Sportadvertentie.nl sluit deal met tennisbond

20 november 2006, 16:12

Met de oude naam afhangbord is het gelukkig gedaan: vandaag is www.sportadvertentie.nl geboren. De narrowcastingtoepassing die voornamelijk bij tennisclubs hangt/draait moet onder de nieuwe naam en door de deal met de KNLTB haar vleugels uit kunnen slaan. Naast de schermen betreft het systeem ook een softwarepakket ter ondersteuning van de verenigingen. Hierdoor kan de KNLTB makkelijker haar verenigingen op het gebied van ICT ondersteunen. Afhangbord krijgt op deze manier versneld een groter bereik, zij komt immers gesubsidieerd bij vele tennisverenigingen te hangen.

Afhangbord zegt een bereik van 1 miljoen mensen per week te hebben in de huidige constellatie. Dit zal dus snel moeten gaan groeien.

De focus op sportverenigingen voor narrowcasting neemt toe, nu er in heel de wereld naar plaatsen wordt gezocht om monitors op te hangen. De miljoenen mensen die vaak meerdere malen per week in de sportkantine komen, vormen een interessante en goed te segmenteren doelgroep. De shake out is in deze markt echter nog niet op gang gekomen en er zijn nog veel aanbieders. Vaak met een andere achtergrond en andere (primaire) doelstellingen. Zo heeft afhangbord ook als doel om de tennisvereniging met software uit te rusten om de bedrijfsvoering te verbeteren. Het beheren van de website (nog meer bereik) en het regelen van de baanbezetting zijn hiervan voorbeelden (vandaar de oude naam afhangbord).

De nieuwe naam lijkt deze focus op de tennissport juist te willen doorbreken, daaraan is de overname door de KNLTB wat tegengesteld. Tenzij de bond dit puur als belegging ziet. Een belegging die ze zelf kan helpen met groeien door voor een ruim initieel bereik te zorgen. De uitrol naar andere sporten zal hier echter niet makkelijker door worden. Bij de voetbalvereniging zit nu eenmaal niemand te wachten op afhangen. En concurrentie zit de bondsbestuurders en -managers nu eenmaal meer in het bloed dan samenwerking.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

6 Reacties

    venturo

    Gijsbregt, deTennisbond volgt een pad dat uiteindelijk minder resultaat zal opleveren. Het NOC-NSF tracht draagvlak te vinden voor een sportnetwerk bij alle bonden en alle sportlocaties (zo’n 20.000 adressen). Nog los van mijn twijfels over genoemde “bereikscijfers” (0,68 miljoen leden geen actieve tennisers) is de relevantie van afhangbord (sportadvertentie) voor bezoekers beperkt.


    20 november 2006 om 18:21
    Martijn Groeneweg

    @ Albert: Waar haal jij het cijfer 0,68 miljoen vandaan? Ik ken dat cijfer niet. De KNLTB heeft 715.000 leden, dus dan zijn er volgens jouw informatie wel erg weinig die actief tennissen. In het verleden is onderzocht, dat je met het bereiken van iedere actieve tennisser, daarnaast nog 3 mensen bereikt (partner/vader/moeder/opa/oma/vriendje etc). Afhangbord heeft afgelopen seizoen bij 60 clubs gedraaid. Daardoor weten we precies hoevaak hoeveel leden spelen en dus afhangen en hoe vaak ze dat doen. Daarnaast hebben we totaal inzicht in de bezoekersaantallen van de clubwebsites, omdat we daar een banner positie hebben. Tevens hebben we uiteraard totaal inzicht in de bezoekersaantallen van http://www.knltb.nl, specifiek de pagina’s met de competitiestanden en de spelerfsprofiel pagina (waar je speelsterkte is te zien). Dan is de 1.000.000 nog een voorzichtige inschatting. Als het alleen om het scherm gaat dan zullen we inderdaad de 1.000.000 niet halen, mogelijk dat dat jouw punt was.


    20 november 2006 om 19:55
    venturo

    Martijn, ik heb meer dan twijfels over deze cijfers. Nog los van het kleine verschil in actieve <> passieve sporters (35.000) vind ik genoemd bereik een gevaarlijk axioma. Zeker als ik ook lees dat volgens jou een actieve tenniser nog drie anderen zou bereiken. Nog los daarvan waar basseer je deze mogelijke overdracht op?


    20 november 2006 om 20:20
    Gijsbregt

    Uit een reactie van afhangbord.nl heb ik inmiddels begrepen dat de KNLTB de exploitatie geheel in handen laat van afhangbord.nl/sportadvertentie.nl. Daarmee gaat zij bewust het exploitatierisico uit de weg. De overname is dus vooral (sport)strategisch, om zo veel mogelijk tennisverenigingen te kunnen voorzien van ICT-toepassingen. Dit laat niet onverlet dat afhangbord.nl wel degelijk groei ziet binnen andere sporten dan tennis.


    21 november 2006 om 07:46
    Jeroen Overweg

    Ik wordt zo moe van narrowcasting.

    Laat mij nou maar een mars bestellen in de kantine, dan ga ik weer naar huis.


    21 november 2006 om 09:14
    Hans Verberk

    Ik ben Hans Verberk, secretaris van LTC Dousberg in Maastricht. Wij zijn op zoek naar een nieuw afhangbord, dat los staat van de KNLTB, dus niet Jiba. Is jullie bord te koop? Kunt u informatie sturen over jullie bord naar:

    Hans Verberk

    Zwaardvegersdreef 4

    6216 SL Maastricht.

    Groeten Hans


    6 september 2008 om 12:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!