Eerste kwaliteitslabels voor Belgische webontwikkelaars

14 december 2006, 23:28

Eerste kwaliteitslabels voor Belgische webontwikkelaarsVanavond werden in Edegem (Belgie) de eerste kwaliteitslabels van Feweb uitgereikt. De webbouwers die de primeur krijgen zijn Stardekk, De Webfabriek, Oskar D, Tales en Via Futura.

Feweb is de Federatie van Webontwikkelaars en verenigt 450 bedrijven. Eén van de doelstellingen van de organisatie is de professionalisering van de sector. Dat wordt bewerkstelligd door een gedragscode waaraan elk Feweb-lid zich vanaf januari 2007 moet houden. Het kwaliteitslabel is een uitbreiding op die gedragscode en facultatief. Leden die het kwaliteitslabel willen halen, moeten een administratief dossier over hun onderneming en diensten samenstellen. Daarna volgt een audit door KPMG. Het is de Raad van Bestuur van Feweb die, na advies van KPMG, beslist over de toekenning van het certificaat. Binnen de organisatie is intussen een Klachtencommissie opgericht die zal waken over de naleving van de gedragscode en de bepalingen van het kwaliteitslabel.

De labels werden vanavond uitgereikt tijdens het jaarlijkse Feweb-congres. Sprekers waren onder andere Alain Heureux (voorzitter IAB Belgium, en vanaf 2007 voorzitter IAB Europe), William Visterin (hoofdredacteur van het Belgische magazine Smart Business Strategies) en Stephan Fellinger.

Bron: Olivier Dujardin

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Maarten Soetens

    De designers maken en breken het. Als er niemand (of weinig) lid van wordt zal het geen waarde hebben. En dat hebben we al vaker zien gebeuren, ik verwacht dat ook hier.


    15 december 2006 om 08:52
    André Scholten

    Ik heb snel de voorwaarden doorgelezen waar je aan moet voldoen, maar er staat totaal niets in wat ik verwacht had. Op het moment dat je gewoon goed klantgericht bezig bent voldoe je er al aan. Beetje loos label naar mijn mening.

    Aangezien het een specifiek label is voor webontwikkelaars had ik verwacht dat er gerichtere zaken in zouden staan. Hierbij zou je kunnen denken aan kennis over standaarden-en-de-interpretatie-door-browsers waarmee je in staat bent sites voor alle (top) browsers compatible te maken. Of kennis over accessibility/usability zaken bijvoorbeeld.


    15 december 2006 om 09:56
    Olivier Dujardin

    @ André : Ik denk dat je de voorwaarden voor de (algemene) gedragscode van Feweb hebt gelezen en die verwart met het kwaliteitslabel. Het kwaliteitslabel gaat heel wat verder. Er is een uitgebreid administratief dossier op te maken én een audit door KPMG waarop de webontwikkelaar bevraagd wordt over usability, project management, design, w3c, algemene voorwaarden, competenties binnen het bedrijf, opleiding, etc.


    15 december 2006 om 10:23
    André Scholten

    Aha, dat verandert de zaak inderdaad, dan heeft het label al meer inhoudt dan ik in eerste instantie dacht.


    15 december 2006 om 10:33
    Arnout Veenman

    De (rand)voorwaarden voor het kwaliteitslabel kan ik niet vinden. De gedragscode zoals ik die aantref ziet er goed uit. Het is naar mijn idee goed dat er geen waslijst aan regels is, maar een aantal helder geformuleerde regels die iedereen kan begrijpen.

    In tegenstelling tot wat Vincent Vega denkt, en ik begrijp denk ik ook wel waarom, denk ik dat dit kwaliteitslabel wel genoeg deelnemers zal krijgen. Dit gezien het vanuit een organisatie wordt aangeboden waar de betrokken bedrijven al lid van zijn. Dus waarmee al een vertrouwensrelatie bestaat en al de verplichting bestaat om zich aan hun gedragscode te houden.

    Als collega gedragscode beheerder (gericht op ISP’s) wens ik FeWeb veel succes met hun nieuwe kwaliteitslabel.


    15 december 2006 om 10:34
    Bert de Vries

    Ik ben het eens met Maarten S. Een keurmerk krijgt alleen waarde wanneer dit door vele partners en betrokkenen gedragen wordt. Ik denk persoonlijk dat internet geen geschikt medium is voor een keurmerk dat geintroduceerd moet worden. Bestaande instanties zoals een consumentenbond etc maken een betere kans. Het internet is namelijk een hyperdynamisch medium dat nauwelijks te controleren valt. Zeker met de komst van twitter, facebook, hyves etc. is het supersimpel geworden om internet te bestoken met content. De huidige smartphones zoals een Samsung Galaxy zijn daarbij het ideale middel om berichten en video over bepaalde onderwerpen live te posten. Zeker in combinatie met de mobiele internet mogelijkheden. En wanneer mensen ergens interesse in hebben zal de informatie op de eerste plaats komen. Pas daarna of de site betrouwbaar is.


    23 augustus 2010 om 12:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!