Waar staan we nu met webanalytics?

15 november 2006, 16:51

Marketingfacts Cursus WebanalyticsInternet staat bij steeds meer organisaties centraal in de marketingstrategie en accountability zal daarbij een steeds grotere rol spelen. Toch blijkt dat nog veel organisatie worstelen met webanalytics. Wat moeten we eigenlijk meten en rapporteren? Welke tools hebben we daarvoor nodig? Wat kan ik met de resultaten en vooral ook, hoe organiseer ik dit alles?

Op vrijdag 15 december organiseren we voor de tweede keer dit jaar de cursus webanalytics. Evenals de vorige keer zijn Eduard de Wilde en Daniel Markus de gastdocenten en zal de cursus plaatsvinden in Media Plaza, Utrecht. Er is er plaats voor maximaal 20 cursisten.

Voor wie zich alvast wil voorbereiden is wellicht het webseminar over online business improvement op dinsdag 12 december interessant. Het webseminar wordt georganiseerd door Emerce en zal bestaan uit een discussie tussen deskundigen. Het ingelogde publiek kan uiteraard vragen stellen aan de gasten en zich mengen in de discussie.

En er is nog meer te melden over webanalytics. De oplettende lezer zal het ongetwijfeld hebben opgemerkt dat we sinds kort een nieuwe sponsor hebben. Het gaat daarbij om WebsideStory, een Amerikaanse leverancier van digitale marketing- en analyseoplossingen, dat in Nederland wordt vertegenwoordigd door Adversitement. In de speciale sponsorpagina is meer te lezen over beide organisaties. Eén van de zaken die we samen met de sponsor verder zullen uitwerken is het aanbieden van whitepapers op het gebied van webanalytics. Op dit moment biedt WebsideStory whitepapers over de toekomst van webanalytics, nieuwe meetmethodieken en optimalisatie van sitesearch (beschikbaar na registratie).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    mvkranenburg

    Webanalyse begint ook bij het begin: formuleer eerst goed wat je wilt meten. Veelal wordt deze eerste stap vaak overgeslagen en gaat men lekker aan de slag met de aanschaf van een pakket en het plaatsen van tellers overal op elke pagina. Het advies is om eerst goed na te gaan wat je wilt meten en vaak blijkt in de praktijk dat je dit stap voor stap het beste kan oppakken. Begin eerst maar eens bijvoorbeeld met een gratis statistiekpakket met het meten van de basisinformatie. De eindgebruiker is dan vaak enthousiast alleen al als hij precies kan zien hoeveel (unieke) bezoekers er zijn en waar ze vandaan komen. Met deze informatie kan hij al weer veel meer. In de praktijk zien wij dat dit goed werkt door maar met een beperkte analyse te beginnen komt de behoefte bij de klant vanzelf voor meer informatie (analyse). En omdat het ook vanuit de behoefte komt gaat men er ook mee aan de slag. Concreet wat mee doen. En daar gaat het om: meten = weten = verbeteren. En als je door een overvloed aan informatie niet aan het verbeteren toekomt dan mis je net de belangrijkste. … Veel plezier met de cursus.


    17 november 2006 om 06:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!