RSS een sleeping beauty?

4 oktober 2006, 20:03

RSS een Sleeping Beauty?Ondanks het enthousiasme van een kleine groep evangelisten is het de laatste tijd opvallend stil op het gebied van RSS. Ook op Marketingfacts zien we het aantal berichten over RSS sterk achteruit lopen. Een indicatie dat het definitief voorbij is met RSS of is het, zoals de titel luidt van de afstudeerscriptie van Bas Roozen, een sleeping beauty?

In mei 2006 zijn Bas Roozen (Hogeschool InHolland, Haarlem) en Els Wijnstekers (Hogeschool voor Economische Studies, Amsterdam) gestart met een onderzoek naar het gebruik van RSS in Nederland. Doel van het onderzoek was het schetsen van een profiel van de RSS-consument en het analyseren van de commerciële mogelijkheden van RSS. Inmiddels hebben beiden hun scriptie met succes afgerond (Bas en Els nogmaals van harte gefeliciteerd!) en mogen we inderdaad concluderen dat RSS een sleeping beauty is met mogelijkheden voor gebruikers en aanbieders.

Wie zijn de gebruikers van RSS?

RSS is een tool om website-updates mee weer te geven. De gebruikers zijn innovators en early adopters, veelal hogeropgeleide mannen die RSS voor zowel privé als zakelijke doeleinden gebruiken. Acht op de tien gebruikers raadpleegt zijn reader minimaal één keer per dag, wat wil zeggen dat RSS gebruikers frequente computergebruikers zijn en ook écht gebruik maken van de tool. Het grote voordeel van RSS is de efficiëntie (tijdsbesparing) en de snelheid. Het merendeel van de gebruikers zegt geen nadelen te hebben gevonden en de meest besproken nadelen zijn de overflow aan data en de slechte opmaak van de berichten.

75,7% van alle ondervraagden maakt geen gebruik van RSS. Van deze groep weet 85,5% (64,4% van alle ondervraagden) niet wat RSS is. Na een minimale uitleg over de mogelijkheden van RSS bleek slechts 37,5% (waarvan het grootste percentage WO-opgeleiden) geïnteresseerd. Niet-geinteresseerden hebben geen behoefte aan nieuwsupdates of halen hun nieuws uit andere bronnen. Bijna alle bewuste gebruikers zijn heavy users en raadplegen hun reader minimaal 1x per dag.

Wie zijn de aanbieders van RSS?

Uitgevers zijn wantrouwig om feeds aan te bieden en hun duurbetaalde content dus nog makkelijker verspreidbaar te maken. Vandaar dat nog niet elke website haar eigen feeds aanbiedt; er wordt gewacht totdat de concurrent het doet. RSS is nog onbekend onder het grote publiek en blijft vooralsnog alleen interessant voor personen die meer met hun PC doen dan het lezen van hun e-mail. Wil er een groter publiek worden aangetrokken dan dient RSS zo aangeboden te worden dat het eenvoudig te begrijpen en te gebruiken is. Er worden regelmatig nieuwe applicaties ontwikkeld voor RSS, maar zolang niemand van het bestaan afweet zijn deze toepassingen niet winstgevend. Jongeren zullen niet snel op RSS overstappen zolang het geen voordelen biedt boven MSN Messenger; RSS blijft wat dat betreft een tool om website-updates mee weer te geven. Vooral opmerkelijk nieuws en zonderlinge nieuwsfeiten met bizarre titels doen het goed.

Gebruik van RSS binnen bedrijven

RSS is hét perfecte middel voor de verbetering van de interne informatieverstrekking, de projectcommunicatie en een vervanging van de knipselkrant binnen een bedrijf. Met RSS kan men er zeker van zijn dat de boodschap ook daadwerkelijk aankomt, en niet onopgemerkt overgeslagen wordt wat vaak het geval is met e-mailverkeer. RSS kan ook een goede aanvulling zijn op of vervanger worden van de e-mail nieuwsbrief. RSS is een informatiemedium, geen communicatiemedium. Het betalen voor feeds is vooralsnog vrij moeilijk omdat feeds wel kunnen worden beveiligd met een paswoord maar er niet de zekerheid is dat de aangeboden content door andere bronnen gratis wordt overgenomen.

Het bedrijfsleven maakt nog weinig gebruik van RSS. Het Amerikaanse bedrijfsleven heeft de kracht van RSS ontdekt en maakt al budgetten vrij voor het nieuwe distributiekanaal. Veel grote bedrijven (63%) zijn van plan nog dit jaar informatie te verspreiden met RSS . Van de grote bedrijven die RSS inzetten besteedt 48% meer dan $250.000 aan deze vorm van communicatie. In Nederland zijn deze aantallen aanzienlijk lager en is nog weinig onderzoek uitgevoerd naar de budgetten die besteedt worden aan RSS. Ook blijkt nog weinig bekend te zijn over de meetbaarheid van het kanaal en de voordelen die het biedt voor organisaties. Uit de DM-barometer bleek dat veruit de meeste marketeers niet van plan zijn komend jaar gebruik te maken van weblogs, RSS en viral marketing. Ongeveer 20% van de ondervraagde marketeers is wel van plan om RSS in te gaan zetten in 2006. Dit laat een groei zien ten opzichte van 2005.

Breekt RSS nu definitief door?

Volgens de experts is het succes van RSS afhankelijk van de geïntegreerde reader in Internet Explorer 7. Concurrent Mozilla Firefox heeft reeds een reader in haar browser geïntegreerd maar dat heeft nog niet tot een bewust aantal RSS gebruikers boven de 10% geleid. De reader in de IE7 bèta versie valt qua mogelijkheden tegen en biedt geen echte voordelen ten opzichte van de traditionele bookmarks. De vraag is dus of Internet Explorer wel of niet zorgt voor het in de markt zetten van RSS.

Feit is dat RSS binnenkort een grotere naamsbekendheid gaat krijgen. Het aantal users zal vanaf dat moment ook stijgen. De vraag is alleen of deze gebruikers het na een paar maanden laten afweten, of dat ze gebruikers for life worden. Er zal een groot percentage zijn wat geen profijt ziet in de voordelen die RSS biedt, die geen behoefte heeft aan RSS voor intern gebruik, het op de hoogte blijven van specifieke website- / nieuwsupdates en het volgen van aanbiedingen op een superlokale marktplaats. Het is de verwachting dat, mits er naast IE7 geen drastische softwarematige ontwikkelingen plaatsvinden, het percentage bewuste gebruikers de komende jaren tot ongeveer 20% zal stijgen. Dit percentage zal nadat het zijn hoogtepunt heeft bereikt contant blijven, en pas dalen wanneer er een nieuwe vergelijkbare tool komt die nieuwe en betere mogelijkheden biedt dan RSS, of stijgen wanneer RSS wordt geïntegreerd in andere veelgebruikte software. Is het erg dat 4 van de 5 internet users geen gebruik gaat maken van RSS? Absoluut niet! De RSS gebruikers zijn een zeer specifieke doelgroep, wat zeer interessant is voor de adverteerder. RSS zal dus wel degelijk uitgroeien tot een zeer interessante tool voor marketeers om een zeer specifiek internetpubliek te bereiken.

Aan het kwantitatieve onderzoek hebben 568 internetgebruikers mee gedaan; voor het kwalitatieve onderzoek zijn een aantal experts geinterviewd. Naast bovenstaande conclusies die vooral afkomstig zijn uit de scriptie van Bas Roozen (met aanvullingen uit de scriptie van Els Wijn stekers) heeft Bas Roozen een uiterst nuttig toekomstmodel ontwikkeld voor RSS:

RSS Toekomst Model

Wie meer wil weten over de resultaten van het onderzoek (of het model), kan contact opnemen met Bas Roozen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Karel Kolb | Feeder

    Ik mocht zelfs meehelpen een cijfer te geven voor Bas’ afstuderen. Erg leuk om bij zo’n eindpresentatie aan te schuiven. Tja Bas, de HEAO Haarlem levert nou eenmaal alleen maar toppertjes af he? 🙂


    5 oktober 2006 om 05:12
    marc

    Een aspect wordt wel veel gebruikt maar is als zodanig niet herkenbaar rss. Het uitwisslen van content tussen verschillende sites dmv een parser.


    5 oktober 2006 om 06:46
    Ronald Kleverlaan

    RSS zal zeker doorbreken, maar pas wanneer het eenvoudiger wordt voor de eindgebruiker om het te gebruiken. Maurits-Jan geeft hier een goed voorbeeld van. Op deze manier kunnen gebruikers ook al langere tijd eenvoudig een feed toevoegen aan My.Yahoo, Google en BlogLines.

    Ik merk verder zelf dat bedrijven langzaam aan steeds meer gebruik gaan maken van RSS, maar dan vooral voor content syndicatie om informatie op verschillende sites eenvoudig te updaten. Waar RSS op dit moment wel goed voor wordt gebruikt is de inzet van Podcasts. Op een site als http://www.gespod.nl wordt een zeer eenvoudige interface aangeboden om webbased een overzicht bij te houden van je favoriete podcasts, maar wordt een podcast met een druk op een knop ook direct aan je eigen iTunes applicatie toegevoegd. Op deze manier wordt RSS (en andere XML standaarden) steeds meer gebruikt, al zal de term steeds minder bekend worden. Ieder zal het “onder water” gaan gebruiken om op de hoogte te blijven van informatie.

    Daarnaast is het een ideale techniek om mash-ups te ontwikkelen, waarbij de content op een gestructureerde manier vanuit verschillende bronnen ingelezen kan worden. Eindgebruikers zullen het niet snel merken, maar ook hier gebruiken ze RSS/XML.

    En bedrijven zijn er zeker al mee bezig, al gaat het een stuk verder dan eenvoudige zichtbare voorbeelden als “RSS nieuwsfeeds met of zonder reclame”.


    5 oktober 2006 om 06:50
    Bas Roozen

    We moeten inderdaad gaan naar een situatie waarin het woord ‘RSS’ niet meer wordt gebruikt.

    Maar dan nog; wanneer men kijkt naar de huidige mogelijkheden van RSS is het voor velen gewoonweg niet interessant. Een grote groep internetgebruikers zal nooit aan het RSS-en slaan omdat ze het internet alleen gebruiken voor het checken van hun mail en MSN.


    5 oktober 2006 om 07:18
    Ronald Kleverlaan

    @Alex,

    Ik zie meer in gepersonaliseerde zoekresultaten en niet de laatste x aantal nieuwsberichten of aanbiedingen die een bedrijf doet. Laat je klanten aangeven waarover ze geinformeerd willen worden en bepaal dit niet als bedrijf! Daar zitten consumenten namelijk wel op te wachten.


    5 oktober 2006 om 07:35
    Wouter Jansen

    RSS is zeker de toekomst maar zo te horen blijkt uit het onderzoek dat het nog moet winnen aan awareness. Ik gebruik de RSS opties voor alle nieuws websites die ik lees en zo ook voor Mfacts. Zelfs mijn ouders gebruiken het. Ik moest het ze even laten zien maar goed. Bovendien zit het standaard in Mozilla Firefox als ik het goed heb. (Een rss van bbc news). Ik heb er alle vertrouwen in dat dat helemaal goed gaat komen.

    + mooi werk bas. Nu ik nog haha (bijna klaar).


    5 oktober 2006 om 09:41
    Wouter Vendrig

    Het mooie van RSS is dat je zélf nieuws zo persoonlijk mogelijk kan maken (als de betreffende site dat tenminste aanbiedt)! Ik ben ook een heavy user betreffende RSS, in mijn feedreader (die ik eigenlijk de hele dag open heb staan) krijg ik perfect de berichten die ik wil lezen. Uiteraard zijn er de bekende nadelen als overload aan data en slechte vormgeving, maar dat neem ik voor lief als je kijkt hoe snel je door alle data heen kan gaan.

    Het heeft grote mogelijkheden, maar het heeft ook tijd nodig om verder in te burgeren. Nu zijn het vooral heavy users en early adopters die het gebruiken. Maar als men straks alleen nieuws wil lezen wat interessant is voor de persoon én het is bekend hoe het precies werkt (hogere bekendheid in het algemeen), dan komt het wel goed met RSS.


    5 oktober 2006 om 12:12
    finzend

    “Feit is dat RSS binnenkort een grotere naamsbekendheid gaat krijgen.”

    Is dit wel zo? Is het al zeker dat IE7 de term RSS gaat gebruiken? Ik dacht dat er ook even sprake was van “Webfeeds”, maar dat weet ik niet zeker…

    Verder ben ik het eens met een aantal reacties hierboven, RSS speelt een zeer grote rol bij het aan elkaar vastplakken van diensten en content (mashups). Dit is misschien nog wel belangrijker dan de manier waarop wij RSS gebruiken in feedreaders.


    8 oktober 2006 om 09:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!