RSS-feeds niet populair.

RSS-feeds niet populair.
, Radio 538

Dat RSS-feeds steeds vaker op websites aanwezig zijn is een feit. Vandaag las ik een stukje “5 Reasons Why RSS Feeds are Not Popular”. Ondanks toepassingen van Google, Yahoo en MSN, lijkt RSS nog op te veel problemen te stuiten. De auteur noemt een aantal belangrijke oorzaken:

  1. Nog steeds voor techies, freaks en geeks.
  2. Gebruikersgemak nog onbekend ( ik ben bang dat dit niet zal veranderen na IE7).
  3. RSS-feeds falen regelmatig.
  4. Er is weinig aandacht voor. Bij het overzetten van een webiste, worden de feeds vaak vergeten.
  5. Controle naar de juiste werking van feeds en een alert wanneer dit niet zo is worden niet gebruikt.

Als ook IE7 geen verschil gaat maken, dan zie ik het persoonlijk erg somber in voor RSS. Wellicht blijft de “sleeping beauty” wel voor altijd slapen of zie ik het wat te somber in?


Delen



Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Dat het misschien niet groot is bij het grote publiek wil niet zeggen dat het niet succesvol is. Volgens mij is RSS groot bij het gespecialiseerde publiek, dus de bloggers, de proffessionals, enz. De juiste (op internet invloedrijke) mensen worden er dus mee bereikt waardoor je veel bereik hebt.

    Daarnaast is er veel onbekendheid met de term RSS. Er zijn veel mensen die het gebruiken zonder het te weten.

    Ik zie het nog wel eens doorbreken bij het grote publiek, ergens zal die drempel genomen worden. En dan zullen zowel de aanbieders als vragers het in alle mogelijke vormen gaan gebruiken.

    geplaatst op
  • "RSS-feeds falen regelmatig." Vandaag nog VillaMedia...

    geplaatst op
  • @Jeroen: Ik zie niets staan op VillaMedia?

    geplaatst op
  • Toevallig heb ik laatst nog wat studiegenotes van me (communicatie) proberen uit te leggen waarom RSS zo'n fijne, handige technologie is. Maar ik merkte al snel dat zij wel begrepen wat er leuk aan was, maar het niet nodig hadden. Ik volg zo'n 80 blogs dagelijks, zij hadden misschien 2/3 sites die ze per dag wilden bijhouden. Tjah, dan kun je ze ook wel gewoon aanklikken in je bookmarks...

    geplaatst op
  • Ik ben bang dat Gu gelijk heeft, veel mensen zijn gewoon geen nieuwsfreaks die talloze blogs willen bijhouden. Dat het zal doorbreken op termijn is duidelijk, maar de toepassing zal wellicht beperkt blijven tot Marktplaats-achtige toepassingen, denk ik.

    geplaatst op
  • In de VS zweren ze bij RSS. Geeft goede resultaten en daarnaast een must. Hoe moet je anders bv 100 sites per dag bijhouden. Daarnaast kan het je flink wat traffic opleveren. Ligt maar net aan hoe je er gebruik van maakt. Blijkbaar zijn ze er gewoon nog niet klaar voor hier. Daarnaast zijn er zat mogelijkheden buiten de browsers. Bloglines, Google Reader etc. en de diverse Feedreader - software die te verkrijgen is. Zodra je buiten NL actief bent, kun je gewoon niet zonder.

    geplaatst op
  • Van de genoemde factoren denk ik dat de technische factoren de minst grote rol spelen. Wat mij betreft zijn gebruikersgemak en het feit dat niet iedereen een nieuwsfreak is de belangrijkste factoren.
    Met het gebrek aan aandacht ben ik het in ieder geval niet eens, regelmatig vragen onze klanten om RSS-functionaliteit op hun website. Het ironische is dat het gros RSS zelf niet gebruikt of uberhaupt weet wat het is, maar dat ze er wel van gehoord hebben en het aan willen bieden.

    Van het regelmatig falen van feeds heb ik weinig last en het vijfde punt snap ik niet helemaal.

    Volgens mij ook een belangrijke reden is dat mensen vaak surfen ter ontspanning. Even tussendoor een rondje langs je favoriete websites is leuker dan naar een paar rss-feeds kijken. Uiteindelijk bevatten de feeds vaak slechts de intro, waardoor je bij echte interesse alsnog op die site terecht komt. Dan kun je er net zo goed direct heen gaan.

    Overigens had ik zelf verwacht dat met de komst van IE7 RSS weleens door zou kunnen breken, maar de RSS-functionaliteit in IE7 is voor mij de grootste tegenvaller van die browser.

    geplaatst op
  • Naast consumptie van RSS via feedreaders, speelt RSS een belangrijke rol bij het integreren van services tussen verschillende websites. Steeds meer sites hebben een API op basis van RSS om data te ontsluiten die door andere websites (betaald?) geconsumeerd kan worden. Websites praten met elkaar via RSS om een beter dienstenaanbod te leveren.

    De mainstream gebruiker zal die diensten m.i. steeds vaker gebruiken en daarmee de kracht van RSS. Dat de technologie RSS heet is voor veel gebruikers minder relevant.

    geplaatst op
  • Populariteit van RSS.... Da's eigenlijk hetzelfde als de populariteit van het http protocol. Totaal niet relevant.

    Het gaat om de toepassing. Als je bedrijven uitlegt dat je met behulp van RSS een statisch intranet kan vervangen door een gepersonaliseerd dashboard (vgl. netvibes.com), wordt het geheel veel tastbaarder en komt het dus ook dichterbij.

    Verzin een toepassing voor de techniek, dan wordt de toepassing vanzelf populair. Of de techniek populair wordt is niet zo relevant.

    geplaatst op
  • RSS is gebaseerd op Web services. Onder de techneuten een zeer handige manier van data uitwisseling. RSS is eigenlijk de eerste webservice voor de "normale" gebruiker. Mensen vinden het nog een beetje vreemd om een link te kopiëren en in je feedreader te plakken. De meeste nieuwe versies van browsers proberen dit te overbruggen door handige knopjes in te bouwen zodat je niet meer hoeft te copy-pasten.

    Ik denk dat het wel een grote toekomst heeft. De techneuten bepalen uiteindelijk toch wel welke techniek alom gebruikt gaat worden. Als je helemaal geen feedreader wil gebruiken kun je altijd nog online feed-readen. De normale gebruiker heeft nergens last van en kan een uitgebreid overzicht bekijken zonder dan ook maar iets te hoeven doen. voorbeeldje:
    http://www.bogobogo.nl

    geplaatst op
  • @André Scholten
    Ik sluit me helemaal aan bij jouw mening. Ik denk dat een smalle groep mensen intensief gebruik maakt van de mogelijkheden van RSS. Vooral beroepsmatig dus. Ik denk dat RSS als consumententool niet gaat werken, maar dat deze achter de schermen op websites (met name nieuwsgerelateerd) wel een grote rol blijft spelen.

    geplaatst op
  • Ik zag bogobogo.nl, zulke sites zie ik toch wel erg veel. Maak zelf gebruik van http://www.google.nl/ig, waarbij je google (toch bij de meeste mensen startpagina) kunt personaliseren met behulp van RSS feeds. Je kunt zelfs via news.google.com een zoekactie omzetten in een RSS feed. Zo kun je gemakkelijk berichten over 'Lutjebroek' of 'Tafeltennis' in een feed bijhouden.

    Wij testen momenteel met een RSS gedreven forum/weblog over honden. We filteren nieuwsitems op basis van keywords. De items komen er dus automatisch te staan, vervolgens kunnen mensen hier op reageren en in discussie gaan.
    http://www.woef.nl

    geplaatst op
  • RSS is nog in het stadium van onbekend maakt onbemind. Iedere professional (in mijn omgeving vooral consultants) is gebaat bij up to date blijven. RSS doet dit voor je. In mijn optiek zijn er 2 hoge drempels:
    1) welke sites kies je (en hebben deze een feed) en
    2) hoe installeer je de reader.

    ad 1) sites?
    RSS wordt leuk met ca 10 sites. Die red je niet meer via bookmarks. Maar vind maar eens 10 goede sites over jouw branche. Zelfs in tech-branche valt dat nog niet mee. Bij mij duurde het een jaar voordat het enigszins op maat was en dan nog moet je het bijhouden.

    ad 2) readers
    Het uitvinden hoe RSS werkt. Het zoeken van een feedreader of het downloaden van Firefox (of IE 7 straks), het is allemaal niet besteed aan de dagelijkse mailer/internetter. Pas als deze zaken makkelijk geïntegreerd worden in outlook of in IE, dan zal de majority volgen.

    Voorlopig is het dus nog makkelijk om voor de majority uit te lopen. Prijs je gelukkig als early adopter...

    geplaatst op
  • @ Robert: VillaMedia had dus RSS-problemen. Maar ja, dat zie je dus niet op hun eigen site. Inmiddels schijnt hun RSS Feed trouwens weer te werken...

    geplaatst op
  • @Krijn: goede toevoeging!
    Mensen denken niet in producten/diensten, maar in functionaliteiten (die een behoefte vervult). De naam RSS is geen handige naam, maar bij het redeneren vanuit de functionaliteit is de naam niet belangrijk.

    Ik schrijf RSS een grote toekomst toe. Ook op commercieel gebied zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om feeds te gebruiken. Zo gebruikt bijvoorbeeld Testnet Online Advertising, actief in de affiliate marketing, feeds voor het automatisch vullen en optimaliseren van aanbiedingen pagina's. Slecht 1 voorbeeld van de vele toepassingen. Laat de creativiteit de rest doen!

    geplaatst op
  • Tja, ik merk wel dat veel mensen behoefte hebben aan RSS, maar het gewoon niet kennen / gebruiken. Zelfs mijn ouders: tja, weet ik wanneer jij weer iets post op je weblog, ik ga niet dagelijks kijken...

    Het falen: tja, ik wordt er soms moe van. Elke zoveel tijd heb ik er weer honderden omdat alle oude rss feeds er ineens weer ingegooid worden.

    geplaatst op
  • Er is al veel hierboven geschreven waar ik mij in kan vinden - ik denk ook dat RSS heel groot gaat worden. Met GSM hoorde destijds je ook veel argumenten waarom het niet ging werken: wie wilde er nu met een telefoon over straat? Anno 2006 heeft iedereen een mobiel, wellicht wel 2, en steeds weten maar weinigen waar de afkorting GSM voor staat. And who cares?

    RSS heeft het potentieel om marketingkanalen als e-mail te ondersteunen of daarnaast te bestaan. Het grote voordeel voor de consument in vergelijking tot e-mail, is dat men de feed zelf kan toevoegen en verwijderen en anoniem gebruiker is (in tegenstelling . Als men daar bovenop zelf gepersonliaseerde feeds kan aanmaken over aanbiedingen, nieuws of welk stuk informatie ook, dan zie ik het erg positief in.

    Ik zou het helemaal geweldig vinden als ik op de hoogte wordt gehouden wanneer een ticket naar Bonaire in december onder de 1200 euro komt.

    geplaatst op
  • Pardon oveirgens voor de stijlfouten en halve zinnen etc. - ik deed dit even snel vanaf de pda

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.