Online onderzoeken - overdaad schaadt?

Online onderzoeken - overdaad schaadt?
, Dimmle
@andersfloor

Ik weet niet of iedereen het ervaart, maar ik kan de afgelopen week geen website openen of ik krijg *BAM* een bericht in mijn gezicht of ik wil deelnemen aan een onderzoek. Het is alsof er opeens een ware plaag van die dingen op internet heerst. Ik begin me steeds meer te ergeren aan die dingen en klik ze tegenwoordig zonder op of om te kijken meteen weg.

Ik vermoed dat met name de mensen die wat meer op internet surfen, die dingen ook standaard negeren en wegklikken. Hoe representatief zou een onderzoek nog zijn als je afhankelijk bent van bezoekers die nog wel de puf kunnen opbrengen om zo’n vragenlijst te beantwoorden? Of zit ik nou te zeuren en ben ik de enige die die enquêtes om de haverklap tegenkomt?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Ik kom ze ook constant tegen, klik ze inmiddels ook meteen weg. Dus je bent niet de enige. En m.i. is de uitslag van een dergelijke enquette al lang niet meer representatief ten aanzien van de bezoekers. Kom de enquettes ook tegen op sites waar ik dagelijks langskom en ook daar klik ik het weg. Meen me te herinneren dat MF ooit ook een dergelijke popup enquette had, wel ingevuld toen overigens.

    geplaatst op
  • Ja, je ziet ze werkelijk overal. Volgens mij begint het veel mensen te irriteren en worden mensen er ook immuun voor, d.w.z.: klikken ze deze blindelings weg.

    geplaatst op
  • Was er recent ook niet een onderzoek verschenen waarin duidelijk werd dat imago onderzoek niet meer werkt omdat mensen vaak aan meerdere (betaalde) onderzoeken mee doen?

    geplaatst op
  • Zie ook eerdere posting van Bernice getiteld: Online onderzoek gefileerd.

    geplaatst op
  • Online onderzoek gefileerd <- deze bedoel ik!

    geplaatst op
  • Je was een minuutje te laat Jelmer ;-)

    geplaatst op
  • De meest domme en meest irritante is nog wel het verzoek tot deelname wanneer je voor het eerst op de betreffende site komt en dan niet logischerwijs bij het verlaten van de site maar als eerste kennismaking. En weg is de kans op een goede eerste indruk.

    geplaatst op
  • In Tijdschrift voor Marketing die vandaag in de bus valt:

    (...) Onlinemarktonderzoek blijft groeien, maar waar ligt de grens? En wat gebeurt er met het vertrouwde telefonische- en face-to-face-onderzoek? Een aantal marktonderzoekbureaus werpt een blik in de toekomst in het novembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

    Over ten minste één ding zijn ze het eens: marketeers en marktonderzoekers gaan hechter samenwerken.

    Dat er het een en ander verandert in het marktonderzoekvak is duidelijk: Han de Groot, directeur onlinemarktonderzoekbureau MetrixLab: 'Ik schat dat in Nederland ongeveer veertig procent van alle bestedingen aan marktonderzoek naar online-onderzoek gaat. De impact van dit soort penetratiecijfers zal enorm zijn; de totale onderzoeksmarkt groeit nauwelijks, hetgeen betekent dat toenemende omzet van internetspecialisten direct ten koste gaat van bureaus die minder goed om weten te gaan met het medium. Multinationals zoals TNS NIPO en Research International zullen zich – met enig duw- en trekwerk – kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden, maar middelgrote, zelfstandige, 'traditionele' onderzoeksbureaus zullen het moeilijk krijgen en hebben het vermoedelijk al veel moeilijker dan velen van ons denken. Ik verwacht dat de komende jaren een flink aantal bureaus zal verdwijnen.’

    Guy de Sévaux, ceo Research International en dus een van de grote spelers: 'Door online-onderzoek dalen de prijzen en zal er een onderscheid komen tussen enerzijds bureaus die een toegevoegde waarde bieden door hun strategische en creatieve rol en anderzijds pure dataleveranciers. Marketeers hebben over een aantal jaren hun ondernemende functie weer heroverd en schatten de waarde van marktkennis hoog in. Market intelligence is ook dan nog een echt vak – zowel online als offline.’

    Arjen Kuijten, managing director van TNS NIPO, over de toekomst van het vak: ‘Onderzoekers zullen steeds meer hun accountability moeten bewijzen en dus moeten laten zien wat ze precies bijdragen aan de effectiviteit van de beslissing van de klant. We bevinden ons nu in een tussenfase waarin, door de opkomst van internetonderzoek en onderzoekssoftware, veel nieuwe bureaus ontstaan en klanten voor minder geld onderzoek laten doen of het zelfs in eigen beheer doen, maar uiteindelijk zullen onder de nieuwe en bestaande marktonderzoekbureaus fusies ontstaan. Er zullen ook bedrijven verdwijnen, waarna uiteindelijk een shake-out komt. Wereldwijd zullen zo’n vijf tot zeven spelers overblijven’.

    Evert Bos, directeur onlinemarktonderzoekbureau BrainJuicer Nederland over de samenwerking met marketeers: ‘Die wordt steeds inniger omdat een aantal marktonderzoekers zich steeds meer als adviseur opstellen. Daar vragen marketeers ook om. Je moet dan als onderzoeker trouwens wel helder blijven aangeven waar de feiten eindigen en waar de eigen mening begint. Verder komen door een kortere time to market bureau, onderzoeker en marketeer dichter bij elkaar te zitten.’ Kuijten van TNS NIPO vult aan: ‘Die relatie wordt inniger. Omdat ons advies steeds belangrijker wordt, worden we eerder betrokken bij productontwikkeling of marketingcampagne. Die ontwikkeling is nu al gaande.’ (...)

    geplaatst op
  • Juist zo'n popup voor de site is verselijk irritant, en je kunt daarna ook neit terug om 'm alsnog in te vullen. Juist op sites waar je voor het eerst kijkt heb je niets aan zo'n enquete. Een enkele keer zie je een enquete die gewoon via een banner aan de zijkant wordt gepresenteerd. Dat vind ik veel prettiger, dan kun je zelf beslissen of je 'm invult en dat ook later doen. De meeste klik ik meteen weg, maar soms vindt ik een organisatie interessant genoeg om 'm wel in te vullen, en dan kun je 'm niet meer vinden....

    geplaatst op
  • Briljant, die mensen in TvM. Toen ik in 1998 stage liep voor een middelgroot onderzoeksbureau deed ik al 'onderzoek' naar de mogelijkheden van online onderzoek. Volgens juist TNS NIPO was het toen (en ik quote) onmogelijk de prijs te verlagen door de inzet van het internet (op een MOA bijeenkomst). Verder zou er niets veranderen, was de consencus.

    Ook leuk dat ik al sinds 1998 hoor wat Evert Bos zegt: we worden meer adviseur... al 8 jaar lang. Je zou denken dat het ze eens een keer gelukt was.

    Wat betreft de pop ups, tja, ook ik klik ze inmiddels weg. Elke site wil weten wat je over ze vindt, maar nooit meer enige beloning er tegenover. En zelden een goed onderzoek, altijd teveel vragen, veel onnodige en vaak ook sturende vragen. Nee, de onderzoekswereld is er niet beter op geworden.

    geplaatst op
  • Uiteraard schaadt OVERdaad. Echter, mits goed toegepast, dus duidelijke uitnodiging, met kleine prijs en een contact frequentie van 1is er niks op tegen. Dat zien we, want wij zijn zo'n bedrijf die zich met online reclame onderzoek bezighoudt.

    Overigens, en da's zeker een belangrijk argument, zorgt nu juist het gebruik van panels voor bias, zo neemt bij panel over tijd de gemiddelde reclame herkenning af, omdat respondenten weten dat wanneer je op JA drukt je meer vragen krijgt.

    Overigens stoort een gemiddelde bezoeker zich voornamelijk aan (in volgorde) aan geluid, popups, layers of overmatige reclame posities. Denk dat dit onderwerp eerder voor de hand ligt dan een incidentele online werving met een contact frequentie van 1.

    geplaatst op
  • Bij "contactfrequentie van 1" ga je uit van 1 website. Maar als je de enquetes van MeMo2 op 15 verschillende sites tegenkomt, heb je het over een contactfrequentie van 15. Dat is nou net de strekking van mijn artikel(tje). Dat irriteert. Bezoekers gaan echt niet denken "He, op deze site heb ik nog geen eerder onderzoek gezien, laat ik me er dan maar niet aan storen".

    geplaatst op
  • Hej Anders,

    TX voor je reactie!

    Je hebt gelijk, maar ook weer niet. tuurlijk heb je gelijk dat als je een campagne op verschillende websites inzet met een Cap, dat dit zich toch kan ophopen, echter, dit hoeft niet. In 2 situaties kun je dit voorkomen:
    1. gebruik maken van meetpixel technologie, waardoor het veldwerk niet overal geplaatst hoeft te worden om toch info te verzamelen van een breed online bereik
    2. gebruik te maken van netwerkbrede onderzoeken, danwel via grote uitgevers, danwel via grote exploitanten maar vooral ook via traffic partijen als DQ&A

    Hiermee kun je toch een eind gaan m.b.t. netjes houden van veldwerk.

    geplaatst op
  • Een jaar verder en er is nog niks veranderd... Houden ze nooit op? Ik ben zelf ook marketeer, dus ik wil ook graag veeel weten, maar. Om meteen als ik op een website voor het eerst binnenkom meteen een smash layer over het stuk wat ik wil lezen in mijn gezicht te gooien. Kan het allemaal niet wat vriendelijker en aantrekkelijker. Volgens mij moet de usability van de gewone website eerst komen en dan pas deelname aan een onderzoek. Ik hoop dat er wat onderzoekbureaus meelezen en opdrachtgevers eens op andere gedachten willen brengen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.