Generation Next is live!

10 oktober 2006, 04:51

Generation Next is live!De laatste paar weken verschenen hier al verschillende berichten op Marketingfacts over Generation Next. Helaas werden we een beetje overdondert door de publiciteit want de site was nog niet live. Dit had een enorme stroom mailtje tot gevolg van studenten, young professionals, bedrijven en opleidingen met de vraag “Wat is Generation Next en hoe kan ik er ook een rol in spelen?”. Na weken van brainstormen, vergaderen, ruzie maken met developers, interaction designers en ontwerpers lanceert Generation Next vandaag dan haar website www.generation-next.nl.

De site is het middelpunt van het Generation Next platform. Studenten en young professionals met 0 tot 5 jaar werkervaring kunnen vanaf vandaag kosteloos lid worden van Generation Next. Op de site vinden zij o.a. informatie over de evenementen van Generation Next, een vacaturebank met stages, afstudeeropdrachten en startersfuncties, een overzicht van interactieve media opleidingen en een weblog (i.s.m. Marketingfacts) met het laatste nieuws. Daarnaast kan men ook lid worden van de Generation Next community op Hyves. Naast deze functies biedt de site ook informatie voor bedrijven en docenten van interactieve media opleidingen.

Samenwerking met bedrijven

De evenementen en activiteiten van Generation Next worden opgezet in samenwerking met en door de steun van bedrijven en sponsors uit de interactieve media sector. Het idee is vooral dat de bedrijven die meedoen ook hun knowhow overdragen. Zij zijn degene die ons kunnen vertellen hoe het er aan toegaat in de praktijk’ vertelt voorzitter van dit initiatief Marcel van der Heijden. Om het lidmaatschap voor de studenten en young professionals gratis te houden betalen de bedrijven een kleine lidmaatschapsbijdrage.

Docenten en opleidingen

In het onderwijsprogramma wordt momenteel nog (te) weinig aandacht besteed aan nieuwe ontwikkelingen op het gebied van communicatie. Dat de traditionele opleidingen op dit gebied tekort komen, heeft zijn redenen. Onderwijsprogramma’s liggen al een jaar van tevoren vast terwijl ontwikkelingen binnen de interactieve media zichzelf in sneltempo opvolgen. Het is moeilijk om dit onderwerp in de lesstof te verwerken en sommige docenten hebben moeite om alle ontwikkelingen bij te houden. Generation Next heeft daarom niet alleen als doel de kennis bij studenten te vergroten, ook de docenten behoren tot de doelgroep.Tegelijkertijd zien wij wel nieuwe en gespecialiseerde studies ontstaan zoals Communicatie & Multimedia design (CMD). Het is echter niet de bedoeling van dit platform om het onderwijsprogramma radicaal om te gooien. Het traditionele onderwijspakket is goed, alleen er moet meer tijd en aandacht worden vrijgemaakt voor interactieve/cross media. De markt vraagt tenslotte mensen die kunnen omgaan met alle facetten binnen het marketing/communicatie vakgebied.

Marcel van der Heijden
Interactief Strateeg bij Stormkracht 9

Marcel studeerd bedrijfskunde/ marketing management aan de RSM Erasmus Universiteit te Rotterdam. Daarvoor volgde hij de bachelor studie marketing management aan de Hogeschool Inholland. Tijdens zijn stage bij KPMG Accountants raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site en online identiteit en was zijn liefde voor online marketing geboren. Naast zijn studie is hij initiatiefnemer en voorzitter van Generation Next en werkt hij als freelance interactief marketeer voor diverse MKB bedrijven. Zijn interesses liggen op het snijvlak tussen marketing en technologie.

Categorie
Tags

17 Reacties

    media

    Ziet er erg goed uit, complimenten aan iedereen die er aan heeft meegewerkt!


    10 oktober 2006 om 04:53
    Robert de Boer

    Nogmaals van harte Marcel, het ziet er inderdaad prachtig uit! Succes met al je plannen!


    10 oktober 2006 om 05:10
    chi666

    Van harte Marcel, ziet er goed uti. Helder, duidelijk, usable. Helaas ben ik al te ervaren om nog lid te worden.


    10 oktober 2006 om 05:56
    Eric

    Ziet er goed uit allemaal, en veelbelovend ook. Maar het lijkt wel vooral gericht op HBO studenten: Game design, commerciele economie, CMD, enz. Hebben universitair opgeleide studenten hier nou ook wat aan?


    10 oktober 2006 om 06:18
    arjanintveld

    Je kunt je in ieder geval als universitair student wel aanmelden. Al staan niet alle universitaire opleidingen in de lijst. Ik kan me bijvoorbeeld voor Nijmegen met bedrijfswetenschappen aanmelden of met communicatie- en informatiewetenschappen, maar voor Tilburg alleen met communicatiewetenschappen en weer niet met marketingmanagement.

    Verder ziet het er meer dan gelikt uit. Om met Ali B te spreken ‘Petje af!’


    10 oktober 2006 om 06:34
    Marcel van der Heijden

    @ Arjen. Als je opleiding er niet bij staat moet je even voor de optie “anders” kiezen. Er verschijnen dan twee nieuwe velden waarin je zelf je opleiding + instelling kunt vermelden. We hebben geprobeerd alle opleidingen mee te nemen (en het zijn er een hoop kan ik je vertellen) maar we zijn er vast nog een paar vergeten. De komende weken voegen we ze allemaal toe aan de database! En natuurlijk nog bedankt voor de complimenten.


    10 oktober 2006 om 06:38
    Marcel van der Heijden

    @Marco, Bas en Robert: bedankt voor de gelukswensen

    @Kjeld: ik heb de site niet zelf gebouwd en over smaak (en techniek) valt natuurlijk nog heel wat te twisten. Ik heb je opmerking doorgegeven aan de developers.


    10 oktober 2006 om 06:39
    pgarama

    Universitaire studenten hebben zeker wat aan Generation Next, maar zullen denk ik minder actief Generation Next uit zichzelf benaderen dan HBO-studenten. Mijn ervaring zegt dat universitaire studenten een stuk minder praktisch ingesteld zijn, waardoor ze ook niet zo snel op zoek zullen gaan naar nieuwe ontwikkelingen omtrent nieuwe/interactieve media. Wetenschap loopt nou eenmaal héél ver achter als het om interactieve media gaat.


    10 oktober 2006 om 06:42
    Robert

    Marcel / Kjeld,

    En de developers lezen mee… 😉

    Buiten het feit dat Microsoft die patch heeft moeten doen n.a.v. een dispuut met EOLAS over een patent (wat ik persoonlijk ook onprofessioneel vind) heeft Kjeld wel gelijk. Aan het einde van de week zit het ingebouwd denk ik zo!


    10 oktober 2006 om 06:44
    Marcel van der Heijden

    @ Peter (mijn mede bestuursgenootje ;-): ik ben dat toch niet helemaal met je eens. Ik denk dat universitaire studenten wel uit eigen initiatief op zoek gaan maar dat dit vanuit hun studie gewoon minder gepromoot wordt.


    10 oktober 2006 om 06:47
    Ulco

    Ik heb 2 minuten gekeken maar ik zie nu al een aantal onnodige foutjes. Zo staat vanaf de homepage in de links naar de weblog nog steeds /Home/ in de Url terwijl dit niet nodig is (zonder werkt het ook). Hetzelfde geldt trouwens ook voor de vacatures. Zitten wat dat betreft nog wel wat dingetjes in die de moeite waard zijn om even door te lopen.


    10 oktober 2006 om 10:18
    Marcel

    @Ulco: allereerst natuurlijk hartelijk bedankt voor de technische tips. Alleen jammer voor de toon waarop het gaat. Begrijp me niet verkeerd kritiek is altijd welkom en schuwen wij ook zeker niet. Alleen er heeft hier de afgelopen paar maanden een team van vrijwilligers keihard aan gewerkt en om dan al binnen 2 minuten er een oordeel over te vellen…. Probeer niet naar de technische details te kijken maar naar the “big picture”. Ik ben wel eens benieuwd wat je daar van vindt.


    10 oktober 2006 om 10:45
    evroekel

    @Marcel: big picture is m.i. ok. De doelgroep is natuurlijk superkritisch pubiek. Misschien goed als je een posting op Generation Next weblog zet over verbeteringen e.d. en ook daar de dialoog aangaat. Goed te zien dat de developers meteen meelezen. Ik mis overigens een RSS-feed, maar die zal er ongetwijfeld nog wel komen 😉

    Een heel andere vraag: Waarom zochten jullie al publiciteit terwijl de site nog niet live was? Bewuste tactiek om iemand anders wind uit te zeilen te halen?? Gewoon publiciteit moeten op zoeken om dat er vragen binnenkwamen??


    10 oktober 2006 om 16:24
    Ulco

    Hmm, volgens mij was mijn toon niet heel verkeerd, in ieder geval niet verkeerd bedoeld maar wellicht kwam het doordat ik tegelijkertijd telefonisch aan iemand bij de NS aan het uitleggen hoe die redirect dan wél moesten en daardoor een beetje kort van stof was 🙂

    Naar de “big picture” kijken is prima, maar gezien de profilering verwacht ik ook dat de details in orde zijn. Een paar maanden werk met een team van vrijwilligers, dan moet het staan als een huis, zo niet dan mis ik de Beta toevoeging 😉

    Wat ik in de “Big Picture” mis: Het is een site die zich profileert als site voor studenten. Toch wordt op de site zelf (weblog) weer die berichten geplaatst die je overal leest. Het simpele feit is dat die berichten in 90% van de gevallen niet aansluiten bij de belevingswereld van studenten. Het is voor mij nog niet zo lang geleden dat ik zelf onder die doelgroep viel en wat ik nog heel goed weet is dat de enigen die dit soort sites lazen al professioneel op het vlak bezig waren.

    Wat ik wél zie als ik naar de site kijk is een mogelijkheid voor docenten en een toneel voor de aangesloten bedrijven. Uiteindelijk zal dat ook het doel zijn van de site maar ik vraag me af of je dat op deze manier optimaal bereikt.


    10 oktober 2006 om 17:27
    Marcel van der Heijden

    @Erik: thanks for the tip. Ik weet dat het een superkritische doelgroep is, maar iedereen moet ook begrijpen dat wij niet de budgetten, mankracht en expertise hebben van een commerciele organisatie/ initiatief. En dat willen mensen nog wel eens vergeten. RSS reader komt eraan. Het was ook niet de bedoeling om de publiciteit op te zoeken terwijl de site nog niet klaar was. Je kent het vast wel, soms loopt de planning niet helemaal zoals je wilt 😉

    @Ulco: dit ben ik niet met je eens. Het verschil tussen deze weblog en andere weblogs is dat het door en voor studenten is. Ik lees zelf ook altijd marketingfacts maar daar zijn de berichten toch vaak van een andere insteek. Ik vind het ook een beetje apart om je mening op 6 weblog postings na 1 dag te baseren. Laten we hier over een paar maanden onder het genot van een biertje nog een keertje over discussieren en dan zul je zien dat wij zeker de aansluiting bij de leefwereld van de student/young professional zoeken.

    Wat ik wel vervelend vindt is dat je probeert te insinueren dat Generation Next “een toneel is voor de aangesloten bedrijven. Uiteindelijk zal dat ook het doel zijn van de site”. Het bestuur van Generation next bestaat uit een groep enthousiaste studenten die echt hun best doen om iets leuks neer te zetten voor de doelgroep. Maar laten we eerlijk zijn Ulco, zonder steun van deze bedrijven geen Generation Next want van onze IBG lening gaan wij het niet betalen. Dus als zij van die gelegenheid gebruik maken om hun stages en afstudeeropdrachten (wat volgens mij voor studenten hele relevante zaken zijn) onder de aandacht te brengen van deze doelgroep; what’s the problem? Bottom line: Generation Next is er voor de studenten/young professionals en is niet opgezet voor bedrijven in de interactieve media sector.

    PS: ik bedoelde ook niet dat er maanden lang door een heel team aan de site is gesleuteld, maar aan het opzetten van Generation Next. Maar wees gerust, de developers lezen mee en zullen met de commentaren/verbeterpunten aan de slag gaan.


    10 oktober 2006 om 18:38
    Robert

    Nog een keer meelezen kan blijkbaar geen kwaad. 😉

    Gezien de tijdsdruk waar we onder stonden hebben we toch moeten besluiten eerst de site live te zetten in zijn huidige vorm. De deadline was in dit geval dusdanig hard, dat we niet kritische onderdelen moesten uitstellen, zoals inderdaad de RSS feed en kleine schoonheidsfoutjes.

    Maar dat komt uiteindelijk wel goed … We hadden natuurlijk ook eerst een Beta de deur uit kunnen doen, maar dat is zo iets waar ik liever niet aan mee doe 😉


    11 oktober 2006 om 07:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!