Zijn online klanten ongeduldig?

9 november 2006, 06:18

Zijn online klanten ongeduldig?Een nieuwe studie door de bedrijven Akamai Technologies en Jupiter Research wijst uit dat een online shopper maximaal vier seconden op een ladende pagina wil wachten. Duurt het te lang in een online winkel, dan vertrekt de klant zonder een bestelling te plaatsen. Dit lange online wachten is de grootste irritatie bij online shoppers aldus het onderzoek (via: hcc!magazine).

Klanten eisen volgens Akamai niet alleen maar een goede site, maar verwachten ook dat deze kwaliteit biedt. Door de toevoeging van dynamische content kan de laadtijd van een pagina langer duren en kan dit de bezoeker verjagen. Met een vier-seconden-laden-grens blijft er weinig foutruimte over voor de online winkelhouder. Let wel, het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Akamai, een bedrijf dat dynamische content aanbiedt voor online winkels en derhalve belang heeft bij deze resultaten!

Zie ook discussie op Higherlevel waar Anders Floor terecht opmerkt dat een gemiddelde verblijftijd nauwelijks zinvolle informatie geeft omdat de ene site er juist op gericht is zo snel mogelijk tot een bepaalde handeling te komen, en de andere site de bezoeker juist liefst zo lang mogelijk op de site wil houden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    rjmvandiepen

    Onlangs sprak ik met mensen die vliegticketssites exploiteren. Wanneer je een bepaalde vlucht zoekt, dus datum en locatie, duurde het soms meer dan een 1 minuut voordat er resultaat werd getoond! Er werd verteld dat een betere performance niet haalbaar was.


    9 november 2006 om 06:41
    thomas klok

    Als je tijdens het wachten op het zoeken nuttige informatie te zien krijgt is dat denk ik niet erg.

    Soms moet je in de ‘offline’ winkel nog langer wachten. bijv. 5 minuten. Of verwachten mensen nu ook daar binnen 4 seconden geholpen te worden?


    9 november 2006 om 06:54
    mvkranenburg

    Het bericht is natuurlijk een beetje een open deur: iedereen weet nu onderhand wel dat een trage website conversiekiller nummer 1 is. Als het langer duurt dan enkele seconden dan is de aandacht afgeleid en gaat men andere dingen doen: nogmaals klikken (waardoor je vaak nog langer moet wachten) en de sluitbutton is dan snel gevonden. Zeker in branches waar meer leveranciers zijn van hetzelfde product. Van belang is in dit geval dat je niet trager bent dan je branchegenoten: dit moet je wel benchmarken.

    En als je van te voren weet dat het even gaat duren maak hier dan gebruik van: vertel in de wachtpagina vooral dat de klant de juiste keuze heeft gemaakt en vertel ook in het voorbeeld van de vliegticketleverancier dat je ook hotels aanbied, hij de verzekering niet vergeet toon continue een tijdsbalk in beeld die oploopt naar de 100% zodat de klant het idee heeft dat er voortgang in zit. @ Robbert: niet bij alle ticketsites hoef je 1 minuut te wachten hoor kijk maar eens op transavia.com en d-reizen.nl


    9 november 2006 om 07:12
    Bart

    @robert-Jan: en dat geloof je zomaar? wat een onzin, dat moet echt sneller kunnen.

    verder denk ik dat laadtijden killing zijn, sterker nog: op MF laadt de pagina niet altijd zo snel als ik wil. (internetjunk ;)) Wat gebeurt er dan? ik klik een nieuwe tab aan in firefox en zoek alvast in mijn live bookmarks naar een volgend bericht dat ik wil lezen. Dit gaat zo met nieuws, voor webshops is dat wat anders denk ik.


    9 november 2006 om 07:37
    rjmvandiepen

    @bart: ik denk wel dat het sneller kan. Dit betekent waarschijnlijk een investering die je kunt terugverdienen met een hogere conversie.

    We hadden ook een eyetracking test gedaan van een van de vliegticketssites. Tijdens het wachten ging de testpersoon de hele pagina bekijken, waaronder banners e.d. Dit ging ongeveer 20-30 seconden goed en toen ging de testpersoon zich irriteren aan de lange wachttijd. Er werd zelfs gedacht dat de site was vastgelopen! Wegwezen dus!


    9 november 2006 om 07:53
    bart

    Ok robert-jan, dan hebben we hetzelfde beeld! 😉

    dat laatste is heel waar, hoewel ik 20 a 30 al heel lang vind, daar redt je het straks niet mee vrees ik. Bovendien: wachten zal nooit (hoe kort of lang ook) het tevredenheidsniveau van een bezoeker opkrikken.


    9 november 2006 om 11:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!