ABN AMRO persconferentie Second Life (verslag)

ABN AMRO persconferentie Second Life (verslag)

ABN AMRO persconferentie Second Life (verslag)Terwijl Polle de Maagt een uitstekend overzicht gaf waarom je als bedrijf nu in Second Life moet (of juist niet), lieten we eerder deze maand al weten dat ABN AMRO als eerste Europese bank een virtuele bankvestiging ging openen in Second Life.

ABN AMRO heeft gelijk groot uitgepakt in Second Life met 25 sims en is daarmee de op één na grootste landeigenaar van Second Life. ABN biedt bijvoorbeeld eilanden voor starters, young professionals, hypotheek advies, beleggers, productadvies, seminars en een eiland voor werving. Het geheel is zeer groots opgezet, met in de lucht zwevende volledig ingerichte kantoren en boardrooms, een strand en velicopters om je te verplaatsen. Bright deed inmiddels verslag en ook wij ontvingen een verslag van Dobre Vanbrugh (Magic Forest) om te plaatsen op Marketingfacts:

De persconferentie voor een klein groepje journalisten en ABN’ners verhaalde met grote bewoordingen over het belang dat De Bank hecht aan nieuwe manieren van communicatie met potentiële klanten en het aanwezig zijn op nieuwe platforms. Op de vraag in hoeverre dit meer is dan een marketingstunt antwoordde de avatar alter-ego van ABN directeur Jan Peter Schmittmann dat de bank Second Life ziet als een ontmoetingsplaats en een alternatieve manier van contact met nieuwe klanten en werknemers. De bank is dan ook van plan het als platform te gebruiken voor advies, informatie en seminars.

De bank richt zich in eerste instantie op een Nederlands publiek, uitgaande van het feit dat de gemiddelde SL bewoner hoogopgeleid is en rond de dertig jaar. Vooral ondernemers, young professionals en studenten werden als doelgroep genoemd, helaas werd niet direct duidelijk of deze doelgroep buiten SL dan moeilijker te vinden is dan wel waarom nou juist deze doelgroepen binnen SL te vinden zijn.

Vooralsnog is men niet van plan zich ook bancair in SL te begeven, ABN gaat zich dus niet bemoeien met SL transacties, leningen voor SL aankopen of hypotheken voor SL vastgoed. Op de vraag hoe ABN denkt traffic te genereren naar hun eilanden bleef het wat stilletjes. Want net als bij websites heb je niets aan een mooie plek op het web of een virtuele wereld zonder bezoekers. Hiermee samenhangend bleef ook de vraag onbeantwoord wat de ABN stek in Second Life nu precies extra te bieden heeft boven een ‘echt’ bezoekje aan een bankkantoor of de website. Eén van de meest belangrijke succesfactoren van aanwezigheid in Second Life is tenslotte dat je iets extra’s biedt aan de bewoners, iets wat ze alleen in de virtuele wereld kunnen vinden of doen. Ik denk dat het juist belangrijk is dat Second Life niet wordt gezien als weer een leuke plek om je merk te communiceren, maar dat je je diensten en producten op een creatieve manier naar de virtuele omgeving vertaalt. En ondanks dat het ABN hoofdkwartier er prachtig uitziet, vraag ik me af wat het de Second Life gebruiker aan meerwaarde gaat bieden boven het echte leven.

Dobre Vanbrugh is directeur van [Lost in the] Magic Forest, een agency speciaal voor Second Life en virtuele werelden. Dobre, nogmaals dank voor het verslag!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • Als incentive werden vlgs mij de heliporter (een soort van zwevend platform waardoor je tussen verschillende locaties op het eiland kunt vliegen), de shop (ABN Amro verkoopt kleding) en de activiteiten (seminars, optredens in de beachclub) genoemd.
    De heliporter is een aarde gadget maar heeft imho niet de coolheidsfactor die ik zoek. Ik teleport/vlieg liever naar locaties dan dat ik moet wachten op de heliporter.
    De shop is aardig en betaalbaar, maar haalt het niet bij de shops van grote spelers als Dragonfly. Het is ook de vraag waarom ABN Amro moet willen kleding te verkopen.
    Activiteiten kunnen een trekker zijn, maar moeten dan wel interessant genoeg zijn voor een specifieke groep. Ook kun je deze natuurlijk niet 24/7 hoog houden. Nadeel is ook dat ik niet het gevoel heb dat ze anderen faciliteren in het houden van events binnen ABN in een soort van sponsored auditorium of iets van gelijke strekking. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk concept meer kans van slagen heeft dan een volledig ABN verhaal met daarin door ABN gecharterde sprekers.

    geplaatst op
  • Polle, weet jij wie dit project voor ABN AMRO heeft gedaan? Welke visie zit hier achter en wat zijn de volgende strategische stappen voor ABN AMRO? Iemand?

    geplaatst op
  • Geen idee (kan het zo snel niet vinden via Google) en heb helaas ook geen contacten daar. Ik zal morgen even bellen met de persafdeling.

    geplaatst op
  • http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1791235

    "(...)Het ABN Amro-complex in Second Life is volgens Schmittmann gemaakt door eigen, jonge medewerkers. Het eiland bestaat uit vier delen: het financial center, waar mensen informatie kunnen krijgen over de diensten van de bank, de business shop waar SecondLifers zakelijke kleding zoals maatpakken kunnen kopen om te dragen in de virtuele wereld, de vergaderruimtes en de 'beach club'. Op de laatste plek eindigde Schmittmann donderdag zijn rondleiding met een dansje op de speciale dansvloer in het zand.(...)"

    geplaatst op
  • Ik heb even de proef op de som genomen om te kijken of een eiland in Second Life nu eigenlijk toegankelijker is dan een eiland in real life. Ik gebruik SL al een aantal maanden en sprak er afgelopen week over tijdens Music Ally in Londen, tijdens een panel-sessie. Hoewel ik zwaar onder de indruk ben van de mogelijkheden die SL biedt, heb ik als gebruiker de volgende kritiek: "Waarschijnlijk heb ik mijn 'kantoortje' gebouwd op het verkeerde eiland, want als ik mensen in mijn directe omgeving wil vinden moet ik de 'MAP' toch een flink stuk uitzoemen en zelfs dan gaat het om een gering aantal mensen." Dat commentaar werd door meer dan de helft van de aanwezigen gesteund. Toch blijf ik een fan en ben ik het eens met de stelling dat dit een tussenstop is op weg naar iets veel beters.

    Toen ik dit bericht las ben ik gaan kijken hoe snel ik het ABN AMRO gebeuren in SL kon vinden. Het op een na grootste gebied moet toch niet al te lastig te vinden zijn. Via 'SEARCH' kom ik echter niet ver, aangezien de search results geen teleport mogelijkheid aanbieden. Je krijgt uberhaupt alleen resultaten als je op 'ALL' zoekt, want onder 'PLACES' vond ik niets. Maar wellicht is er een manier die ik nog niet ken. Heeft iemand advies?

    geplaatst op
  • @ Roel: Thanx!

    @ Christian: via map > search moet je als het goed is "ABN AMRO" vinden, waarnaar je je kunt teleporten.

    geplaatst op
  • En wat vind de consument eigenlijk van die bedrijven die lopen 'te spelen' terwijl er nog genoeg te verbeteren valt IRL?

    geplaatst op
  • @Polle: ik ben het helemaal met je eens. Natuurlijk is het voor ABN AMRO op dit moment een kwestie van uitproberen. Net als veel bedrijven willen ze ervaring opdoen met een nieuw medium, een nieuw platform. Dit juichen wij alleen maar toe natuurlijk, want virtuele werelden als Second Life bevinden zich nog in een relatief prille fase van ontwikkeling. Wat mij echter opviel tijdens de persconferentie is dat er niet echt antwoord kwam op de vraag hoe ze die traffic gaan genereren. Want dat vergt inderdaad nogal een inspanning in zowel tijd en geld (dat laatste zal het probleem wel niet zijn). Bovendien moet het een duidelijke meerwaarde bieden aan de residents en vooralsnog ben ik erg benieuwd waar die meerwaarde uit gaat bestaan (ik bedoel, ABN kleding zit ik niet direct op te wachten). Maar goed hierover schreef ik al in mn stukje ;)

    @Christian: Second Life ondervindt na de laatste update nogal wat problemen. Onder andere de 'search' functie werkt niet of igg niet optimaal. Er wordt hard aan gewerkt, je kan het officiele blog volgens voor nieuws: http://blog.secondlife.com. Als je het ABN eiland wilt bezoeken, stuur me gerust een IM in Second Life (Dobre Vanbrugh) dan zend ik je een 'landmark'.

    geplaatst op
  • @Christian: kun je iets zeggen over hoe Misic Ally is gegaan afgelopen week?

    @Roel: dank voor de link! Zouden die eigen, jonge medewerkers ook Marketingfacts lezen? Vast wel dus ik hoop dat ze ons nog iets meer kunnen zeggen over hun strategie.

    @Dobre: in het artikel op Emerce zegt ABN Amro te praten met RTLZ om de uitzendingen op het Second Life-eiland te kunnen tonen om zo nog meer bezoekers te trekken. Hoe en wat wordt verder niet uitgelegd maar blijkbaar wordt er wel nagedacht over bezoekers trekken!

    geplaatst op
  • @Marco: ik kan die jongens van ABN wel even op de discussie wijzen en ze uitnodigen :).

    Verder werd RTLZ idd genoemd in de persconferentie. Noem me een zeurpiet, maar ik vraag me dan nog steeds af waarom iemand in SL naar RTLZ gaat kijken op het ABN eiland ipv via internet streams of de oldschool televisie? Het is misschien een aardigheid voor de bezoekers maar ik geloof niet dat dit wezenlijk iets extra's biedt voor de residents. Of denken jullie hier anders over?

    geplaatst op
  • Mee eens Dobre (klopt het nu dat je echte naam Raymond van der Kaaij is?)

    Maar laten we het eens omdraaien en hier de vraag stellen hoe ABN AMRO dan wel bezoekers naar Second Life kan trekken. We hoeven niet alles in detail uit te werken (voor niets gaat de zon op -:) maar wellicht kunnen we wel een aantal richtingen geven.

    geplaatst op
  • Moet je voor de hoe-vraag niet eerst de waarom-vraag stellen?

    - Waarom wil ABN AMRO (of elk ander bedrijf) op SL bezoekers trekken?
    - Waarom hebben ze voor deze doelgroepen (starters, young professionals, ..) gekozen?

    geplaatst op
  • Ik heb het ook gezocht, maar kan het nergens vinden. Alle varianten geprobeerd, ook op het woord Bank... niets?!

    Als je rondloopt in dat gebouw, is dan niet te zien wie de Land Owner is of wie het object gemaakt heeft?

    geplaatst op
  • @jan-willem:
    Als je met je Map op Search: ABN typt vind je de sim van ABN AMRO waar je naartoe kan teleporten.
    Zo krijgen ze natuurlijk lastig traffic als er geen ad of place is toegevoegd in search..
    Verder kan je op deze manier ook anderre sims ontdekken, bijv. die van ING (helaas nog niet publiekelijk beschikbaar).

    geplaatst op
  • Yep, inderdaad via MAP en dan zoeken op ABN AMRO. Ik zit op dit moment met Norbit Orbit en Jules Legend, twee developers van ABN AMRO, te chatten.

    geplaatst op
  • @Dobre: Dank voor je hulp. Indrukwekkend bouwwerk van ABN-AMRO! Die Helivators zijn gewoonweg gevaarlijk, hij steeg op met mij erop, maar vloog vervolgens opzij zonder mij. Mooie buiteling terug naar het platform. Ik heb wat digitale brochures verzameld en door lege vergaderkamers gewandeld waar de koffiemachines helaas geen koffie produceerden.

    @Marco: Ik denk dat je vraagstelling de spijker op zijn kop slaat. Tijdens de paneldiscussie (hoewel discussie, we waren het veelal eens) bracht ik ook het punt op dat een kantoor in een virtuele wereld niet een nieuwe marketing methode is die alle anderen gaat vervangen. Om bezoekers in een virtueel kantoor te krijgen heb je net als bij kantoren in de echte wereld makreting nodig. Billboards, flyers, viral, etc, en waarschijnlijk niet alleen in de virtuele wereld. Ik denk dat ABN-AMRO er goed aan doet om een leuke folder bij haar afschriften te stoppen (zoals ze doorgaans doen) met een uitleg van zowel het HOE als WAAROM van haar kantoor in Second Life. Bij de sessie 'Virtual Worlds, real potential' van Music Ally zat ik naast Barney Wragg (sinds een paar weken global head of digital, EMI Music), Daniel Heaf (Interactive editor, BBC Radio 1), Roo Reynolds (metaverse evangelist, IBM Labs) en landgenoot Paul Van Gerven (founder, PVG Virtual Concerts). Hoofdlijn in de discussie is de rol van muziek in virtuele werelden, zowel rechten-technisch als business model-technisch. Het publiek (150 man) bestond voor een groot deel uit journalisten van over de hele wereld en mensen uit de muziekindustrie. Ter voorbereiding op deze discussie heb ik een tweetal dagen lang een onderzoek gehouden onder bezoekers van Habbo Hotel in de UK. 3100 respondenten! Vooral EMI was erg onder de indruk van het nieuwe business model dat wij samen met Universal en Sony Music aan het onderzoeken zijn.

    Een verslag (helaas inclusief een aantal incorrecte quotes) is terug te vinden op onder andere http://uk.techcrunch.com/2006/12/07/virtual-worlds-real-potential-imaginary-numbers/

    geplaatst op
  • Ben op dit moment op het ABN-eiland. Prachtige architectuur, maar wel heel erg groot. Er lopen zo'n tien mensen in dat gebouw rond (bezoekers en medewerkers), maar door al die trappen loop je elkaar makkelijk mis. Nog zoiets: als je jezelf teleporteert arriveer je in het water, tussen de haaien. Is ook niet echt een ideale ontvangst... ;)

    geplaatst op
  • @Damien: Blijft leeg.
    Maar via deze link kom je er ook.

    geplaatst op
  • Vanmiddag sprak ik met Daan Josephus Jitta (overigens gewoon over de telefoon, niet in SecondLife), naar aanleiding van dit artikel en het persbericht. Hij is onder andere verantwoordelijk voor innovatie voor de zakelijke markt binnen ABN Amro (SVP Directe Kanalen en Innovatie). Een kort verslag:

    Josephus Jitta ziet SecondLife als voorbode van de volgende generatie internet: 3D browsen in combinatie met een sociale component in plaats van het huidige Internet Explorer. In die zin is het volgens hem ook een versmelting van de kanalen van ABN Amro (en daarom ook consistent met de bestaande uitingen): een zakelijk callcentre met een visuele component, een bankshop zonder de problemen van het weer, de mogelijkheid om zowel films als brochures te tonen en ook seminars te houden: al die dingen zie je terug in SecondLife. De vormgeving sluit dan ook aan bij de bekende bankshops.

    De situatie van SecondLife nu is die van een wereld die nog in de eerste fase is. Er zullen stappen gemaakt moet blijven worden om de wereld te ontwikkelen en verder te bouwen. De reden om in te stappen ligt dan ook meer in het geloof in de trend in de richting van sociale 3D virtuele werelden dan in een verdienmodel of directe doelstellingen. Zo is de traffic op dit moment ook niet de grootste zorg: seminars zijn wel een manier om meer bezoekers te trekken, naast de heliporter en ook zalertoch verder gewerkt worden aan de vindbaarheid via de search binnen SecondLife (een probleem waar een aantal MF-lezers ook al tegen aan liep).

    Binnen een jaar zal de presence avn ABN Amro in SecondLife geëvalueerd worden, maar deze evaluatie heeft geen directe doelstellingen. Overigens, als op een na grootste landeigenaar binnen SecondLife heeft ABN Amro directe nauwe contacten met LindenLab waardoor het volgens Josephus Jitta ook niet ondenkbaar is dat uit deze nauwe samenwerking in de toekomst meer mooie zaken vloeien.

    De firstmover PR bonus die ABN Amro de afgelopen week kreeg is in het licht van de lange termijn ontwikkeling op dit moment dan ook mooi, maar niet direct een van de hoofddoelstellingen.

    De hele ABN Amro wereld is verder inderdaad helemaal intern ontwikkeld door een klein team van designers (iemand die ooit opgeleid was als industrieel vormgever), scripters en andere, generieke medewerkers. Josephus Jitta is hier erg tevreden mee: de vertaalslag naar een eventueel extern bureau had meer moeite en communicatie gekost.

    Tot slot wist hij nog wat te vertellen over de gebruikcijfers van SecondLife: Volgens LindenLabs waren er in oktober 26.000 Hollanders aan boord en zaten we in november alweer boven de 60.000 Nederlandse gebruikers, wat ons nog steeds de vierde natie maakt na de VS, UK en Canada, met Brazilië in de achtervolging. Volgens Josephus Jitta is dit te danken aan de gewenning van Nederlanders aan moderne (betaal)technieken (we doen hier al tijden aan elektronische overschrijvingen en kennen geen cheques, terwijl daar in het buitenland nog volop mee wordt betaald) en de penetratie van breedband internet.

    geplaatst op
  • Interessante aanvulling Polle waarvoor dank!

    Ik heb inmiddels begrepen dat ABN AMRO begin volgend jaar wil starten met doelgroepevents binnen Second Life.

    geplaatst op
  • Duidelijke reactie van de ABN AMRO en het dekt wel zo'n beetje de lading van wat hier eerder in de post werd omschreven. Ik ben iig erg benieuwd naar de ontwikkelingen, kom zeker af en toe eens terug op t ABN eiland.

    Overigens, we zijn een blog voor Second Life begonnen, dus iedereen is welkom met reacties en suggesties, we gaan hier de komende tijd de ontwikkelingen rondom SL voor een Nederlands publiek toegankelijk maken en informeren over de 'ins & outs' van het virtuele leven: http://secondlife.blogo.nl

    geplaatst op
  • @Polle
    Heb je misschien contactgegevens (emailadres of telefoonnummer) van deze Daan Josephus Jitta, want op de Universiteit van Tilburg zijn we bezig met het organiseren van een symposium over onder andere Second Life en het leek ons erg interessant om iemand van de ABN-Amro uit te nodigen als spreker.

    geplaatst op
  • Resultblog weet te melden dat ABN Amro digi t-shirts weggeeft in SecondLife.

    geplaatst op
  • @Marco: Dat is al vanaf het allereerste begin volgens mij.

    geplaatst op
  • Emerce:

    (...) Dagelijks bezoeken zo'n 80 mensen het filiaal van ABN Amro in Second Life. Het overgrote deel daarvan is Nederlands en veelal nieuw in Second Life. Volgens de ABN Amro zijn bezoekers regelmatig teleurgesteld omdat ze verwachten dat de bank in de virtuele wereld dezelfde diensten als in 'real life' kan bieden. (...)

    geplaatst op
  • Ik hoopte stiekem dat ze marketing gegevens zaten te verzamellen in second life.
    Was een beetje teleurgesteld dat dit niet het geval was.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.