Telegraaf komt met “Eredivisie gemist” op eigen website

7 december 2006, 15:22

De Telegraaf laat op haar eigen website weten dat ze voetbal gaat uitzenden via diezelfde website. Het gaat om wedstrijdsamenvattingen inclusief commentaar en analyses van de Telesportredactie van De Telegraaf. Daarmee krijgt Talpa er een geduchte concurrent bij. De Telegraaf heeft een eigen IPTV-studio, zo meldde Emerce al eerder. Samen met de andere webTV-ondernemingen van de krant van wakker Nederland (denk aan Sugababes TV) krijgt TMG zo gestaag een tak die vergelijkbaar is met meer traditionele TV-distributeurs zoals RTL, SBS en de publieke omroepen. De huidige wetgeving staat tot dusver geen daadwerkelijke crossmedia ownership toe. De regering is van plan dit te veranderen, maar het lijkt dat de realiteit de wetgevers al aan het inhalen is.

De toegang tot de rechten op dit materiaal wordt verkregen via Tele2. De Telegraaf maakt de uitzendingen in opdracht van Tele2, waar de uitzendingen ook te zien zullen zijn. Daarnaast overweegt de Telegraaf een eigen IPTV-kanaal op Tele2, zoals eerder Grolsch dat al deed.

Commentaren van de trotse “ouders”:

“Deze overeenkomst met een sterke partij als De Telegraaf geeft Tele2 voetbal een journalistieke versterking en een enorme marketing exposure”, aldus Günther Vogelpoel, directeur Consumentenmarkt van Tele2-Versatel.

“We zouden teleurgesteld zijn als we binnen een paar maanden op 20 duizend abonnees zitten’‘, zegt Marianne Zwagerman (via Planet Multimedia).

Telesportredactiechef Jaap de Groot: “Deze samenwerking zal de status van Telesport als dé sportrubriek van Nederland nog eens extra versterken. Onze visie om tot een ijzersterke driehoek krant, internet en televisie te komen, heeft weer meer gestalte gekregen.”

Gevecht om de erfenis van de lineaire TV

Het is inmiddels niet meer te ontkennen dat TV as we know it aan het veranderen is. De consument kan audiovisuele content via steeds meer outlets verorberen. Onderzoeken tonen aan dat dit ook werkelijk gebeurt. TMG streeft al jaren naar een crossmediale positie in Nederland, getuige onder meer de posities in SBS, Skyradio en expomedia. Ook bij PcM wordt inmiddels hard gewerkt aan een crossmediaal imperium. Daarnaast menen ook de telcos’en de kabelaars zich te moeten mengen in dit gevecht. De echte online bedrijven houden zich in Nederland nog koest, maar Google sluit in de VS en het VK de ene na de andere TV-deal. Yahoo heeft net zijn hele mediagroep gereorganiseerd om ook deze slag aan te kunnen. Ook de consumenten kunnen via steeds meer platforms aan contentcreatie en -distributie doen.

Daarmee komen de bedreigingen voor de traditionele content aggregators (de TV-exploitanten), van bijna alle kanten. Om met Porter te spreken: substituten, klanten, leveranciers, nieuwe en huidige concurrenten staan allemaal klaar om hun comfortabele en winstgevende positie in te nemen.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

9 Reacties

    venturo

    Gijsbregt, neem even lucht, leuke vingeroefeningen maar in vergelijking tot tv voorlopig nano marketing. Iptv bereikt een paar honderd duizend huishoudens, internet bereikt de televisie voorlopig nog alleen via een mediacenter en blijft de plek waar dit soort content voorlopig nog wordt geconsumeerd. Alle andere inititatieven van de Telegraaf neem ik serieuzer. En eeh.. crossmediaal imperium bij de PCM? Vergeet Porter, brands, likeablity and findability! Daar gaat het de komende jaren over.


    7 december 2006 om 16:45
    Marianne Zwagerman

    Correctie: Wij zouden NIET teleurgesteld zijn als we over een paar maanden 20.000 abonnees hebben.

    Wij realiseren ons heel goed dat we in een onontgonnen gebied stappen: betaalde content op internet. Maar we gaan dit avontuur met plezier aan omdat het ons ondermeer de kans geeft om wekelijks TV programma’s te maken en uit te zenden via internet.

    Het aantal betaalde abonnementen is moeilijk te voorspellen, zelfs voor een bedrijf als De Telegraaf dat abonneewerving als core business heeft.

    Marianne Zwagerman

    De Telegraaf – Directeur Exploratie


    7 december 2006 om 16:47
    venturo

    Marianne het initiatief is zeer te prijzen alhoewel zoals je zelf zegt op schaal. Ik begreep van Chellomedia dat pay per view (sport1) via internet in tegestelling tot het Talpa aanbod wel aardig loopt, heeft iets met de billing te maken begreep ik. Het domein voetballiefhebbers dat wil betalen voor voetbalcontent is overigens ongeveer 2.5 miljoen capita groot, slechts een vijfde is bereid om een contractrelatie aan te gaan. Al met al kijk ik uit naar de echte verwachte crossmediainspanningen van de Telegraaf de komende periode.


    7 december 2006 om 22:21
    Gijsbregt

    Albert,

    De consument van de toekomst is maar op 2 manieren tevreden te stellen in zijn zucht naar media: branding and finding. Ofwel de consument vertrouwt jou (als merk) zijn keuzeproces toe. Ofwel de consument gebruikt jou om zijn keuze te maken. Dat is consumentenmarketing.

    Porter is marketing op brancheniveau.


    8 december 2006 om 08:12
    venturo

    Ik herhaal ” Vergeet Porter. Brands, likeablity and findability! Daar gaat het de komende jaren over”


    8 december 2006 om 08:14
    Gijsbregt

    Haha: we zitten niet zo ver van elkaar af.


    8 december 2006 om 08:16
    Smithd772

    I conceive you have remarked some very interesting points , regards for the post. feecebdefebbedcc


    25 juni 2014 om 01:09
    Smithk190

    Great, thanks for sharing this article. Really Cool. edbbfbgebdfbedkd


    25 juni 2014 om 01:10
    Smithg746

    Hey. Cool post. There’s a dilemma together with your website in chrome, and you may want to check this The browser will be the market leader and a huge component of other people will omit your great writing because of this issue. cdececededdgkgec


    3 december 2014 om 12:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!