Hoe ziet jouw long tail van search er uit?

Hoe ziet jouw long tail van search er uit?

Long Tail van Marketingfacts

Begin november werd ik gewezen op HitTail, een gratis long tail search tool. Het werkt eenvoudig, je vraagt een account aan en plaatst de code die je krijgt op je eigen website. Na verloop van tijd krijg je inzicht via welke zoekwoorden bezoekers op jouw website komen. Tot zover weinig anders dan wat je met een willekeurig websitestatistiekenprogramma ook kunt krijgen (behalve dan de visuele weergave). Maar wat HitTail bijzonder maakt is dat het ook suggesties geeft op welke zoekwoorden je meer (of minder) zou moeten richten.

Bovenstaande grafiek (klik op de grafiek voor een vergroting) laat de long tail van search voor Marketingfacts zien. Gedurende de afgelopen periode zijn ruim 15,000 unieke zoekwoorden geregistreerd. De top 10 zoekwoorden leveren 9% van de bezoekers uit zoekmachines, de long tail levert maar liefst 91% van de bezoekers uit zoekmachines.

Hoe ziet jouw long tail van search er eigenlijk uit?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Je zou eigenlijk de dubbelingen moeten samenvoegen: marketingfacts, marketing facts, http://www.marketingfacts.nl en marketingfacts.nl zijn feitelijk hetzelfde. Hetzelfde geldt voor diverse varianten van mediabox.
    Wat is overigens: 1157044826382762bgnboexe?
    En wordt er nooit op mij gezocht? Of iets minder onbescheiden op Marco Derksen?

    geplaatst op
  • Dat zou inderdaad een aardige toevoeging zijn Gijsbregt!

    De zoekterm 1157044826382762bgnboexe heeft te maken met de recente Europese weblogverkiezingen. Blijkbaar zijn er veel mensen die deze code hebben gebruikt om te kijken wie er naar de Bob's heeft gelinked.

    geplaatst op
  • Koel!
    @Gijsbregt: Gewoon doorgaan....:-) eens kom je in de longste tail. Ik zal een keer op je zoeken!

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: mijn searchresult is ook binnen als het goed is... ;-)

    @Marco: welke zoekwoorden werden er geadviseerd meer op te focusen?

    geplaatst op
  • Marco bedankt voor de tip, we zullen hem ook eens op DutchCowboys plaatsen.

    geplaatst op
  • Grappig idd.

    Bij ons levert, via search, 10% van de zoekwoorden 15% van de traffic, de overige 90% staat garant voor 85% van de traffic.

    Totaal gemeten over 1819 bezoekers, die via 1239 zoekopdrachten kwamen.

    Derhalve denk ik dat dit overal wel zo zal zijn?

    geplaatst op
  • Goedemorgen,

    Boeiend. Maak ik nu een juiste constatering door op te merken dat veel bezoekers min of meer toevallige passanten zijn. Hun aandacht wordt aanvankelijk getrokken door zoekopdrachten die niet rechtstreeks met de hoofddoelstelling(en) van de site te maken hebben. Klopt deze bezoekers soms jaren later geboeid zijn over content waarvan jij al bijna vergeten was dat je het had geschreven? Vervolgens blijft een gedeelte terugkomen.

    Zoekopdrachten kun je niet dicteren. Geduld en zorgvuldig opgebouwde content wel. Laat bovengenoemd artikel ons zien dat het voor themaweblogbeheerders eerder een kwestie is van kwaliteit dan een kwestie van actualiteit. Natuurlijk, beide zijn noodzakelijk. Het eerste om bezoekers te trekken en het tweede om bezoekers vast te houden.

    Naar aanleiding van bovenstaand artikel denk ik dat er in de loop der jaren, bijvoorbeeld op Marketingfacts, een verschuiving plaatsvindt van het percentage bezoekers dat via zoekopdrachten binnenkomt en mensen die Marketingfacts rechtstreeks bezoeken. Klopt dit?

    Mijn reactie is gebaseerd op de recentelijk geplaatste bezoekersgrafiek van Marketingfacts op deze site. Zo ook de ontwikkeling van Wikipedia. De eerste jaren, na het ontstaan van beide sites, stijgen de bezoekersaantallen praktisch niet. In hoeverre heeft de toename van het vaste dagelijkse bezoekersaantal te maken met zoekopdrachten die pas (veel) later na het plaatsen van de content worden ingetypt? Persoonlijk ben ik ook op deze manier een vaste bezoeker geworden op Marketingfacts.

    Kan ik de juiste conclusie trekken dat veel themaweblogbeheerders er vroegtijdig mee stoppen omdat ze het principe van de ‘long tail search’ onvoldoende begrijpen? Teleurgesteld door het geringe bezoekersaantal haken zij af. Daarentegen kunnen themaweblogbeheerders moed putten uit de vindbaarheid van goede content. Content kun je dicteren en daarmee ook je bezoekersaantal.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • @Arnoud zie ons artikel "Google bedankt" http://www.dutchcowboys.nl/weblog/8420

    geplaatst op
  • Dank voor de tip, jongens. Zeker voor weblogs (waarvan de oudere content behouden blijft), de moeite waard. Zal het even installeren.

    geplaatst op
  • @Arnoud, ik zal hier op een ander moment zker nog wat dieper op ingaan, maar in het kort komt het er op neer dat de long tail enorm belangrijk is voor bezoek naar weblogs (eigenlijk voor alle contentsites) maar dat je wel voorzichtig moet zijn met je afhankelijkheid daarvan.

    Om te voorkomen dat je te afhankelijk bent van zoekmachines, is het van groot belang dat je ook andere kanalen gebruikt om bezoek te genereren. Voor de mensen die mijn laatste presentatie op de businessblogmeeting hebben gezien, weten dat ik voor marketingfacts streef naar een gelijkmatige verdeling tussen de kanalen.

    Er is echter nog een andere reden waarom wij niet de meeste focus leggen op zoekmachines en dat is zoals je ook aangeeft dat het bezoek vanuit de zoekmachines het minst waardevol is voor weblogs zoals marketingfacts. Het zijn vooral passanten en er blijft maar een heel beperkt deel over dat doorgaat als lurker. Eigenlijk is het voor een belangrijk deel waste omdat ze de effectiviteit van advertenties verstoren (nauwelijks geinteresseerd in het aanbod, lage doorklik) en niet bijdragen aan de community (weinig tot geen reacties, vaak anoniem).

    Staar je dus niet blind op die long tail; is prima voor de aanvoer van potentieel nieuwe lezers maar het rendement is erg laag. Beter is om met kwalitatieve content te zorgen dat je gezien (en gelinked) wordt!

    De extra traffic vanuit de zoekmachines is natuurlijk wel een leuke stimulans voor bloggers om door te gaan!

    geplaatst op
  • Ik heb de longtail van WaarMaarRaar.nl even als html opgeslagen. Hier kan je 'm bekijken. Vraag me niet waarom er zoveel 'bijzondere' zoekwoorden in de lijst staan.

    Top ten keywords are 7.5% of all your search traffic.
    Long tail keywords are 92.5% of all your search traffic.
    Total unique keywords collected: 39055

    geplaatst op
  • @ Marco, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben het helemaal met je eens dat je niet op één paard moet wedden. Voor een calimero-marketeer kan het wel een leuke (gratis) bijkomstigheid zijn.

    geplaatst op
  • hmm .. mijn longtail is maar een kleintje.. onder de 90% in elk geval hehe

    Top ten keywords are 16.8% of all your search traffic.
    Long tail keywords are 83.2% of all your search traffic.
    Total unique keywords collected: 3893

    (voor http://www.wistudat.net)

    geplaatst op
  • Erg handig. Heb het net voor een artikel geïnstalleerd gisteren en pluk nu al vruchten. Blijkt nl. dat een of andere AdSense/porno-fuik op het inhoudsnetwerk nogal wat kliks voor mijn site 'oplevert'. Dat kun je in je AdWords-account niet zien. Meteen uitgesloten dus die koekebakker.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.