Vlaamse regering neemt onderdanen in ‘t ootje

Vlaamse regering neemt onderdanen in ‘t ootje
, Carl Mangold

De moderne informatieconsument weet heel goed dat iets wat ‘zwart op wit staat’, lang niet altijd ook echt ‘waar’ is. Sterker nog: ál het nieuws is tegenwoordig twijfelachtig, en slechts bruikbaar als grondstof voor discussie. Maar zo nu en dan brengen nepberichten de bevolking nog flink in beroering.

De Belgische omroep liet haar luisteraars woensdag bijvoorbeeld flink schrikken met een onderbreking van de uitzending, waarin gemeld werd dat Vlaanderen zichzelf onafhankelijk had verklaard. Koning Albert II zou het land hebben verlaten, diverse - aan de stunt meewerkende - politici werden geïnterviewd. België‘s toekomst stond op losse schroeven…

Niet aan de stunt meewerkende politici waren echter absoluut ‘not amused’. Een woordvoerder van de premier noemde de uitzending “een misplaatste grap die getuigt van slechte smaak”, en de minister van Defensie vond het zelfs “weerzinwekkend, niet te tolereren en schandalig”. Zijn politici wellicht nog niet toe aan een wereld waarin je zélf moet kunnen uitmaken of iets ‘een waar feit’ is, of slechts een ‘request for comments’?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Het gaat hier overigens om een marketingcampagne van RTBF, bedoeld om het grote publiek te betrekken bij de - interactieve - discussie over de toekomst van België.

    geplaatst op
  • Vergelijk dit even met de bijdrage van Carl vanmorgen op Marketingfacts.

    geplaatst op
  • euhm, er bestaat niet zoiets als "de Belgische omroep" hoor...Vlaanderen en Wallonië hebben aparte zenders. En de titel klopt ook niet. De Vlaamse regering heeft niemand in het ootje genomen. Ik zou het gewoon op marketingnieuws houden hier. België is wellicht te ver van je bed. :)

    geplaatst op
  • Je hebt helemaal gelijk, Krikke. Ik heb blijkbaar weinig opgestoken van die 2 1/2 jaar dat ik in Antwerpen woonde ;-)

    Pakweg 300 Belgen hebben zondag overigens in Brussel betoogd tegen de splitsing van het land. RTBF's marketingcampagne heeft dus zeker weten haar vruchten afgeworpen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.