OpenBC wil met beursgang 35-64 miljoen euro ophalen

27 november 2006, 14:47

OpenBC wil met beursgang 35-64 miljoen euro ophalenZoals reeds gemeld zal OpenBC zijn naam veranderen in Xing. Naast de duidelijke web 2.0 sound, was dit vooral gericht op een nakende beursgang. Die zit er nu aan te komen volgens Easybourse. Doel van de beursgang (IPO) is om verdere internationale uitbreiding mogelijk te maken.

Het prospectus is inmiddels uit (inloggen nodig met Duitse postcode en plaats, bv 10115, berlin). Xing heeft inmiddels meer dan 1.5 miljoen leden (relatief weinig in vergelijking met de meer dan 8 miljoen van Linkedin en de meer dan 100 miljoen van MySpace). Het premiumlidmaatschap van € 5.95 per maand wordt door 13% van de leden gebruikt. Dit zou een jaarlijkse revenu van bijna € 14 miljoen betekenen. De omzet in het laatste volledige kwartaal was echter (maar) bijna € 3 miljoen.

Interessant om te zien is dat dit het eerste zakelijke social network is dat naar de beurs gaat. Eerder deed het Japanse Mixi al een beurgang, maar dit netwerk is op consumenten gericht. Zij haalden € 55 miljoen op, vergelijkbaar met de wensen van OpenBC. Daarnaast is de overname van MySpace natuurlijk de droom van elke social network ondernemer. De oprichter van OpenBC, Lars Hinrichs, zal echter nog een jaar moeten wachten met het verkopen van zijn aandelen.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

9 Reacties

    Vincent Heidinga

    Ik ben toch meer liefhebber van LinkedIn.. Wie weet verdiep ik me binnenkort weer eens op Xing. In ieder geval interessant om te zien wat er zoal gebeurd aangaande web 2.0 en vele ‘arme’ particuliere beleggers die wellicht bubble 2.0 tegemoed gaan?


    27 november 2006 om 15:53
    Anders

    Een BEURSGANG???!? Het hele interactieve deel (“Xing Groups”) is zo goed als uitgestorven, de site is uiterst moeizaam te gebruiken omdat je tig talen en landen door elkaar voor je kiezen krijgt en ik kom te vaak mensen tegen die zeggen OpenBC niet meer gebruiken, al dan niet omdat hun beginabonnement is verlopen.

    OpenBC begon sterk maar mist sindsdien koers. Ik had gehoopt dat de overstap naar XING een wat zinvoller invulling zou geven aan het netwerk, maar het blijkt weinig meer dan een nieuw likje verf te zijn geweest.

    Gijsbrecht, weet jij of Mixi ook een betaalde toegang had voor zijn leden? Voor een openbaar netwerk dat te gebruiken is zonder dat je hoeft te betalen kan ik me een beursgang wel indenken.


    27 november 2006 om 16:56
    Annet

    Ik merk het ook aan mijn eigen “inBetween Xing” group. Het is moeilijk om er nieuw leven in te blazen. Dat heb ik ook opgegeven. Ik verwachtte wel iets van Xing, gezien de “grootse” aankondiging. Er is vrijwel niets veranderd, alleen de layout is moderner geworden. De naam vind ik overigens wel sprankelend, er zit een sterke klank in.

    LinkedIn vind ik hopeloos ingewikkeld en ontoegankelijk. Tijd voor een nieuwe businesscommunity?


    27 november 2006 om 19:39
    John de Vroede

    Kent niemand 2getbusiness.com? Goed en fris nieuw initiatief. gr. John de Vroede


    27 november 2006 om 19:55
    daniel@clickvalue.nl

    Misschien een gekke vraag, maar waar gaat Xing van leven? Wat is het businessmodel en hoe creeren ze waarde?

    Ik heb nu zo’n pre-dot-bom-deja-vu, of ligt dat aan mij en ‘begrijp ik er helemaal niets van?’


    28 november 2006 om 07:11
    fritiof

    Ik ben al een tijd aangemeld bij OpenBC c.q. Xing. Maar ik vind het een zwaar overtrokken “businesscommunity”! In al die maanden heb ik drie reacties gekregen en dat was nou niet wat ik er van verwachten. Iedereen zei dat er een “nieuwe wereld” zou opengaan 😉


    28 november 2006 om 07:35
    Annet

    @John de Vroede

    Waar zit ‘m de frisheid bij 2getbusiness.com? Naast het dertien in een dozijn template design kan ik geen innovatief element bespeuren.

    Misschien een idee om Bob Stumpel eens te interviewen, inzake Xing.


    28 november 2006 om 08:06
    John de Vroede

    Hoi Annet, je komt er zo niet in. Je moet inloggen. En om lid te worden moet je worden voorgedragen. Dus een kwalitatief hoger netwerk. Verder ook live evenementen, recent kick off in de Supperclub. Design boeit mij eerlijk gezegd niet zo bij een dergelijk initiatief. Het gaat om de output. gr John


    28 november 2006 om 08:18
    Lex

    @Annet.

    Vreemd dat je een oordeel over een site kan hebben waar je blijkbaar helemaal niet binnen bent geweest.

    Maar ok, ik zie dat je een designbureau hebt, en ben maar meteen op je site Droombos.nl wezen kijken om me te laten verbluffen door je designvaardigheden.

    Wel fris inderdaad dat wit, jammer alleen dat je een standaard cms en template hebt gebruikt.

    En je portefolio is helemaal om te lachen, 2 wordpress sites geinstalleerd.

    Ik neem aan dat je even je stem wilde gebruiken om te laten zien dat je ook nog leeft, well bij deze, ik heb je stem gehoord, hup nu snel naar de winkel en even css for dummies kopen meid.


    4 april 2009 om 08:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!