Verschuiving reclamebestedingen van televisie naar online

Verschuiving reclamebestedingen van televisie naar online

Een nieuw onderzoek van de European Interactive Advertising Association voorspelt dat online reclamebestedingen in Europa de komende twee jaar jaarlijks met 25% zullen toenemen, omdat adverteerders het internet een centralere rol binnen hun marketingstrategie zullen geven.

De Internet Ad Barometer, dat onderzoek doet naar de houding ten opzichte van online media onder belangrijke adverteerders, stelde vast dat 42% van de ondervraagden al meer dan 5% van de mediabudgetten aan online marketing besteedt en dat 74% het internet ziet als een cruciale component van de marketingstrategie.

De meest significante verschuiving in de perceptie wordt aangetroffen in de FMCG sector, die eerder achterbleef ten opzichte van andere sectoren wat betreft online bestedingen. De Ad Barometer voorspelt dat de FMCG online reclamebestedingen met maar liefst 75% zullen stijgen en in 2008 9,8% van de totale bestedingen bedragen. Grotere FMCG adverteerders geven aan dat 64% van de verhoging van het online budget afkomstig zal zijn van de televisiebudgetten.

Bij de entertainmentsector komt een vergelijkbaar beeld komt naar voren; er wordt een stijging van de online bestedingen voorspeld van 6,5% in 2005 tot 11,2% in 2008. Dit geld is grotendeels afkomstig uit de televisie- en printbudgetten. Ook onder adverteerders van consumentenelektronica wordt een verschuiving verwacht van televisie en print naar online media. De reisbranche zal waarschijnlijk de besteding aan print terugschroeven om een groter online reclamebudget mogelijk te maken. Reclamemakers voor auto’s zullen vermoedelijk de budgetten van alle media verlagen om het aandeel van online reclame te verhogen.

Onder de belangrijkste factoren die bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het internet zijn de groei van breedband, genoemd door 80% van de ondervraagden, een toegenomen bewustzijn van de impact van internet op de aankoop - en verkoopintentie, en de stijgende bekendheid met de taal, terminologie en de meetbaarheid van het web dragen hier ook aan mee.

Bron: MSN Advertising


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.