Groei e-commerce Nederlandse bedrijven neemt af

Groei e-commerce Nederlandse bedrijven neemt af

Groei e-commerce Nederlandse bedrijven neemt af

De verkoop van producten en diensten door bedrijven via internet en andere computernetwerken is in 2005 minder snel gegroeid dan in voorgaande jaren. De omzet via e-commerce van Nederlandse bedrijven ligt nu duidelijk onder het Europees gemiddelde. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanmorgen bekend.

In 2005 werd ruim 9 procent van de omzet van alle Nederlandse bedrijven behaald uit online verkopen, zowel aan bedrijven als aan particulieren. Dit is bijna een verdrievoudiging ten opzichte van 1999. De grootste stijging vond plaats tussen 1999 en 2001. Daarna nam de groei af tot ongeveer een half procentpunt per jaar. E-commerce heeft daarmee nog niet de omvang bereikt die een aantal jaren geleden werd verwacht. Het lijkt erop dat er nieuwe impulsen nodig zijn om e-commerce verder te laten groeien.

Grote verschillen tussen bedrijfstakken
In Nederland speelt e-commerce de grootste rol in de industrie. In de jaren 2004–2005 lag het aandeel e-commerce hier op 13 procent van de omzet. Ook in de handel en in de bedrijfstak vervoer, opslag en communicatie wordt een relatief groot deel van de omzet behaald via elektronische verkopen. Van deze drie bedrijfstakken kende vooral de handel sinds 2001 een duidelijke toename van de e-commerce.

Het omzetaandeel van e-commerce verschilt sterk tussen deze koplopers en de overige bedrijfstakken. In de grootste hiervan, de zakelijke dienstverlening, werd in de jaren 2004–2005 met e-commerce minder dan 4 procent van de omzet behaald. Dit percentage is sinds 2001 nauwelijks gegroeid.

Nederlandse e-commerce blijft achter in Europa
In de Europese Unie wordt de e-commerce alleen in de vijf belangrijkste bedrijfstakken gemeten. Volgens de Europese definitie bedroeg de Nederlandse e-commerce in 2005 ruim 10 procent van de omzet. Dit is duidelijk onder het EU-gemiddelde van 13 procent. In Ierland en het Verenigd Koninkrijk bedroeg de e-commerce in 2005 zelfs bijna een vijfde van de omzet.

In 2004 zat Nederland nog rond het Europees gemiddelde. In de meeste Europese landen steeg het aandeel van e-commerce in 2005 echter fors, terwijl de groei in Nederland slechts klein was.

Bron: De Digitale Economie 2006 (verschijnt 20 december)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Lees net via RetailTech dat de extra toeloop in de feestmaand voor een recordomzet op internet zal zorgen. Dat verwacht althans Thuiswinkel.org, de Nederlandse Thuiswinkel organisatie (via: FD). De brancheorganisatie voor webwinkels denkt dat de omzet in totaal 20 tot 30 procent hoger zal uitvallen dan in 2005.

    geplaatst op
  • Nog niet gemeld maar het rapport De Digitale Economie 2006 (pdf) is sinds enkele weken beschikbaar.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.