ABN AMRO persconferentie Second Life (verslag)
Terwijl Polle de Maagt een uitstekend overzicht gaf waarom je als bedrijf nu in Second Life moet (of juist niet), lieten we eerder deze maand al weten dat ABN AMRO als eerste Europese bank een virtuele bankvestiging ging openen in Second Life.
ABN AMRO heeft gelijk groot uitgepakt in Second Life met 25 sims en is daarmee de op één na grootste landeigenaar van Second Life. ABN biedt bijvoorbeeld eilanden voor starters, young professionals, hypotheek advies, beleggers, productadvies, seminars en een eiland voor werving. Het geheel is zeer groots opgezet, met in de lucht zwevende volledig ingerichte kantoren en boardrooms, een strand en velicopters om je te verplaatsen. Bright deed inmiddels verslag en ook wij ontvingen een verslag van Dobre Vanbrugh (Magic Forest) om te plaatsen op Marketingfacts:
De persconferentie voor een klein groepje journalisten en ABN’ners verhaalde met grote bewoordingen over het belang dat De Bank hecht aan nieuwe manieren van communicatie met potentiële klanten en het aanwezig zijn op nieuwe platforms. Op de vraag in hoeverre dit meer is dan een marketingstunt antwoordde de avatar alter-ego van ABN directeur Jan Peter Schmittmann dat de bank Second Life ziet als een ontmoetingsplaats en een alternatieve manier van contact met nieuwe klanten en werknemers. De bank is dan ook van plan het als platform te gebruiken voor advies, informatie en seminars.
De bank richt zich in eerste instantie op een Nederlands publiek, uitgaande van het feit dat de gemiddelde SL bewoner hoogopgeleid is en rond de dertig jaar. Vooral ondernemers, young professionals en studenten werden als doelgroep genoemd, helaas werd niet direct duidelijk of deze doelgroep buiten SL dan moeilijker te vinden is dan wel waarom nou juist deze doelgroepen binnen SL te vinden zijn.
Vooralsnog is men niet van plan zich ook bancair in SL te begeven, ABN gaat zich dus niet bemoeien met SL transacties, leningen voor SL aankopen of hypotheken voor SL vastgoed. Op de vraag hoe ABN denkt traffic te genereren naar hun eilanden bleef het wat stilletjes. Want net als bij websites heb je niets aan een mooie plek op het web of een virtuele wereld zonder bezoekers. Hiermee samenhangend bleef ook de vraag onbeantwoord wat de ABN stek in Second Life nu precies extra te bieden heeft boven een ‘echt’ bezoekje aan een bankkantoor of de website. Eén van de meest belangrijke succesfactoren van aanwezigheid in Second Life is tenslotte dat je iets extra’s biedt aan de bewoners, iets wat ze alleen in de virtuele wereld kunnen vinden of doen. Ik denk dat het juist belangrijk is dat Second Life niet wordt gezien als weer een leuke plek om je merk te communiceren, maar dat je je diensten en producten op een creatieve manier naar de virtuele omgeving vertaalt. En ondanks dat het ABN hoofdkwartier er prachtig uitziet, vraag ik me af wat het de Second Life gebruiker aan meerwaarde gaat bieden boven het echte leven.
Dobre Vanbrugh is directeur van [Lost in the] Magic Forest, een agency speciaal voor Second Life en virtuele werelden. Dobre, nogmaals dank voor het verslag!
Als incentive werden vlgs mij de heliporter (een soort van zwevend platform waardoor je tussen verschillende locaties op het eiland kunt vliegen), de shop (ABN Amro verkoopt kleding) en de activiteiten (seminars, optredens in de beachclub) genoemd.
De heliporter is een aarde gadget maar heeft imho niet de coolheidsfactor die ik zoek. Ik teleport/vlieg liever naar locaties dan dat ik moet wachten op de heliporter.
De shop is aardig en betaalbaar, maar haalt het niet bij de shops van grote spelers als Dragonfly. Het is ook de vraag waarom ABN Amro moet willen kleding te verkopen.
Activiteiten kunnen een trekker zijn, maar moeten dan wel interessant genoeg zijn voor een specifieke groep. Ook kun je deze natuurlijk niet 24/7 hoog houden. Nadeel is ook dat ik niet het gevoel heb dat ze anderen faciliteren in het houden van events binnen ABN in een soort van sponsored auditorium of iets van gelijke strekking. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk concept meer kans van slagen heeft dan een volledig ABN verhaal met daarin door ABN gecharterde sprekers.
Polle, weet jij wie dit project voor ABN AMRO heeft gedaan? Welke visie zit hier achter en wat zijn de volgende strategische stappen voor ABN AMRO? Iemand?
Geen idee (kan het zo snel niet vinden via Google) en heb helaas ook geen contacten daar. Ik zal morgen even bellen met de persafdeling.
Ik heb even de proef op de som genomen om te kijken of een eiland in Second Life nu eigenlijk toegankelijker is dan een eiland in real life. Ik gebruik SL al een aantal maanden en sprak er afgelopen week over tijdens Music Ally in Londen, tijdens een panel-sessie. Hoewel ik zwaar onder de indruk ben van de mogelijkheden die SL biedt, heb ik als gebruiker de volgende kritiek: “Waarschijnlijk heb ik mijn ‘kantoortje’ gebouwd op het verkeerde eiland, want als ik mensen in mijn directe omgeving wil vinden moet ik de ‘MAP’ toch een flink stuk uitzoemen en zelfs dan gaat het om een gering aantal mensen.” Dat commentaar werd door meer dan de helft van de aanwezigen gesteund. Toch blijf ik een fan en ben ik het eens met de stelling dat dit een tussenstop is op weg naar iets veel beters.
Toen ik dit bericht las ben ik gaan kijken hoe snel ik het ABN AMRO gebeuren in SL kon vinden. Het op een na grootste gebied moet toch niet al te lastig te vinden zijn. Via ‘SEARCH’ kom ik echter niet ver, aangezien de search results geen teleport mogelijkheid aanbieden. Je krijgt uberhaupt alleen resultaten als je op ‘ALL’ zoekt, want onder ‘PLACES’ vond ik niets. Maar wellicht is er een manier die ik nog niet ken. Heeft iemand advies?
@ Roel: Thanx!
@ Christian: via map > search moet je als het goed is “ABN AMRO” vinden, waarnaar je je kunt teleporten.
En wat vind de consument eigenlijk van die bedrijven die lopen ’te spelen’ terwijl er nog genoeg te verbeteren valt IRL?
@Marco: ik kan die jongens van ABN wel even op de discussie wijzen en ze uitnodigen :).
Verder werd RTLZ idd genoemd in de persconferentie. Noem me een zeurpiet, maar ik vraag me dan nog steeds af waarom iemand in SL naar RTLZ gaat kijken op het ABN eiland ipv via internet streams of de oldschool televisie? Het is misschien een aardigheid voor de bezoekers maar ik geloof niet dat dit wezenlijk iets extra’s biedt voor de residents. Of denken jullie hier anders over?
Mee eens Dobre (klopt het nu dat je echte naam Raymond van der Kaaij is?)
Maar laten we het eens omdraaien en hier de vraag stellen hoe ABN AMRO dan wel bezoekers naar Second Life kan trekken. We hoeven niet alles in detail uit te werken (voor niets gaat de zon op -:) maar wellicht kunnen we wel een aantal richtingen geven.
Moet je voor de hoe-vraag niet eerst de waarom-vraag stellen?
– Waarom wil ABN AMRO (of elk ander bedrijf) op SL bezoekers trekken?
– Waarom hebben ze voor deze doelgroepen (starters, young professionals, ..) gekozen?
Ik heb het ook gezocht, maar kan het nergens vinden. Alle varianten geprobeerd, ook op het woord Bank… niets?!
Als je rondloopt in dat gebouw, is dan niet te zien wie de Land Owner is of wie het object gemaakt heeft?
@jan-willem:
Als je met je Map op Search: ABN typt vind je de sim van ABN AMRO waar je naartoe kan teleporten.
Zo krijgen ze natuurlijk lastig traffic als er geen ad of place is toegevoegd in search..
Verder kan je op deze manier ook anderre sims ontdekken, bijv. die van ING (helaas nog niet publiekelijk beschikbaar).
Yep, inderdaad via MAP en dan zoeken op ABN AMRO. Ik zit op dit moment met Norbit Orbit en Jules Legend, twee developers van ABN AMRO, te chatten.
Ben op dit moment op het ABN-eiland. Prachtige architectuur, maar wel heel erg groot. Er lopen zo’n tien mensen in dat gebouw rond (bezoekers en medewerkers), maar door al die trappen loop je elkaar makkelijk mis. Nog zoiets: als je jezelf teleporteert arriveer je in het water, tussen de haaien. Is ook niet echt een ideale ontvangst… 😉
Interessante aanvulling Polle waarvoor dank!
Ik heb inmiddels begrepen dat ABN AMRO begin volgend jaar wil starten met doelgroepevents binnen Second Life.
@Polle
Heb je misschien contactgegevens (emailadres of telefoonnummer) van deze Daan Josephus Jitta, want op de Universiteit van Tilburg zijn we bezig met het organiseren van een symposium over onder andere Second Life en het leek ons erg interessant om iemand van de ABN-Amro uit te nodigen als spreker.
@Marco: Dat is al vanaf het allereerste begin volgens mij.
Ik hoopte stiekem dat ze marketing gegevens zaten te verzamellen in second life.
Was een beetje teleurgesteld dat dit niet het geval was.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!