Ad:tech New York 2006 groter, drukker, engaging

Ad:tech New York 2006 groter, drukker, engaging
,

Ad:tech New York 2006 groter, drukker, engagingAfgelopen week kwam de Ad:tech conferentie weer naar New York. Met meer dan 10.000 bezoekers (12.000 registranten), 300 standhouders en 300 sprekers verdeeld over 50 parallel sessies was het groter dan ooit. Dit jaar was er ook een zaaltje vol met nieuwe, voornamelijk mobiele technologie bedrijfjes waaronder Linden Lab en een kleine boekwinkel met een hoek waar schrijvers hun boeken signeerden. Toch miste ik nog enkele partijen die normaal wel elke Ad:tech van de partij zijn; de bloggers. Niet alleen vanwege de Web 2.0 Summit aan de westkust van de VS maar met name vanwege de verkiezingen die voor de bloggers en hun exploitanten al hun aandacht opeisten.

Geen Copeland en geen Battelle dit jaar dus. De Nederlandse delegatie was ook iets kleiner dan de laatste keer. Toch was het op de vooravond al gezellig met de jongens van eBuddy, Adfactor, Traffic4u en een hoop Nederlandse marathonlopers. EBuddy had dit jaar zelfs een een eigen stand op Ad:tech. Voor zo ver ik van hen begreep gingen de zaken goed, ondanks dat ze in een zaal drie hoog achter stonden. Adfactor verbaasde zich over de enorme hoeveelheid affiliate, CPC en CPL bureaus die zich presenteerden. Traffic4u had alle gelegenheid om de vele search engine marketing bureaus aan de tand te voelen voor zover ze dat het vorige jaar nog niet gedaan hadden. Vanavond kan je hun verhaal horen op 212 Amsterdam. Omdat mijn kennis op de meeste gebieden wel voldoende is, ben ik alleen naar de keynote en parallel sessies gegaan waar bij consumer generated media en brandgagement de hoofdrol speelden.

De eerste keynote sessie is altijd de meest opzwepende. Het gaat geweldig met ons, we zitten in een geweldige branche en wij worden met zijn allen alleen nog maar groter! ...aldus de nieuwe voorzitter van Ad:tech, Drew Ianni. Het mooie is dat hij waarschijnlijk nog gelijk heeft ook. Voor zijn keynote sessie “from the alley to the Avenue” had hij David Lubars als gast, Chief Creative Officer, BBDO Noord Amerika. Ianni hoopte op een E-vangelistisch verhaal van Lubars. Duidelijk werd dat de chief niet een specifiek medium als voorkeur heeft. Dat leek mij ook voor de hand liggen. Een mediumkeuze is natuurlijk ook geen doelstelling op zich. Het Internet maakt de keuzemogelijkheden alleen maar breder. Zo oordeelde de chief ook over consumer generated media. CGM moet geen doel op zich zijn maar het geeft wel meer mogelijkheden.

Na deze open deuren kwamen er enkele voorbeelden van eigen bureau. De meest bekende is toch wel de BMW brand experience filmpjes. De doelstelling was 2 miljoen pageviews maar inmiddels zijn de filmpjes meer dan een miljard keer bekeken aldus Lubars.

Een ander minder bekende is de Pig & Bear promotie voor de Dodge Caliber. Wat eerst een klein filmpje was groeide uit tot een eigen MyS

pace profiel met bijna 9.000 fans

In dezelfde trend van experience filmpjes ging Snickers met rappers aan de haal. Altijd een risico omdat de authenticiteit bij rap een belangrijke rol speelt (het lijken wel bloggers). Maar dankzij de rappers will.i.am, Fergie, Taboo en apl.de.ap verliep alles voorspoedig.

Leuke voorbeelden, zeker inspirerend

Bij de overige sessies was het zo druk dat je niet meer van de een naar de andere sessie kon lopen. Dit betekende dat je soms wel een kwartier van te voren aanwezig moest zijn om in de rij te gaan staan voor een volgende sessie en dat ik op een gegeven moment zelf een stoel uit de gang ben gaan halen om niet op de grond te moeten zitten zoals vele anderen wel deden.

De meest inspirerende sessie was: Consumer Generated Media’s role in The Engagement Equation met moderator Pete Blackshaw, Chief Marketing and Client Satisfaction Officer, Nielsen BuzzMetrics en het panel bestaande uit:

Terry Pittman, Executive Director, Consumer Insights and Innovation Frameworks, AOL Digital Services
Jonah Peretti, Founding Partner, Huffington Post
Bob DeSena, Managing Partner, Director, Active Engagement, Mediaedge:cia
En
Ze Frank, oprichter van ZeFrank.com

De belangrijkste vraag voor dit panel was: wat is Engagement nou precies? Volgens DeSena is engagement permission based, accountabillity versus interruptive marketing, het begin van een gesprek (als in Naked Conversations). Pittman vertelde over AOL’s mission statement “To serve the world’s largest and most engaged community” en maakte daar van “serve the worlds online community with great products”. Peretti vertelde over zijn eerste ervaring met engagement marketing.  Hij ontwierp zijn eigen schoen bij Nike en zette er het woord “sweatshop” op. Nike weigerde hem de schoenen te leveren. Hij vertelde dit verhaal eerst aan een paar vrienden die het vervolgens weer aan nog meer vrienden vertelden en uiteindelijk was hij en vele anderen “engaged” met Nike. Misschien niet het beste voorbeeld van Brandgagement maar hij gaf hier wel mee aan dat, 1 het product eerst komt en een negatieve link met een product komt altijd boven en 2, de campagne wel zorgde voor engagement. Hierna heeft hij diverse acties bedacht voor de lol tot dat hij er achter kwam dat hij hiermee zijn geld kon verdienen bij verschillende bedrijven die op zoek waren naar Brandgagement. Ze Frank (niet zeker of dit zijn echte naam is) haakte hier weer op in met de mening dat het vormen van engagement ook betekent dat je ook goed moet luisteren naar de consument. Als voorbeeld gaf hij “dat je ook niet een huiskamer binnen loopt om het vervolgens alleen over jezelf te hebben” tenminste niet als je een persoonlijke relatie wil opbouwen.

Het meest lastige punt van brandgagement is de waarde die je er aan moet geven. Bij online marketing wordt er voor alsnog veel blind gestaard op pageviews, clicks, links en directe conversie naar verkoop. Volgens het panel is dit belangrijk om accountable te zijn maar verdiend engagement meer peilers. Een campagne met relatief weinig directe kopers maar veel brand evangelisten is meer waard dan een campagne met alleen kopers gedurende de campagne. Lange termijn versus korte termijn dus.

Het gaat er om dat je de consument aanzet tot het vormen van een relatie. De definitie van engagement is volgens de ARF dan ook:

Turning on a prospect to a brand idea enhanced by the surrounding context

I couldn’t agree more.

Het aanzetten van een relatie kan bijvoorbeeld door het vormen van een online platform aldus DeSena Voorheen bepaalde de marketing van een product voor de branding. Maar nu heeft de consument de mogelijkheid om te zorgen voor zijn eigen branding. “The only risk you have is that your product sucks” voegde Ze Frank daar fijntjes aan toe. Je kan dus maar beter een eigen platform vormen waar deze consument terecht kan. Zodat je er nog enige controle over hebt.

Een volgende sessie ging over de creatie van een platform (nederlands woord aub). Maar helaas kwamen ze daarbij niet veel verder dan dat de marketeers in het panel gebruik maakten van sites als Flickr, Youtube en tools zoals wiki’s en blogs. Ik zag menig CEO nog naarstig meeschrijven bij het benoemen van de verschillende sites. Dit was voor mij het punt om af te haken met in mijn achterhoofd de gedachte dat ik het zelf beter kan.

Eenmaal op de gang zag ik boven een tafeltje een bord staan met de titel “Meet the author”. Op de tafel lag het boek “Life after the 30 second spot”.  Gek genoeg stonden er slechts twee geinteresseerden bij de tafel. Genoeg reden voor mij om er eens bij te gaan staan.  Hopelijk kan ik in een later stadium meer vertellen over deze mystery man achter de tafel ;-)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Dank voor je verslag Bas, was er (vanavond) graag bij geweest.

    Wat wordt hier precies mee bedoeld? Ik kan het niet helemaal volgen...

    "Het aanzetten van een relatie kan bijvoorbeeld door het vormen van een online platform aldus DeSena Voorheen bepaalde de marketing van een product voor de branding. Maar nu heeft de consument de mogelijkheid om te zorgen voor zijn eigen branding."

    geplaatst op
  • Ja, beetje lost in translation. Het komt er op neer dat een adverteerder niet meer alleen is in de branding van zijn product. Neem bijvoorbeeld "Amsterdam", typ het in op YouTube, Flickr, Wikipedia en Tripadvisor en vraag je dan nog eens af wie er voor de branding van je product "Amsterdam" zorgt.

    Op Google staan wij met Holland.com nog steeds vaak op nummer 1. Het enige wat wij naar mijn idee alleen nog kunnen doen om die positie te behouden is de long tail samen met de consument langer maken en hem Oranje verven.

    Dat is ook in weze wat DeSena vertelde: creeer je eigen platform in plaats van een te laten onstaan waar je helemaal geen controle over hebt. Vroeger was het eenrichtingsverkeer en de consument had maar te volgen (of niet). Nu creeert de consument zijn eigen hyves, of wordt een platform gevormd op sites van derden.

    geplaatst op
  • @bas: dank voor het verslag.

    Als er vanavond bij 212 nog verrassende/nieuwswaardige nieuwe zaken worden gemeld zal ik ze toevoegen in een aparte posting.

    geplaatst op
  • Grappig dat Eday met dezelfde mensen komt en jij vervolgens met dezelfde conclusies. Pete was verreweg (imho) de interessantste man van Eday en life after the 30 second spot verdiende eigenlijk maar 2 man.

    geplaatst op
  • Ook het Nederlandse bedrijf RealTracker stond met een beursstand op de Ad-Tech in New York!

    geplaatst op
  • @ Ronald graag gedaan en ik ben benieuwd want ik heb op Ad:tech ook heel wat moeten missen vanwege de drukte.

    @ Gijsbrecht, grappig inderdaad maar Pete Blackshaw heeft eigenlijk amper zijn mond open gedaan als moderator op ad:tech. Over Life after the 30 second spot kan ik nog niet oordelen maar de reviews zijn niet bepaald slecht te noemen.

    @ RealTracker, Jammer dat ik je gemist heb maar misschien moet je wat doen aan je PR. Een kleine search op Google vertelt niet al te positieve verhalen over je (jullie?) bedrijf. Misschien is het ook handig om je echte naam ergens naar voren te laten komen, niet alleen om af te spreken op een van de gezellige borrels bij Ad:tech maar ook om wat betrouwbaarder over te komen bij potentiële klanten. Een website met alleen maar contact formulieren en geen persoonsnamen komt namelijk niet echt betrouwbaar over. In ieder geval niet voor mij en laat ik nou net op zoek zijn naar tracking tools.

    geplaatst op
  • Dank voor het prima verslag Bas!

    Is er gisteren nog iemand naar 212 Amsterdam geweest voor een update over Ad:tech? Nog interessante nieuwe inzichten die hier gedeeld kunnen worden?

    geplaatst op
  • Gisteren inderdaad naar 212 geweest. Tijdens de avond kwam een goede opsomming van de highlights van Ad Tech ter sprake en een verhaal over de kosten en redenen waarom mee te doen aan Ad:tech door E-Buddy. Er is nog een poging gedaan om een video te laten zien van Seth Godin maar dit feest ging helaas niet door, vanwege een slecht internet verbinding....Conclusie van deze video is wel nog mondeling toegelicht, hetgeen neerkwam om het (bekende) long tail verhaal

    De borrel was uiteraard wel geslaagd.
    De presentatie zou vandaag online worden gezet op 212.

    geplaatst op
  • Dank voor de update Rutger!

    Presentatie van Seth Godin getiteld 'How Blogs and Web 2.0 Can Change Your Business Forever' is hier online te vinden (via 212 Amsterdam):
    http://www.ecomxpo.com/Pres_Seth/BreezeFrame.htm

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.