Communities ook goed voor sales

13 november 2006, 07:00

Een veelvuldig gehoord argument om je als bedrijf niet in communities te begeven, is de opmerking dat de benodigde inspanningen niet opwegen tegen de verkoop. Via i-wisdom werd ik gewezen op een interessante test bij eBay Duitsland, beschreven in de Harvard Business Review. De test dateert danwel uit mei 2005, maar is nog steeds interessant.

Uit 140.120 eBay klanten die de afgelopen 3 maanden iets hadden gekocht via eBay, werden random 79.242 testgebruikers geselecteerd die per e-mail werden uitgenodigd te participeren in de communities van eBay (met kans op prijzen waaronder iPods als extra stimulans). De resterende 60.878 klanten vielen in de controle groep. De vergelijking tussen deze twee groepen leverde bijzondere resultaten op.

Binnen 3 maanden werden 3.299 gebruikers uit de testgroep actieve communityleden die berichten plaatsten en andere gebruikers hielpen. 11.242 testgebruikers werden lurkers, ze lazen wel berichten maar participeerde niet in de communities. Gedurende een jaar werden de lurkers, actieve communityleden en de controlgroep gevolgd.

De lurkers en actieve communityleden:

  • boden twee keer zo vaak
  • wonnen 25% meer veilingen
  • betaalde eindprijzen die 24% hoger lagen
  • gaven in totaal 54% meer uit

ten opzichte van de controle groep.

De actieve communityleden plaatsten zelfs vier keer zo veel items op eBay en behaalde zes keer zoveel geld binnen als de controlgroep. eBay verdiende een aantal miljoen dollar extra aan de activiteiten van de lurkers en actieve communityleden met een beperkte hoeveelheid inspanningen en 3000 dollar aan prijzen. Mooie case!

Bron:

Customer Communities Pay Off

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sonja

    Maar de mensen die inderdaad lid worden van een community, en vooral die, die dan ook nog actief zijn, zijn toch waarschijnlijk ook mensen die sowieso al gemotiveerder en meer betrokken zijn bij eBay. Ik zou ze dus (ook) met de mensen vergelijken die wel een uitnodiging hebben gekregen, maar niet actief of lurker zijn geworden.


    13 november 2006 om 13:10
    everhoog

    Hoe een beetje aandacht in de vorm van 1 e-mailtje (!) eBay miljoenen dollar oplevert. Hartelijk dank voor de tip Erik!


    14 november 2006 om 07:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!