Online onderzoeken – overdaad schaadt?

7 november 2006, 21:02

Ik weet niet of iedereen het ervaart, maar ik kan de afgelopen week geen website openen of ik krijg *BAM* een bericht in mijn gezicht of ik wil deelnemen aan een onderzoek. Het is alsof er opeens een ware plaag van die dingen op internet heerst. Ik begin me steeds meer te ergeren aan die dingen en klik ze tegenwoordig zonder op of om te kijken meteen weg.

Ik vermoed dat met name de mensen die wat meer op internet surfen, die dingen ook standaard negeren en wegklikken. Hoe representatief zou een onderzoek nog zijn als je afhankelijk bent van bezoekers die nog wel de puf kunnen opbrengen om zo’n vragenlijst te beantwoorden? Of zit ik nou te zeuren en ben ik de enige die die enquêtes om de haverklap tegenkomt?

Anders Floor
Ondernemer bij Dimmle

Categorie
Tags

11 Reacties

    Rob Menzo

    Ik kom ze ook constant tegen, klik ze inmiddels ook meteen weg. Dus je bent niet de enige. En m.i. is de uitslag van een dergelijke enquette al lang niet meer representatief ten aanzien van de bezoekers. Kom de enquettes ook tegen op sites waar ik dagelijks langskom en ook daar klik ik het weg. Meen me te herinneren dat MF ooit ook een dergelijke popup enquette had, wel ingevuld toen overigens.


    7 november 2006 om 21:28
    Michel

    Ja, je ziet ze werkelijk overal. Volgens mij begint het veel mensen te irriteren en worden mensen er ook immuun voor, d.w.z.: klikken ze deze blindelings weg.


    7 november 2006 om 21:50
    Jelmer Voogel

    Was er recent ook niet een onderzoek verschenen waarin duidelijk werd dat imago onderzoek niet meer werkt omdat mensen vaak aan meerdere (betaalde) onderzoeken mee doen?


    7 november 2006 om 22:03
    media

    Je was een minuutje te laat Jelmer 😉


    7 november 2006 om 22:17
    Kasper Katje

    De meest domme en meest irritante is nog wel het verzoek tot deelname wanneer je voor het eerst op de betreffende site komt en dan niet logischerwijs bij het verlaten van de site maar als eerste kennismaking. En weg is de kans op een goede eerste indruk.


    8 november 2006 om 03:39
    Justus

    Juist zo’n popup voor de site is verselijk irritant, en je kunt daarna ook neit terug om ‘m alsnog in te vullen. Juist op sites waar je voor het eerst kijkt heb je niets aan zo’n enquete. Een enkele keer zie je een enquete die gewoon via een banner aan de zijkant wordt gepresenteerd. Dat vind ik veel prettiger, dan kun je zelf beslissen of je ‘m invult en dat ook later doen. De meeste klik ik meteen weg, maar soms vindt ik een organisatie interessant genoeg om ‘m wel in te vullen, en dan kun je ‘m niet meer vinden….


    8 november 2006 om 08:30
    chi666

    Briljant, die mensen in TvM. Toen ik in 1998 stage liep voor een middelgroot onderzoeksbureau deed ik al ‘onderzoek’ naar de mogelijkheden van online onderzoek. Volgens juist TNS NIPO was het toen (en ik quote) onmogelijk de prijs te verlagen door de inzet van het internet (op een MOA bijeenkomst). Verder zou er niets veranderen, was de consencus.

    Ook leuk dat ik al sinds 1998 hoor wat Evert Bos zegt: we worden meer adviseur… al 8 jaar lang. Je zou denken dat het ze eens een keer gelukt was.

    Wat betreft de pop ups, tja, ook ik klik ze inmiddels weg. Elke site wil weten wat je over ze vindt, maar nooit meer enige beloning er tegenover. En zelden een goed onderzoek, altijd teveel vragen, veel onnodige en vaak ook sturende vragen. Nee, de onderzoekswereld is er niet beter op geworden.


    8 november 2006 om 09:02
    marcelvogels

    Uiteraard schaadt OVERdaad. Echter, mits goed toegepast, dus duidelijke uitnodiging, met kleine prijs en een contact frequentie van 1is er niks op tegen. Dat zien we, want wij zijn zo’n bedrijf die zich met online reclame onderzoek bezighoudt.

    Overigens, en da’s zeker een belangrijk argument, zorgt nu juist het gebruik van panels voor bias, zo neemt bij panel over tijd de gemiddelde reclame herkenning af, omdat respondenten weten dat wanneer je op JA drukt je meer vragen krijgt.

    Overigens stoort een gemiddelde bezoeker zich voornamelijk aan (in volgorde) aan geluid, popups, layers of overmatige reclame posities. Denk dat dit onderwerp eerder voor de hand ligt dan een incidentele online werving met een contact frequentie van 1.


    8 november 2006 om 13:19
    Anders

    Bij “contactfrequentie van 1” ga je uit van 1 website. Maar als je de enquetes van MeMo2 op 15 verschillende sites tegenkomt, heb je het over een contactfrequentie van 15. Dat is nou net de strekking van mijn artikel(tje). Dat irriteert. Bezoekers gaan echt niet denken “He, op deze site heb ik nog geen eerder onderzoek gezien, laat ik me er dan maar niet aan storen”.


    9 november 2006 om 10:27
    marcelvogels

    Hej Anders,

    TX voor je reactie!

    Je hebt gelijk, maar ook weer niet. tuurlijk heb je gelijk dat als je een campagne op verschillende websites inzet met een Cap, dat dit zich toch kan ophopen, echter, dit hoeft niet. In 2 situaties kun je dit voorkomen:

    1. gebruik maken van meetpixel technologie, waardoor het veldwerk niet overal geplaatst hoeft te worden om toch info te verzamelen van een breed online bereik

    2. gebruik te maken van netwerkbrede onderzoeken, danwel via grote uitgevers, danwel via grote exploitanten maar vooral ook via traffic partijen als DQ&A

    Hiermee kun je toch een eind gaan m.b.t. netjes houden van veldwerk.


    9 november 2006 om 14:15
    Jeroen – (factor tachtig)

    Een jaar verder en er is nog niks veranderd… Houden ze nooit op? Ik ben zelf ook marketeer, dus ik wil ook graag veeel weten, maar. Om meteen als ik op een website voor het eerst binnenkom meteen een smash layer over het stuk wat ik wil lezen in mijn gezicht te gooien. Kan het allemaal niet wat vriendelijker en aantrekkelijker. Volgens mij moet de usability van de gewone website eerst komen en dan pas deelname aan een onderzoek. Ik hoop dat er wat onderzoekbureaus meelezen en opdrachtgevers eens op andere gedachten willen brengen.


    19 november 2007 om 14:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!