat het uit de studenten komt, en niet enkel woorden maar ook daden zijn, heeft de voedingsbodem daar wel verstevigd. Er lijkt meer en meer animo voor het onderwerp en men komt langzaam in actie.
schrijven is een kunst: wat een slecht geschreven verhaal zeg…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!