Offline thuiswinkelen weldra geschiedenis

Offline thuiswinkelen weldra geschiedenis
, Dimmle
@andersfloor

Thuiswinkel.org publiceerde gisteren cijfers over de groei van de thuiswinkelmarkt:

De Nederlandse thuiswinkelmarkt is in de eerste helft van 2006 doorgegroeid naar
€ 1,79 miljard. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2005 is dat een toename van 11,4% Deze stijging is toe te schrijven aan de stijging van online consumentenbestedingen die met 24,8% naar ruim € 1,33 miljard groeide.

Hosanna, lijkt op het eerste gezicht. Maar wie dit doorrekent komt tot de conclusie dat de offline thuiswinkelbranche in een jaar tijd een kleine 20% heeft ingeleverd.

Rekent u mee:

  • De offline thuiswinkelmarkt is goed voor 1.790 - 1.330 = 460 miljoen euro.
  • De online thuiswinkelbranche is met 24,8 procent gesteden naar 1.330 miljoen euro. Dat betekent dat de omzetstijging van 1330-(1330/1,248) = 264,2 miljoen bedraagt.
  • De omzet van de gehele thuiswinkelbranche zou met 11% gestegen zijn naar 1790 miljoen. Dat is een omzetstijging van 1790-(1790/1,11) = 177,4 miljoen euro.

Dat wil zeggen dat offline thuiswinkelmarkt een omzetverlies heeft geleden van 177,4 - 264,2 = 86,9 miljoen, een omzetdaling van 18,9 procent. En dat in een jaar tijd.

Nou zullen de meeste postorderaars en overige thuiswinkelbedrijven dat gecompenseerd hebben met verkopen via internet, maar op zichzelf is het een fors cijfer. Het eind van de het catalogus-bladeren op de bank lijkt nu van ook echt nabij.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Als ze dat nu allemaal met de offline marketing budgetten doen, dan ben ik nog blijer...

    Overigens shop ik niet meer bij Otto, die hebben me na de blunder van vorige week en mijn mailtjes dat ik de producten niet wilde (die overigens netjes werden bevestigd) toch gewoon een fraaie riemenset geleverd...

    geplaatst op
  • @Anders: je mag ook wel dit tabelletje gebruiken hoor. Is misschien makkelijker in de uitleg ;-)

    geplaatst op
  • Interessante analyse. Zie ook Emerce waar Erwin Boogert een artikel schrijft naar aanleiding van het halfjaarlijkse onderzoek dat Blauw Research voor Thuiswinkel.org heeft uitgevoerd. Hij verwijst daarbij ook naar dit artikel.

    geplaatst op
  • @Anders: "Het eind van de het catalogus-bladeren op de bank lijkt nu van ook echt nabij."

    Ik denk dat de catalogi voor Wehkamp e.d. nog wel een aardige traffic/sales-driver is voor het online kanaal. Eerder gaf Wehkamp bijvoorbeeld zelf ook al aan internet-only nog niet te zien zitten.

    geplaatst op
  • "Het eind van de het catalogus-bladeren op de bank lijkt nu van ook echt nabij" is idd iets te voorbarig... maar wel leuk om reacties uit te lokken ;)

    Internet-only -- hoe graag wij ook ecommerce-driven willen zjin -- is (nog) niet realistisch. Bedenk dat ook wij in een omschakelingsfase zitten van verhouding print / online maar dat het geen kwestie is van of/of maar en/en. Op zoek naar de ideale verhouding qua marketinginspanningen van online en print (crossmediaal); wie is daar nu niet mee bezig?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.