Mediabraken
Even iets heel anders. Zendercoördinator Ton F. van Dijk is niet te benijden in deze periode van grote veranderingen binnen de publieke omroep. De in een chronische spagaat verkerende omroepchef ligt meer onder vuur dan het militair uitschot dat met wat strepen op de mouw zich week in week uit misdragingen permitteert in gastland Noorwegen.
Ik kan me niet herinneren dat premier Balkenende on tour zich de afgelopen dagen uitgelaten heeft over het misselijk makende gedrag van onze krijgsmacht in het buitenland maar als een zendercoördinator van de publieke omroep zich conform een overigens mede door de overheid afgedwongen beleid uitlaat over Lingo, een van de meest gedateerde televisie programma’s van de Nederlandse omroep, grijpt zelfs minister president Balkenbrij, uiteraard in het zicht van de verkiezingen volgende maand, gretig de microfoon. Ook mediawoordvoerder Joop Atsma, natuurlijk van het CDA, deponeert graag een voegelpoepje op de kwestie en braakt grote woorden over zijn publieke omroep. Waar gaat dit over zou je zeggen…
Zie hier de reden voor de grote consternatie, “zendercoördinator Ton F. van Dijk heeft vandaag aangekondigd dat indien hij een beter alternatief voor omroep dinosaurus Lingo zou tegenkomen dat in serieuze overweging te nemen”. Het moest niet mogen, terwijl een groot deel van de publieke omroep zich wentelt in de schoot van apathische werkelozen, bejaarden en vroege baby boomers richt met name Nederland 1 zich op en lijkt de strijd tegen de steeds belangrijker wordende commerciële zenders aan te kunnen gaan met een blijkbaar aansprekend verticaal programma beleid op de startpagina van het Nederlandse televisie bestel. Ik zeg bravo…
Maar vlaggenschip Nederland1 heeft een door de markt zelf gecreëerd onaantrekkelijk leeftijdspiekje rondom tijdsslot van 19.00 uur en de opdracht van de publieke omroep is nog nadrukkelijker het verkrijgen cq consolideren van een substantieel marktaandeel (lees boodschappers 20-49) voor de belangrijkste publieke zender ook op dat hele belangrijke tijdslot. Dus kan het zo zijn dat Lingo vervangen wordt door een format met een bredere vooral jongere doelgroep benadering. Ik mag kritisch zijn op het beleid van de PO de laatste jaren maar dit door de media gegenereerd pandemonium wordt veroorzaakt door populistisch gelul. Zullen we ons na het lezen van deze posting weer bezig houden met belangrijker zaken en Ton F. van Dijk gewoon zijn werk laten doen?
Tja, je moet je ook afvragen dat als Lingo zo populair is, waarom het dan op de publieke omroep moet. Immers: 800.000 kijkers, (of 1 miljoen incl. re-run) dat kan dus ook wel commercieel geexploiteerd worden, niet? Waarom publieke gelden vertimmeren aan iets dat commercieel kan.
Je de vraag: wat voegt het nu toe? Is dit publieke omroep? Is dit cultuur?
Onaantrekkelijk leeftijdspiekje? Heb je al een beetje gevolgd door welke programma’s Lingo gevolgd wordt?
Maandag: Ingang Oost
Dinsdag: Afslag UMC Utrecht
Woensdag: Centrale Huisartsenpost
Donderdag: Hospitaal
Vrijdag: Stadsdokter
Ik weet niet hoor, maar je dit als zendercoördinator eerst doelbewust een ouderenslot in elkaar programmeert en vervolgens klaagt dat er teveel ouderen kijken, vraag ik me af of je je vak wel helemaal begrepen hebt. Het komt op mij eerder over als een brevet van onvermogen.
Stef inderdaad je weet het niet. Soms kijk je als zendercoordinator. omhoog en omlaag, soms opzij. 19.oo uur is een instroommoment vandaar de gedachte aan wat breder programma. Overigens Nederland 1 is in september nummer 3 in 20-49. Niet gek toch? 🙂
“De in een chronische spagaat verkerende omroepchef ligt meer onder vuur dan het militair uitschot dat met wat strepen op de mouw zich week in week uit misdragingen permitteert in gastland Noorwegen”
Dat uitschot is ontslagen inmiddels.
Albert, een zeer aangename aanwending van energie, deze column. Diverse malen gelezen en buitengewoon amusant. Volgen er meer van dit niveau?
“slecht verkasbare seizoensplantjes” ;-))
inderdaad vergelijkbaar niveau. ik wacht op de eerste bundel!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!