Financiële sites doen te weinig met surfgegevens

Financiële sites doen te weinig met surfgegevens

Het gebruik van internet heeft, met name ook voor financiële zaken, een enorme vlucht genomen. Geoffrey van Meer (tijdelijk offline?), afgestudeerd economisch psycholoog aan de Universiteit van Tilburg, startte in 2001 op de onderzoeksafdeling van ING Nederland en raakte geïnteresseerd in het klikgedrag van individuele klanten op de website.

Op welke menu-items klikt een bezoeker en hoeveel seconden blijft een klant op een bepaalde webpagina? Waarin is hij/zij geïnteresseerd? Deze zogenoemde clickstream data wordt vaak gemeten en op de server geregistreerd maar wordt niet toegepast voor commerciële acties. Van Meer onderzocht hoe deze datastromen met behulp van statistische technieken geanalyseerd kunnen worden om individueel klantgedrag in kaart te brengen. Op basis van deze kennis kan een financiële dienstverlener gerichte marketingacties inzetten en haar klantrelaties intensiveren.

Eind oktober promoveerde Geoffrey van Meer op het proefschrift ‘Financial behaviour on the Internet’ en Emerce doet daarvan kort verslag. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek: financiële sites doen te weinig met surfgegevens. Moet eerlijk zeggen dat het me verbaasd; in mijn perceptie zijn juist de financiële sites het meest ver gevorderd als het op clickstream analyses aankomt. Iemand?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Voor wat betreft de analyse van bezoekersgedrag is het overigens belangrijk om het meetgegeven 'hoeveel seconden blijft een klant op pagina x' op te splitsen in 'hoe snel is de klant op deze pagina geholpen?' en 'hoe lang wordt de klant op deze pagina vermaakt?'.

    geplaatst op
  • Via AG Rapportenservice nu iets meer informatie maar nog steeds niet het gehele rapport. Heeft iemand het rapport al wel gelezen? Is het de moeite waard?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.