Het Luxemburgse RTL, dochteronderneming van Bertelsmann, heeft volgende de Britse krant Financial Times een bod gedaan op ITV. Daarmee willen de “Luxemburgers” hun positie op de nummer 1 interactieve TV-markt ter wereld aanzienlijk versterken. Volgens de krant gaat het om een bod van meer dan € 7.4 miljard.
RTL is nummer 1 in Europa op het gebied van TV en radio, met 36 TV-kanalen en 33 radiozenders in 11 landen. In het VK heeft ze al de zender Channel 5. Dit bezit zal ze moeten verkopen, als ITV daadwerkelijk wordt overgenomen. Anders zouden de Luxemburgers meer dan 50% van de TV-reclame markt in handen krijgen.
ITV is de grootste commerciële zender in het VK en heeft vier kanalen (toepasselijk ITV 1, 2, 3 en 4). Hierbij is ITV 1 de grootste (naar budget gemeten) zender van Europa. Veel van de zenders worden in het VK via sateliet en via settopboxen (vooral van Sky) geconsumeerd. Daarmee is het VK ook wereldwijd leider in het gebruik van digitale en interactieve TV.
Overigens is kabelaar NTL (met onder meer Virgin mobile als onderdeel) al sinds een week geïnteresseerd in overname van of fusie met ITV.
Naast het enorme marktaandeel, zal vooral de interactieve voorsprong van ITV RTL erg goed kunnen doen. De kennis van the red button is op thuismarkten als Duitsland al ruim door concurrenten geïntroduceerd, maar RTL blijft hiermee voorlopig achter.