Gratis dagbladen bereiken marktaandeel van 15%

9 november 2006, 10:04

De oplage van de betaalde dagbladen is de afgelopen jaren fors gedaald. De komst van de gratis dagbladen heeft de daling enigszins getemperd, waarbij de gratis dagbladen intussen 15% van de markt hebben ingenomen.

Nu blijkt uit Mediaconcentratie in Beeld (pdf), het vijfde concentratierapport van het Commissariaat voor de Media, dat dagbladbedrijven de veranderingen hebben opgevangen door titels samen te voegen, te bezuinigen en nieuwe producten op de markt te brengen. In 2005 is duidelijk zichtbaar dat de bedrijven nieuwe stappen zetten in crossmediaal werken. De digitalisering begint bij dagbladen en omroeporganisaties vorm te krijgen. Voorzitter Inge Brakman verwelkomt daarom de nieuwe wetgeving van minister Van der Hoeven die de belemmeringen in crossownership wegneemt: “Het is belangrijk dat mediaondernemingen op alle platformen actief kunnen zijn.”

Minder redacties bedienen meerdere platformen. Het Commissariaat voor de Media heeft daarom de algemene nieuwsredacties in kaart gebracht. Gemiddeld is meer dan een derde van de berichten gebaseerd op nieuwsberichten van persbureaus, die daarmee gezien kunnen worden als de redacties achter de nieuwsredacties. Nieuwssites op internet zijn voor meer dan 80% gebaseerd op materiaal van persbureaus.

Het aantal Nederlandse televisiezenders is sinds 1988 vervijfvoudigd. De kijktijd van de Publieke Omroep blijft na de komst van RTL en SBS door de jaren heen op een constant niveau. De toegenomen kijktijd gaat naar de commerciële omroep. Buitenlandse zenders zoals CNN en TV5 spelen in Nederland slechts een kleine rol. Op de radio beschikken de publieke regionale radiozenders gezamenlijk sinds 1996 over het grootste marktaandeel en het grootste bereik.

Onderzoek naar de aanwezigheid van lokale media per gemeente, laat zien dat er in alle gemeenten regionale dagbladen en huis-aan-huisbladen zijn. Het lokale televisie- en radioaanbod is beperkter. Het lokale aanbod is het meest omvangrijk in Zuid-Holland en Noord-Brabant en veel kleiner in Flevoland en Drenthe.

Bron: Media Monitor

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    John de Vroede

    Jammer! Betaalde dagbladen vormen een belangrijke bron van (onafhankelijk) nieuws. Een autonome redactie is dus niet meer voldoende. En dat uit de mond van een oude advertentieverkoper! Koppensnellers (Metro, Spits etc) gaan niet de diepte in zoals dagbladen met een duidelijke mening dat wel doen. Natuurlijk is het nieuws nieuws, maar een dimensie verder geeft soms betere inzichten. Geef je kinderen de gewoonte mee om de dag te beginnen met een dagblad ipv de messenger of habbo. En het is ook nog eens beter voor de hersenen en het taalgebruik.


    10 november 2006 om 21:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!