Offline thuiswinkelen weldra geschiedenis

9 november 2006, 15:32

Thuiswinkel.org publiceerde gisteren cijfers over de groei van de thuiswinkelmarkt:

De Nederlandse thuiswinkelmarkt is in de eerste helft van 2006 doorgegroeid naar

€ 1,79 miljard. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2005 is dat een toename van 11,4% Deze stijging is toe te schrijven aan de stijging van online consumentenbestedingen die met 24,8% naar ruim € 1,33 miljard groeide.

Hosanna, lijkt op het eerste gezicht. Maar wie dit doorrekent komt tot de conclusie dat de offline thuiswinkelbranche in een jaar tijd een kleine 20% heeft ingeleverd.

Rekent u mee:

  • De offline thuiswinkelmarkt is goed voor 1.790 – 1.330 = 460 miljoen euro.
  • De online thuiswinkelbranche is met 24,8 procent gesteden naar 1.330 miljoen euro. Dat betekent dat de omzetstijging van 1330-(1330/1,248) = 264,2 miljoen bedraagt.
  • De omzet van de gehele thuiswinkelbranche zou met 11% gestegen zijn naar 1790 miljoen. Dat is een omzetstijging van 1790-(1790/1,11) = 177,4 miljoen euro.

Dat wil zeggen dat offline thuiswinkelmarkt een omzetverlies heeft geleden van 177,4 – 264,2 = 86,9 miljoen, een omzetdaling van 18,9 procent. En dat in een jaar tijd.

Nou zullen de meeste postorderaars en overige thuiswinkelbedrijven dat gecompenseerd hebben met verkopen via internet, maar op zichzelf is het een fors cijfer. Het eind van de het catalogus-bladeren op de bank lijkt nu van ook echt nabij.

Categorie
Tags

2 Reacties

    _Roderick_

    “Het eind van de het catalogus-bladeren op de bank lijkt nu van ook echt nabij” is idd iets te voorbarig… maar wel leuk om reacties uit te lokken 😉

    Internet-only — hoe graag wij ook ecommerce-driven willen zjin — is (nog) niet realistisch. Bedenk dat ook wij in een omschakelingsfase zitten van verhouding print / online maar dat het geen kwestie is van of/of maar en/en. Op zoek naar de ideale verhouding qua marketinginspanningen van online en print (crossmediaal); wie is daar nu niet mee bezig?


    10 november 2006 om 11:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!