YouTube voor de rechter?

15 oktober 2006, 14:11

Enkele Amerikaanse mediaconcerns dreigen juridische stappen te nemen tegen YouTube. De nieuwe eigenaar Google zou voor miljarden dollars kunnen worden aangeklaagd wegens het illegaal verspreiden van televisieseries en videoclips.

Het gaat om bedrijven als News Corp., NBC Universal en Viacom (MTV). Ze klagen over televisieseries en videoclips die online staan en waar geen rechten voor zijn betaald. De bedrijven onderhandelen nu afzonderlijk van elkaar met YouTube over een financiële vergoeding voor het plaatsen van filmpjes. Mogelijk willen de concerns YouTube verder onder druk zetten met juridische stappen.

Vreemd dat dit soort schadeclaims nu pas komen. ‘Geld genoeg na de overname’, is misschien de gedachte?

Bron: The Wall Street Journal / Elsevier

Robert de Boer
eigenaar bij Lead Today

Robert de Boer is oprichter van Lead Today (voorheen New Kitd), een bureau voor online leadgeneratie. Lead Today heeft één doel: leads genereren op uw website. Veel mensen bezoeken en verlaten een website zonder er iets te doen of achter te laten. Lead Today pakt dit probleem aan. Een mix van techniek, vormgeving, content en redactie verandert anonieme websitebezoekers in gekwalificeerde leads. Met onze modulaire aanpak kunt u leadgeneratie stap voor stap integreren in uw bestaande website of een compleet nieuwe website bouwen. Robert de Boer studeerde Bedrijfskundige Informatica en vulde deze opleiding aan met de Post HBO CRM opleiding (Beeckestijn Business School). Eerder werkte hij voor bureau's als Lectric, E-Village en Branddoctors. In 2006 werd hij onderscheiden met de DeMeter Award 2006, een vakprijs voor 'aanstormend marketingtalent'. Hij is tevens bestuurslid bij DeMeter, met innovatie als portefeuille, en was een van de initiefnemers van Resultblog, hét weblog over direct-marketing.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Stef

    Niks vreemds aan. Tot nu toe heeft YouTube altijd verlies geleden. Dan is het moeilijk om de rechter te overtuigen dat zij van jouw content profiteren, waardoor het moeilijk wordt een grote schadevergoeding te claimen.

    Nu YouTube opeens 1,65 miljard waard is, is dat argument voor de aanklagers appelt-eitje geworden. De mediaconcerns hebben er simpelweg op zitten wachten.


    15 oktober 2006 om 16:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!