KPN vs UPC: 1 - 0

KPN vs UPC: 1 - 0

Na 5 jaar gebruik te hebben gemaakt van Chello ben ik in augustus overgestapt. En inderdaad overstappen is niet eng :)

Reden om over te stappen was vooral het feit dat al maanden mijn internetverbinding zonder duidelijke reden om de zoveel uur wegviel. Een paar keer een afspraak gemaakt met een monteur. Niet omdat ik een paar keer een monteur heb gezien. Nee omdat zoals gebruikelijk de monteur niet op kwam dagen. Eén ding scheelt. Als dit het geval is krijg je geld terug van UPC en dit is wel een manier om soms eens een maand gratis internet te regelen :)

Tijdens het opzeggen was net de uitrol campagne begonnen van de Mediabox. Ik kon zelfs 2 maanden gratis Film1 en Sport1 kijken en ik hoefde niets anders te doen dan binnen 2 maanden op te zeggen om een automatisch abonnement te voorkomen.

Je bent Nederlander of niet dus gelijk het 0800 nummer in mijn agenda gezet.
Wat schets echter mijn verbazing? Eind oktober bel ik het (gratis) 0800 nummer en ik krijg daar doodleuk te horen dat voor het opzeggen er niet langer gebruikt kan worden gemaakt van dat nummer.

typisch UPC? Je wordt vooraf gerustgesteld dat je binnen 2 maanden gratis op kan zeggen en nóg weten ze het voor elkaar te krijgen het te verpesten. Viel me op dat dit kleine foutje nog niet hier of elders was vermeld :)

Maar goed ik was overgestapt. Geen chello meer. Nee ik internet nu via InternetPlusBellen. En ondanks alle storingen waarover hier en hier heb ik er zelf nog nooit hinder van ondervonden.

De grootste storing zat hem wat mij betreft hier. Op de KPN site zelf. In de periode dat ik ben overgestapt van een “gewoon” telefonie abonnement naar InternetplusBellen hebben ze het voor elkaar gekregen om:

  • Mij een korting in rekening te brengen (aanbieding was eerste 6maanden gratis bellen. Voordeel van toch €10 per maand in mijn geval)
  • Mij te laten betalen voor gratis telefoontjes (met IPB van KPN én mijn abonnementsvorm betaal ik ná die 6mnd enkel €10 p/mnd en geen gesprekskosten)
  • Mij te laten betalen voor een abonnement dat ik niet eens had

2 weken terug wéér een brief gestuurd (eerdere klacht was al opgelost). Let wel GESTUURD. Als KPN een fout maakt dan moet je in het bezit zijn van postzegels :) Binnen een week kreeg ik netjes een reactie. Een brief (wat is er mis met email? Ze hebben toch mijn emailadres?) ja. Ze hadden geprobeerd mij te bellen wat niet lukte. Ik werk en ben net als vele Nederlanders dus overdag niet bereikbaar op mijn huistelefoon.

Waar ik echter positief verbaasd over was dat was het feit dat in de brief een 020 nummer stond mét een contactpersoon. Even terug gebeld en dan blijkt dat KPN toch echt de zaakjes redelijk goed op orde heeft. Ik kreeg direct de persoon die de brief had verstuurd aan de lijn. Geen keuzemenu’s. Geen irritante wachtmuziekjes. Niets van dat alles. Deze meneer had ook duidelijk zijn huiswerk gedaan en gaf direct toe dat er een fout was gemaakt met de 6 maanden korting én het inrekening brengen van telefoonkosten die gratis zouden moeten zijn.

De KPN oplossing anno eind 2006?

  • Het volledige kortingsbedrag a €60 krijg ik in één keer retour zodat toekomstige fouten eventueel worden voorkomen
  • De in rekening gebrachte gesprekskosten van circa €20+ worden direct gecrediteerd voor een bedrag van €30
  • Het abonnementsgeld was al eerder opgelost (voor de volledigheid).

Resultaat? Zelfs na het opzeggen van mijn Chello abonnement vanwege een slechte services confronteerd UPC me met nóg een slechte ervaring (het feit dat de beeldkwaliteit van me 2 maanden gratis Film1 slecht was en dit werd afgedaan als “ligt aan je kabels” (die zijn nieuw!) laat ik even buiten beschouwing.

Aan de andere kant maakt KPN óók fouten maar ze lossen dit wel heel erg netjes op. Denk dat de meeste lezers het er mee eens zijn dat het alleen nog een verbetering zou zijn als het niet meer nodig zou zijn om ze een brief te schrijven.

Voor mij dus duidelijk: KPN vs UPC:  1 - 0


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Tja, webcare team of niet, als je je zaakjes niet op orde hebt, is dit het gevolg.

    Ik geloof inmiddels wel dat UPC zaken verbeterd heeft ten opzicht van 3 jaar terug, maar zoals ze zelf ook stellen "Het blijkt dat UPC het veel beter moet doen dan gemiddeld, eigenlijk perfect, wil de klant ons aanbevelen bij bekenden." Stadium van perfectie hebben ze helaas nog niet bereikt en het is een lange weg voordat je het oude imago van UPC hebt afgeschud.

    Heb je ook overwogen om Mine te nemen of heb je nog geen radio/tv van UPC?

    geplaatst op
  • Misschien een aardige case om hier eens te bespreken: hoe zou UPC haar imago kunnen verbeteren. Want ik denk dat Erik gelijk heeft dat UPC het beter dan de anderen moet doen wil het in de ogen van het publiek goed doen.

    geplaatst op
  • Ik heb nu nog digitale TV van UPC die ik dus nóóit gebruik omdat de beeldkwaliteit gewoon niet voldoet. 1x per uur even blokken in je scherm of geluid dat niet helemaal goed klinkt zorgt ervoor dat je toch snel terug grijpt naar het analoge signaal.

    Daarnaast merk ik als eigenaar van een Mediabox dat je sowieso een bepaalde afstandsbediening "gewend" bent.

    Ik heb een LCD-TV maar vanwege me HomeCinemaSet kijk ik altijd via de HDD-recorder. De afstandsbediening van die laatste gebruik ik dus om te zappen.
    Als ik digitaal wil kijken moet ik me HDD-recorder op een AV kanaal zetten en van AB switchen. Dat is gewoon een drempel in praktijk.

    Daarnaast is het zo dat als je iets wilt opnemen je helemaal de klos bent. De mooie EPG in mijn HDD-recorder is nutteloos als ik dit digitaal wil doen (immers zit de Mediabox op het AV kanaal en kan ik niet via de EPG van me HDD-recorder digitaal opnemen).

    geplaatst op
  • Zodra MiMe beschikbaar komt in mijn regio zal ik het zéker overwegen om over te stappen. Zeker omdat ik via een vriend van mij weet dat MiMe nu al één feature zal hebben die de MediaBox nog niet heeft en die in praktijk mogelijk dé feature zal zijn waarom mensen overstappen op digitaal.

    Meer hierover hoop ik binnenkort bekend te kunnen maken in een aparte post. Laat ik het spannend houden door te zeggen dat er een relatief nieuwe (en daarom nog onbekende) partij in Nederland zich bezig is gaan houden met IpTV en volgend jaar steeds vaker zal opduiken op blogs zoals deze ;)

    geplaatst op
  • KPN vs UPC 1-0 komt wel erg positief over voor KPN gezien jouw ervaring en die van anderen (waaronder ikzelf).

    Ook mijn moeder kreeg de botte opmerking dat als het aan de kabels lag het voor haar eigen rekening was. Daar betaal je dan 49,95 voor een monteur voor... :-$

    geplaatst op
  • Wat mij nog tegenhoudt is het feit dat het geheel slechts voor één TV geschikt. Als ze dat nu nog oplossen ben ik om. Maar eerst die posting van jou maar ff afwachten ;-)

    geplaatst op
  • De beperking van 1 tv is net zoiets als het verbieden van een thuisnetwerk bij de opkomst van broadband. Het verdwijnt vanzelf en dat zal sneller zijn dan de meeste denken.
    Ik gok erop dat door de komst van meer digitale/iptv alternatieven de partijen wel gedwongen worden.
    En vergeet niet dat ze nu meer en sneller druk zullen krijgen door bv weblogs op dat gebied.

    In 1999 woonde ik in een @home regio en ik had voor snel internet maar één aanbieder. @home. Nu met digitale/iptv zijn er al snel drie aanbieders (UPC/KPN/TELE2).

    Heeft de beperking van 1 toestel niet als oorzaak dat als je met 2 toestellen krijgt je meer bandbreedte nodig hebt? Is het probleem van UPC bv niet dat ze het niet vloeiend je huiskamer inkrijgen?
    En als daar ergens de oorzaak zit is de oplossing dan niet een bredere basis van P2P? De techniek is er al die komt uit Delft :)

    geplaatst op
  • Tja, dit is natuurlijk allemaal vrij subjectief. ik ben vorig jaar overgestapt van KPN naar chello. Van dramatische performance en onbegrijpelijke blunders bij de helpdesk naar een heerlijke, rimpelloze breedband ervaring.

    KPN vs UPC 1-1

    geplaatst op
  • Kloteklanten zijn per definitie subjectief John; altijd met een korrel zout nemen maar wel het signaal opvangen!

    geplaatst op
  • Natuurlijk is het verhaal subjectief. Zodra mijn mening niet meer subjectief is ga ik me toch een beetje zorgen maken :)

    Ging mij vooral om basis verschil. Met beide een probleem en KPN lost het vooral boven verwacht ik op. Ze doen meer dan er van mij werd gevraagd.
    Waar UPC roept dat ze het al snel beter dan gemiddeld zouden moeten doen zie je dat KPN dat (irichting mij) eigenlijk al doet.

    geplaatst op
  • Ik wil toch nog even reageren op die opmerking van UPC over slechte kabels. Ik had sinds de introductie van Digitenne ook een beroerde ontvangst op een aantal kanalen. Geklaagd bij UPC en een set met twee 'hoogwaardige' kabels toegestuurd gekregen. (Gratis!) Daarmee was het probleem idd opgelost. Het probleem dat heel veel winkels 'laagwaardige' coax-kabels blijven verkopen is daarmee niet opgelost. En de ontvangst op mijn tweede tv is ook nog steeds slecht,omdat je niet even zomaar je 'interne infrastructuur' vernieuwt. Maar dat doet niets af aan het feit dat UPC in dit geval snel en probleemloos een adequate oplossing bood.

    geplaatst op
  • UPC/chello is gewoon beter als kpn/het net. service stukken vriendelijker, internet stukken sneller (kpn=1,5 mb, UPC=10 mb ;) ) en alles in 1 dus ook goedkoper.
    tv ook prima.

    ff iets mafs over kpn: nu iedere nederlander alles in 1 pakket heeft versint kpn het ff om de diensten lkkr los te koppelen :( tja, internet is een digitale dienst. telefonie niet dus zijn het oo 2 aparte rekeningen.
    dit was ook voor my de reden om voor upc op maat te kiesen alles lkkr in 1. zo als het hoort ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.