In juli lanceerde KPN en Bartrack de nieuwe dienst Pluk. Pluk biedt iedereen de mogelijkheid om zich gemakkelijk toegang te verschaffen tot informatie op het internet via de mobiele telefoon. Stel op straat zie je een aanbieding van een last-minute reis met een verwijzing naar meer informatie op internet. Op dat moment kun je niet direct reageren, terwijl je interesse hebt. Door nu simpelweg een zogeheten ‘plukcode’ te sms’en naar 7585 wordt een link naar de informatie over de reis opgeslagen op je persoonlijke plukpagina op internet. Op het moment dat het je uitkomt ga je naar www.pluk.nl en kun je de informatie over de last-minute reis bekijken door te kllikken op de ontvangen link.
Inmiddels is de landelijke tv-campagne gestart en kan de kijker door KOEKJE te sms’en naar 7585 het laatste deel van de commercial bekijken. Zou het een succes worden?
Bij de introductie stelde de initiatiefnemers dat de consumenten dagelijks worden geconfronteerd met ruim 3.000 advertenties of andere uitingen, waarbij vaak wordt verwezen naar een internetsite. Uit onderzoek van Blauw Research bleek echter dat 40% van de consumenten deze verwijzing niet onthoudt. Als de consument het wél onthoudt, is de specifieke informatie vaak niet eenvoudig op de site van de aanbieder te vinden. Pluk zou de oplossing zijn voor dit probleem.
Vanuit de adverteerder bekeken denk ik, zorg (los van de inzet van Pluk) voor een fatsoenlijke makkelijk te onthouden url, werk met snelkoppelingen in de advertentie waarbij mensen binnenkomen op /code en zorg dat je de campagne goed opvangt op je site. Zorg dat hoe dan ook je url op de lange termijn bekend wordt.
Wat een gedoe.
Vanuit de consument denk ik, de advertentie waar ik ècht interesse in heb onthoud ik wel. Bovendien heb ik weinig zin mijn mobiele telefoonnummer ergens achter te laten, voordat je het weet heb je een irritante callcentermedewerker aan de lijn. Pluk mag dan een privacy-statement hebben en keurig aangeven geen gegevens aan derden te verstrekken. Ik surf persoonlijk liever naar de site van de adverteerder, de mini-campagnesite met veelal een makkelijke naam of pak gewoon Google om de informatie te vinden. Grote kans bovendien dat ik uiteindelijk totaal vergeet dat ik nog even moet kijken op Pluk.nl voor die informatie.
Bij het bekijken van tv-commercials ben ik meestal al thuis met internettoegang binnen handbereik en snap ik niet waarom ik eerst zou moeten sms’en, bij billboards kan ik het mij nog indenken, maar in de krant gaat het mij al weer te ver. Vanaf begin oktober is nrc.next voorzien van plukcodes. Onder artikelen staan plukcodes die verwijzen naar interessante extra informatie. Kortom terwijl je de krant dus in je bezit hebt, moet je gaan sms’en om op je plukpagina de link naar de nrc.next info te vinden. Was het niet veel makkelijker te surfen naar zoiets als http://www.nrcnext.nl/snelcode9912 (fictieve url) waarbij het systeem van nrc.next die snelcode9912 redirect naar de juiste volledige url?
Blijvend succes?
Tuurlijk zal Pluk extra traffic opleveren, maar of het ècht toegevoegde waarde biedt? Zie ik iets volstrekt over het hoofd? Wordt het een blijvend succes? Wat denken jullie? Iemand al bereid zijn eerste pluk-resultaten te delen?
Oh ja, je kon er natuurlijk op wachten maar ook zonder KOEKJE te sms’en naar 7585 is het tweede deel van de pluk-commercial op internet te vinden ;-)