Bedrijf kwaad op weblogger wegens te goed vindbare website

13 december 2006, 18:01

Een even amusante als bizarre soap ontvouwt zich op DeanHunt.com, het vrij jonge weblog van iemand die op zich niet zo gek veel te melden heeft over affiliate marketing.

Dean Hunt kreeg 9 december een e-mail van een bedrijf met de volgende tekst:

Hello Dean

Mijn naam is [verwijderd] en ik beheer [verwijderd].com

Ik run de website nu twee jaar en we eindigden in zoekmachines altijd erg hoog op de zoekterm [verwijderd].

Donderdag controleerde ik onze zoekmachineposities en jouw site eindigt nu boven die van ons op deze zoekterm. Ik heb je weblog bekeken en deze heeft niks van doen met [verwijderd], dus ik denk dat het het verstandigste is wanneer je jouw weblog uit Google verwijdert waar het deze zoekterm betreft.

Ik vraag je begrip te hebben voor het feit dat wij hiervan moeten leven, terwijl jij slechts een weblog schrijft dat niks te maken heeft met [verwijderd].

Wanneer je jezelf niet uit Google verwijdert met betrekking tot deze zoekterm, zal ik persoonlijk contact met ze opnemen en jou laten verwijderen.

Ik verwacht spoedig een reactie.

Dean Hunt reageerde met op een semi-sarcastische wijze en plaatste een artikeltje op zijn weblog over de kwestie. Dat artikel kreeg in no time zoveel aandacht dat zijn webserver het begaf, maar dat weerhield het bedrijf in kwestie niet om nog een mailtje te sturen:

Dean,

Ten eerste moet ik zeggen dat ik niet onder de indruk was van de sarcastische toon van je reactie.

Ten tweede schrijf ik je deze mail om je te laten weten dat ik contact heb opgenomen met Google en hun verdere stappen afwacht.

Je moet begrijpen, Dean, dat een online bedrijf hoger zou moeten eindigen in Google dan een weblog.

Vergeet niet dat Google eveneens een bedrijf is, zij verdienen overduidelijk meer geld aan andere bedrijven dan aan weblogs, dus het is in hun belang dat ik hoger eindig dan jij voor bepaalde zoektermen.

Ik heb tevens contact opgenomen met mijn advocaat over deze kwestie, dus je kunt op korte termijn een brief in je brievenbus verwachten.

Ik verwacht spoedig een reactie.

Dean reageert op zijn weblog: “Ik weet echt niet of ik gewoon zijn e-mails moet blokkeren of gewoon met deze gast moet blijven spelen. Het ene moment lig ik in een deuk, het andere moment frustreer ik me over het feit dat ie mensen op deze manier benadert.”

Ik ben persoonlijk erg benieuwd wat die krotenkoker nog meer voor brieven in petto heeft. In ieder geval ben ik zelden mensen tegengekomen die zo stompzinnig en lachwekkend omgaan met het concept “zoekmachinemarketing”.

33 Reacties

    yvoschaap

    kritische noot: met welke rede staat dit op marketingfacts? Omdat iedereen er al over schrijft en je niet achter wilt blijven?


    13 december 2006 om 18:16
    evroekel

    @Yvo: Dit is m.i. wel relevant. Zoekmachines zijn gek op weblogs dus wat dat betreft kan de situatie zoals hier beschreven zeker zich voordoen als je als bedrijf je zaakjes op vlak van SEO niet goed voor elkaar hebt. Dat je als blogger vervolgens ook dit soort reacties zou kunnen ontvangen is een luchtige case die hier ook weleens langs mag komen.


    13 december 2006 om 18:31
    chi666

    Briljant, en zeker ook marketingfacts waardig. Dit is namelijk SEO optimalisatie. Prachtig ook de houding t.o.v. bloggers. Ik moet zeggen dat die in Nederland in mijn optiek vaak veel negatiever is dan in Angelssaksische landen (recentelijk als blogger op internationaal congres, niets dan respect en iedereen beschouwt je als een echte journalist). Maar ach, een hilarisch geval, prachtig.


    13 december 2006 om 18:41
    Petra de Boevere

    En waarom zou een weblog minder interessant zijn voor Google dan een online bedrijf, door de vele bezoekers van een weblog die Google Ads gebruikt verdient Google wellicht ook wel meer aan weblogs dan aan onlinebedrijven. Die meneer deed er verstandiger aan zelf een weblog te starten en te zorgen dat hij op eigen kracht hoog in Google scoort. Hij kan ook overwegen Google te betalen waardoor hij als sponsored link bovenaan eindigt.

    Wel lachen dit.


    13 december 2006 om 18:43
    Arnoud Rademaker

    Beste Anders,

    Een schitterend artikel. Geweldig.

    Er is sprake van een boeiende interactie met dieponderliggende morele processen. Volstrekt onlogisch natuurlijk, maar desalniettemin interessant.

    De eigenaar van de onderneming doet een moreel beroep op de weblogbeheerder om zijn vindbaarheid teniet te doen. De eigenaar neemt een slachtofferrol aan. De weblogbeheerder laat zijn stemming toch in negatieve zin beïnvloeden.

    Het voordeel van specialistische weblogs is de vindbaarheid op Google. Een specialistische thema-weblog is erg makkelijk, via Google, met zoekwoorden te vinden.

    Ik ben ervan overtuigd dat bezoekers na het bezoek van een interessante thema-weblog, via Google, met dezelfde zoektermen op zoek gaan naar andere sites. Mensen hebben behoefte aan informatie die met elkaar in overeenstemming is. Andes gezegd, het is een menselijke eigenschap om de behoefte aan bevestiging te bevredigen. Door op zoek te gaan zal elke keer de reeds eerder bezochte weblog boven komen drijven. Naarmate meerdere mensen deze site hebben bezocht, zullen steeds meer mensen deze zoektermen gaan invullen.

    Ik ben er van overtuigd dat kleine specialistische weblogbeheerders op deze manier langzaam maar zeker een steeds grotere bekendheid op kunnen bouwen. Zij hoeven niet zoveel last te hebben van de grote jongens.

    Groet,

    Arnoud


    13 december 2006 om 19:49
    André Scholten

    Fantastisch, beware of the blogger >:)

    Zo had ik onlangs iets over een bedrijf gepost, en na 2 dagen had ik de directeur aan de lijn hangen.


    13 december 2006 om 20:22
    Laulau

    Bedrijf had gewoon geld moeten bieden.


    13 december 2006 om 20:26
    Kasper Katje

    Waarvoor LauLau?


    13 december 2006 om 20:37
    Tobi Fondse

    Google ads vind je gemiddeld meer op weblogs dan op bedrijvensites dus ik kan wel inschatten waar Google meer aan verdient.

    Mooi artikel over het kromme beeld dat sommigen blijkbaar over (hun recht op) zoekmachines hebben.


    13 december 2006 om 20:39
    Arnoud Rademaker

    @Laulau,

    Jouw advies lijkt me iets te makkelijk. Ook niet wenselijk. Sluit je ogen niet voor nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe ontwikkelingen worden nog wel eens over het hoofd gezien. Probeer ze te ontdekken en geeft ook een kans.

    Laatst las ik een interview in Het Fiancieele Dagblad waarbij de CEO van de beursgenoteerde onderneming Hagemeyer terugblikte maar ook zijn visie gaf over de toekomst. Hij zei dat het bedrijf mensen de gelegenheid stelt om allerlei nieuwe projecten te starten. Hagemeyer creëert zijn eigen parels.

    Kijk eens naar de bedrijfjes die op de zoekpagina’s boven jou staan. Wat hebben zij dat jij niet hebt? Ken je kracht, erken je zwakte.

    Groet,

    Arnoud


    13 december 2006 om 20:40
    Gerben

    Van de veelvuldige spammer [verwijderd] die onlangs veel in het nieuws was met hun spam brief en in het bezit van 2 domeinen te weten [verwijderd] en [verwijderd] scoor ik met mijn weblog op 1 EN 2 in google.

    Zij zelf op 3 EN 4…maar een telefoontje heb ik helaas nog niet gehad 😉

    Verder moet ik inderdaad bekennen deze posting zeker te kunnen waarderen..niet omdat het over weblog’s gaat..maar ik haal er vooral de “onkunde” uit van menigeen als het gaat om internet in zijn algemeenheid…

    Ps. Zeker mf waardig…


    13 december 2006 om 22:08
    Fred Akkerma

    Precies eenzelfde reactie kreeg ik van de directeur van een adviesbureau, die had gereageerd op een artikel op Managersonline.nl. In die reactie had hij ook de bedrijfsnaam genoemd. En je raadt het al: zoekend op zijn bedrijfsnaam, belandde Managersonline.nl in Google op 1 en zijn eigen website op 2. Of wij om die reden de reactie wilden verwijderen, inderdaad ook vanwege de commerciële belangen etc. Wat we overigens wél gedaan hebben, aangezien het auteursrecht op de reactie uiteindelijk bij de poster ervan ligt.


    13 december 2006 om 23:20
    Dave

    Leuk bericht, maar als je dit leest zou je toch op z’n minst moeten twijfelen over de insteek van deze blogger Dean Hunt:

    UPDATE: I have been getting a LOT of e-mails from people asking if they can blog about this story. So if you want to write about this in your blog/site then feel free.

    Wel een mooie campagne, waar blijkbaar iedereen in trapt 🙂


    14 december 2006 om 06:02
    media

    Hoe herkenbaar! Zonder overdrijven wordt ik minimaal één keer per maand benaderd door personen of bedrijven waarbij op sommige trefwoorden marketingfacts bovenaan in Google staat. Vaak gaat het daarbij om een negatief bericht; in sommige gevallen willen mensen gewoon niet geassocieerd worden met een eerder gedane uitspraak.

    Ik ben inmiddels gestopt met hier serieus op in te gaan. Alleen als men een goed onderbouwde email of brief stuurt (dus geen telefoon!) overweeg ik om berichten of reacties aan te passen. Tot nu toe slechts een enkele keer gedaan (o.a. bij een link naar een Chinese blogger die inmiddels met zijn blog was gestopt en probeerde schoon ship te maken omdat hij problemen verwachtte voor zijn familie).


    14 december 2006 om 06:04
    Arnoud Rademaker

    @Marco,

    Je schrijft: “Tot nu toe slechts een enkele keer gedaan (o.a. bij een link naar een Chinese blogger die inmiddels met zijn blog was gestopt en probeerde schoon ship te maken omdat hij problemen verwachtte voor zijn familie).”

    Ook dit is ethiek. Echter van een gehele andere aard dan de morele aspecten waar ik het eerder in een eerdere reactie over had.

    Ik vind het volkomen terecht van je en bovendien een teken van kracht als je als weblogbeheerder je verantwoording neemt om reacties aanpassen op grond van argumenten of ter bescherming van individuen.

    Op mijn weblog ga ik vandaag een rubriek ‘ingezonden brieven’ toevoegen. Op het gebied van beleggen heerst er veel commotie. Verzekeraars worden geconfronteerd met een mediahype of hetze tegen beleggingsproducten. Na de leaseaffaires liggen nu de beleggingspolissen onder vuur.

    Wat me opvalt is dat er veel negatieve reacties loskomen, maar ik zie weinig reacties van de verzekeraars. Krijgen zij wel de gelegenheid om een toelichting te geven over de werkelijke gang van zaken. Wil niemand ze horen? Of worden zij willens en wetens buitenschot gehouden door de media?

    Om een voorbeeld te noemen, bij elke beleggingspolis zit een overlijdensverzekering ingesloten. Volgens mij worden deze kosten bij de beruchte 40 % kosten gerekend. Volstrekt irreëel natuurlijk want deze investering beschermen je nabestaanden voor een hoop financiele problemen, mocht je komen te overlijden.

    Weblogbeheerders kunnen ook op grond van objectieve verslaglegging juist een bijdrage leveren aan een discussie, het ontrafelen van de werkelijke gang van zaken door problemen van verschillende kanten te benaderen. Ook dat is een kwestie van ethisch handelen.

    De realiteit is dat het vaak gaat om gedeelde verantwoordelijkheden. Echter, het is zo makkelijk je verantwoording te ontlopen en te wijzen naar een bank of een verzekeraar. Ter illustratie: op de automarkt in Utrecht werd vroeger (toen ik jong was) nog wel eens een auto verkocht zonder motor. Tja sta je in je gelijk als je over die motor gaat zeuren als je niet eens de moeite hebt genomen om jezelf te verdiepen in het product wat je schijnbaar klakkeloos hebt aangeschaft? Hoe vaak laten beleggers zich niet door hebzucht leidden? Daar hoor je niemand over.

    Groet,

    Arnoud


    14 december 2006 om 06:50
    diederick

    Toch heeft de meneer wel een punt.

    De discussie zou gevoerd moeten worden vanuit het oogpunt van de consument.

    Deze consument zoekt bv een Vredestein band. Wat ziet deze liever bovenaan? Een weblog of een site van een firma die deze band aanbiedt?


    14 december 2006 om 08:33
    traffic4u

    Wat een geweldige viral actie van DeanHunt.com !


    14 december 2006 om 08:44
    Maarten Soetens

    Google verdiend meer aan weblogs dan aan bedrijven volgens mij..


    14 december 2006 om 08:55
    Arnoud Rademaker

    @Diederick,

    Volgens mij gaan er een paar zaken door elkaar lopen. Zoekmachines hebben de primaire taak om naar aanleiding van de ingevulde zoekwoorden relevante informatie te vinden. Niet meer en niet minder.

    Bedrijven, maar ook weblogs natuurlijk, hebben de mogelijkheid om een gesponsorde link te plaatsen. Persoonlijk kijk ik nooit naar deze gesponsorde links. Ik zoek naar websites of naar weblogs die op eigen kracht boven komen drijven.

    Groet,

    Arnoud


    14 december 2006 om 09:04
    diederick

    @Arnoud

    Letterlijk staat er: “Donderdag controleerde ik onze zoekmachineposities en jouw site eindigt nu boven die van ons op deze zoekterm. Ik heb je weblog bekeken en deze heeft niks van doen met [verwijderd],”

    Daarop zeg jij zelf: “Zoekmachines hebben de primaire taak om naar aanleiding van de ingevulde zoekwoorden relevante informatie te vinden. Niet meer en niet minder.”

    Met name “relevant” is hier cruciaal en daar doel ik dus ook op: “..deze heeft niks van doen..”


    14 december 2006 om 09:14
    Bart

    hahahhaaha ik moet toch altijd weer lachen om deze reacties en vooral de onkunde. Ik vind het niet meer dan logisch dat ie er boven staat. Google heeft regels en via deze regels scoorde dean gewoon beter, zo werkt google nou eenmaal. Wat ik het ergste vind: de beste man denkt blijkbaar iets te kunne claimen in Google. Bij google lachen ze zich gek denk ik. Ik lach me ook gek, weer een bevestiging van niet toegegeven onkunde door ondernemers.

    Ik hoorde klanten ook wel eens zeggen: “Ooh ja, SEM, dat moet ook bij de website ja. Ik zal google eens bellen, heb je een nummer voor me?”

    Deze week nog: “ja hoe meer kliks je krijgt in google hoe hoger je komt.” (organische resultaten was het onderwerp). Met dit soort ideeen worden dus in nederland marketingplannen/documenten gevuld! En dat allemaal weer uit onkunde…..Ondernemers: doe de oogkleppen af en geef toe dat je ergens een keer geen verstand van hebt.


    14 december 2006 om 10:01
    diederick

    @Bart

    Je maakt de fout niet te denken vanuit de consument. Deze zoekt iets en komt als eerste op het weblog van een IT-student die dag en nacht bezig is met zijn optimalisatie. Leuk voor die student, tof verhaal voor op Marketingfacts, maar de consument wil gewoon relevante info en Google krijgt het dus niet voor elkaar om dit te tonen. Presenteer je dan als index en niet als zoekmachine. Of maak het dermate transparant dat de materie toegankelijk is voor iedere ondernemer. Wel zo web2.0…


    14 december 2006 om 13:34
    Kasper Katje

    Diederick, jij maakt de fout door te denken dat elke consument alleen wil kopen of informatie rechtreeks van de leverancier/producent zoekt. Veelal zoeken mensen juist naar achtergrondinformatie of vergelijkingsmateriaal en dit is meestal niet te vinden bij de fabrikant maar juist op weblogs,fora en vergelijksites.

    Google kan niet ruiken of je wilt kopen of alleen informatie zoekt en daarnaast weet men vaak wel de domeinnaam van de producent en is een zoekopdracht eenvoudigweg overbodig.


    14 december 2006 om 14:31
    diederick

    @Kasper

    De aanleiding tot deze discussie was wel een specifieke case (wel of geen hoax) waar het een niet relevante vermelding betrof. (Eind vorige eeuw met de metatags zagen we hetzelfde verschijnsel).

    Daarnaast zitten we op een marketingblog en vanuit die gedachte focus ik me dan ook graag op de consument.


    14 december 2006 om 14:44
    Joeri Van Holder

    Gewoon om te lachen hoe dit bedrijf ermee omgaat! Als de weblog hoger scoort heeft hij betere content en dan hoort hij daar te staan. Dat is nu eenmaal hoe het gaat.

    In plaats van domme mails te sturen zou het bedrijf beter een eigen weblog starten!

    Ik geef toe dat deze situatie meer geld gaat kosten voor bedrijven die veel geld steken in SEO en SEM projecten. Maar dan moeten ze maar slimmer zijn en ofwel eigen weblog starten of het anders aanpakken.

    Mooie case!


    14 december 2006 om 15:06
    Kasper Katje

    De afzender vond het weblog niet relevant maar ik weet iig nog steeds niet om welk product of welke dienst het gaat. Daarnaast meende dezelfde persoon ook dat hij wel kon ingrijpen door melding te maken bij Google dus ik neem aan dat hij er vaker naast kan zitten.

    Ik focus me ook graag op de consument en deze is veelal niet bij voorbaat en alleen gebaat bij de informatie die een leverancier verstrekt en zoals ik hiervoor al aangaf, ook vaak niet alleen op zoek naar het product of de producent.


    14 december 2006 om 15:09
    coen

    Als dit een viral is van Deanhunt.com dan is het een slim opgezette. Ik zou het mooi vinden als hij nu gewoon data aan het verzamelen is en over een paar weken een rapportje publiceert! How Dean got famous by making up a google story.


    14 december 2006 om 20:26
    Ron Siemons

    Ach ik heb ook nooit een cent betaald voor reclame, maar sta op sommige zoek machines op de eerste plaats met http://www.groenobligatie.nl dat woord zo geschreven bestond schijnbaar niet lol


    23 december 2006 om 07:53
    BusinessBlogger

    Geweldig artikel, natuurlijk belangrijk.

    Over welk product gaat het?


    30 januari 2007 om 14:09
    Ron Siemons

    geweldig deze reakties! http://www.kavelcompany.nl Waarom wij zo hoog staan zonder een cent adverteren? De juiste mensen op de juiste plaats zetten!


    17 maart 2008 om 21:22
    Roetman en Van Gulik

    De consument wil graag eerst de ervaringen en meningen van anderen bekijken. Op basis daarvan bepaalt de consument zijn wensen. Dan zoekt hij de aanbieder erbij.


    24 maart 2008 om 12:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!