• Usability & design
    wordt gesponsord door

Communities ook goed voor sales

Communities ook goed voor sales
, ING Groep
@evr

Een veelvuldig gehoord argument om je als bedrijf niet in communities te begeven, is de opmerking dat de benodigde inspanningen niet opwegen tegen de verkoop. Via i-wisdom werd ik gewezen op een interessante test bij eBay Duitsland, beschreven in de Harvard Business Review. De test dateert danwel uit mei 2005, maar is nog steeds interessant.

Uit 140.120 eBay klanten die de afgelopen 3 maanden iets hadden gekocht via eBay, werden random 79.242 testgebruikers geselecteerd die per e-mail werden uitgenodigd te participeren in de communities van eBay (met kans op prijzen waaronder iPods als extra stimulans). De resterende 60.878 klanten vielen in de controle groep. De vergelijking tussen deze twee groepen leverde bijzondere resultaten op.

Binnen 3 maanden werden 3.299 gebruikers uit de testgroep actieve communityleden die berichten plaatsten en andere gebruikers hielpen. 11.242 testgebruikers werden lurkers, ze lazen wel berichten maar participeerde niet in de communities. Gedurende een jaar werden de lurkers, actieve communityleden en de controlgroep gevolgd.

De lurkers en actieve communityleden:

  • boden twee keer zo vaak
  • wonnen 25% meer veilingen
  • betaalde eindprijzen die 24% hoger lagen
  • gaven in totaal 54% meer uit

ten opzichte van de controle groep.

De actieve communityleden plaatsten zelfs vier keer zo veel items op eBay en behaalde zes keer zoveel geld binnen als de controlgroep. eBay verdiende een aantal miljoen dollar extra aan de activiteiten van de lurkers en actieve communityleden met een beperkte hoeveelheid inspanningen en 3000 dollar aan prijzen. Mooie case!

Bron:
Customer Communities Pay Off


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Artikel stond ook op mijn lijstje om door te nemen, top!

    Het is vooral ook interessant in aanvulling op het hele model van stranger tot evangelist waarin je nu dus ook een commerciele waarde kunt toekennen aan de verschillende levels!

    geplaatst op
  • Maar de mensen die inderdaad lid worden van een community, en vooral die, die dan ook nog actief zijn, zijn toch waarschijnlijk ook mensen die sowieso al gemotiveerder en meer betrokken zijn bij eBay. Ik zou ze dus (ook) met de mensen vergelijken die wel een uitnodiging hebben gekregen, maar niet actief of lurker zijn geworden.

    geplaatst op
  • Hoe een beetje aandacht in de vorm van 1 e-mailtje (!) eBay miljoenen dollar oplevert. Hartelijk dank voor de tip Erik!

    geplaatst op
  • PDF van het rapport is inmiddels hier te downloaden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.